Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Svensk = Passiv

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-19, 22:32 #21
Johan Hartikainen Johan Hartikainen är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2007
Nykomling

Citat:
Originally posted by Westman@Sep 17 2007, 10:38
Man bränner inte en flagga, eller annan symbol för en nation etc., det tillhör uppfostran/god ton/ren hyfs/hänsyn/respekt.
Sen att man inte förklarar krig för en flaggbränning är en annan sak. Bara för att vissa gör det behöver inte andra lägga sig på samma (barnsliga) nivå. Att det finns trångsynta och snedvridna människor är ingen nyhet och att det i de allra flesta fall visar sig vara muslimer är inte heller det någon nyhet.
Du pratar om trångsynthet, tycker inte du att det är lite trångsynt att tro att hela världen utgår ifrån samma uppfostran eller "hyfs"? Tror du att hela världen delar Sveriges uppfattning om vad en god uppfostran innebär?
Jag möter för mycket folk som är övertygade om att Sveriges och västvärldens ideal och värderingar är överlägsna alla andra.
Kosovo är ett levande exempel på hur det går när man försöker "bygga" en stat på våra ideal.

Ang. Bränning av flaggor etc så ser jag inget fel med det. Jag tror på yttrandefrihet och då har vem som helst rätten att bränna den svenska flaggan. Om det är deras sätt att uttrycka avsky för någoting så tycker jag det är bra. Ingen skadas även om några patrioter ute i stugorna vänder sig i sömnen.
Och ang. Lars Vilks så har han sig själv att skylla. Han visste exakt vad som skulle hända vid en publikation av dom bilderna, och det var därför han gjorde det. Enorm publicitet och grym PR.
Johan Hartikainen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-19, 22:57 #22
j3rk3rs avatar
j3rk3r j3rk3r är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
j3rk3r j3rk3r är inte uppkopplad
Medlem
j3rk3rs avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Johan Hartikainen
Ang. Bränning av flaggor etc så ser jag inget fel med det. Jag tror på yttrandefrihet och då har vem som helst rätten att bränna den svenska flaggan.

Okej.... hur förklarar du då följande...

Citat:
Och ang. Lars Vilks så har han sig själv att skylla. Han visste exakt vad som skulle hända vid en publikation av dom bilderna, och det var därför han gjorde det. Enorm publicitet och grym PR.
Känns ju som om det är lite dubbla budskap där...
j3rk3r är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-19, 23:05 #23
Nykomling

Nykomling

Jag ser inget dubbelt budskap.
Lars Vilks hade den fulla rätten att publicera dom där bilderna. Och han var väl medveten om konsekvenserna innan han gjorde det. Och det var därför han gjorde det.
Oläst 2007-09-20, 01:26 #24
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by Johan Hartikainen@Sep 19 2007, 23:05
Jag ser inget dubbelt budskap.
Lars Vilks hade den fulla rätten att publicera dom där bilderna. Och han var väl medveten om konsekvenserna innan han gjorde det. Och det var därför han gjorde det.
Kan man inte uttrycka sig utan hot om våld så har vi inte yttrandefrihet. Därför förstår jag inte hur du kan vara för yttrandefrihet och samtidigt acceptera mordhot, bara därför att dessa var väntade? Är det ok att hota och mörda folk om det är vad man kan förvänta sig?

Så visst kör du med dubbla budskap...

Om du verkligen tror på yttrandefrihet, så tror du även på rättigheten att rita nidbilder av profeter, utan att behöva frukta för sitt liv. Därmed inte sagt att man bör rita nidbilder av profeter. Det hör till god (svensk) uppfostran att inte göra det.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-20, 02:00 #25
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar

Reg.datum: Oct 2004
Håller så fullständigt med MrNice. Vet inte vad jag är tröttast på, människorna i dom där jävla länderna, eller svenskarna som inte bryr sig om någonting som inte påverkar deras direkta tillvaro.
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-20, 02:25 #26
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by Thir13teen@Sep 20 2007, 02:00
Håller så fullständigt med MrNice. Vet inte vad jag är tröttast på, människorna i dom där jävla länderna, eller svenskarna som inte bryr sig om någonting som inte påverkar deras direkta tillvaro.
Om vi nu utgår ifrån att vi bryr oss, vad anser du då att vi ska göra för att inte framstå som passiva? Ge konkreta exempel så kanske folk blir lite mer aktiva...

Tror det är fler som jag som skulle vilja ha ett svar på frågan.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-20, 06:14 #27
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Man bränner inte en flagga, eller annan symbol för en nation etc., det tillhör uppfostran/god ton/ren hyfs/hänsyn/respekt.
Sen att man inte förklarar krig för en flaggbränning är en annan sak. Bara för att vissa gör det behöver inte andra lägga sig på samma (barnsliga) nivå. Att det finns trångsynta och snedvridna människor är ingen nyhet och att det i de allra flesta fall visar sig vara muslimer är inte heller det någon nyhet.

Du pratar om trångsynthet, tycker inte du att det är lite trångsynt att tro att hela världen utgår ifrån samma uppfostran eller "hyfs"? Tror du att hela världen delar Sveriges uppfattning om vad en god uppfostran innebär?
Jag möter för mycket folk som är övertygade om att Sveriges och västvärldens ideal och värderingar är överlägsna alla andra.
Kosovo är ett levande exempel på hur det går när man försöker "bygga" en stat på våra ideal.

Ang. Bränning av flaggor etc så ser jag inget fel med det. Jag tror på yttrandefrihet och då har vem som helst rätten att bränna den svenska flaggan. Om det är deras sätt att uttrycka avsky för någoting så tycker jag det är bra. Ingen skadas även om några patrioter ute i stugorna vänder sig i sömnen.
I nästan alla kulturer jag känner till så finns det samma grundläggande principer som t.ex. att via respekt för äldre, andras egendom osv. Kom med exempel på motsatser men jag tror nog att du får svårt att hitta några - framför allt i asien och mellanöstern. Läs koranen och prata med muslimer så märker du att de, förutom att dela vanliga värdegrunder med "oss", också är hårdare mot dem som inte lever upp till deras egna sociala värderingar och regler. Förväxla inte trångsynthet med objektivitet. Avsaknad av objektivitet ger trångsynthet, det är nog inte jag som helt saknar objektivitet i det här fallet.

Om det är yttrandefrihet att förstöra/förvanska en symbol för ett annat land/folk etc. så är det samma yttrandefrihet att göra rondellhundar av vad som helst. Hade Vilks gjort en av Bush hade det möjligen blivit en liten notis om det och ingen hade brytt sig. Hade han gjort den av jesus eller påven så kanske kyrkan hade skickat ett pressmeddelande där de tyckte att det inte var passande osv.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-20, 08:34 #28
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Originally posted by Westman@Sep 19 2007, 23:14
I nästan alla kulturer jag känner till så finns det samma grundläggande principer som t.ex. att via respekt för äldre, andras egendom osv. Kom med exempel på motsatser men jag tror nog att du får svårt att hitta några - framför allt i asien och mellanöstern.
Citat från Koranen:

"Era hustrur är för er som en åker; beträd därför er åker, när och som ni önskar. (Surah 2:223"

"Upplever ni uppror från kvinnornas sida, ska ni först tala till dem, sedan överge dem i sängen, sedan får ni slå dem. (Surah 4:34"

jag hade kunnat lista ett hundratal liknande citat men jag tror du fattar poängen....

..hedersmord...könsstympning m.m. m.m.......

Fin respekt det där...

Inget jag känner igen som grundläggande principer i den Svenska kulturen.

just my 2 cents...
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-20, 11:43 #29
Nykomling

Nykomling

Citat:
Läs koranen och prata med muslimer så märker du att de, förutom att dela vanliga värdegrunder med "oss", också är hårdare mot dem som inte lever upp till deras egna sociala värderingar och regler."
Dom är ju uppenbart hårdare mot dem som inte lever upp till deras egna värderingar och regler. Fråga Lars Vilks.

Citat:
Om du verkligen tror på yttrandefrihet, så tror du även på rättigheten att rita nidbilder av profeter, utan att behöva frukta för sitt liv. Därmed inte sagt att man bör rita nidbilder av profeter. Det hör till god (svensk) uppfostran att inte göra det.
Min tro på yttrandefrihet sträcker sig till den gräns att man ska få säga vad man vill, rita vad man vill eller konstruera vilken hund man vill. Att man sedan ska vara fri ifrån konsekvenser av sitt handlande håller jag inte med om.
Jag menar inte på att Lars Vilks ska dö, eller på något sätt skadas. Det ska polis hindra.
Anledningen att yttrandefriheten fungerar i vårat land är för att vi är en rättstat som ska skydda den som uttrycker sig.
Oläst 2007-09-20, 12:19 #30
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Originally posted by Johan Hartikainen@Sep 20 2007, 11:43
Citat:
Läs koranen och prata med muslimer så märker du att de, förutom att dela vanliga värdegrunder med "oss", också är hårdare mot dem som inte lever upp till deras egna sociala värderingar och regler."
Dom är ju uppenbart hårdare mot dem som inte lever upp till deras egna värderingar och regler. Fråga Lars Vilks.
Det var väl det jag skrev? Men det de glömmer är att vara objektiva och visa samma respekt som de själva kräver.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017