FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag sitter och gör en webbshop åt en kund. Denne kund önskar att kunna ange sina konkurrenters artikelnummer på varje produkt, och låta sina besökare/kunder söka på dessa artikelnummer. Det jag undrar är om detta är helt i sin ordning? Bryter det mot någon lag eller regel?
Jämnför t.ex. om man på Komplett.se kunde söka på Datorbutikens artikelnummer och komma till respektive produkt hos Komplett. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
en lösning:
Länka till prisjakt eller pricerunner.... om hans butik nu är billigast. Så kan ni ta det genom TD och dra in lite extra pengar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kunden ifråga säljer inga produkter som finns med på prisjakt eller pricerunner.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Kan inte se varför man inte skulle få det, ingen som har ensamma rättigheter på ett visst artikelnummer.
Men det lär vara hyffsat jobbigt att administrera vid nya produkter om man ska leta upp och ange konkurrenters artikelnummer. Ser heller inte anledningen, om jag surfar på komplett och hittar en produkt..inte kopierar jag det artikelnumret och söker på datorbutiken sen!? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Med den informationen som du ger så finns det inget olagligt i upplägget. Sen är det klart att syftet med ert åtagande kan göra hela skillnaden. Det är inte olagligt att tända en tändare. Men det är olagligt att tända en tändare under grannens utemöbler så att dessa fattar eld. Nu vill du uppenbarligen inte berätta varför ni vill använda er av konkurrentens artikelnummer och därför går det inte att de dig ett svar på frågan om det är lagligt eller inte. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
För övrigt har jag berättat allt nödvändigt i första inlägget. Att kunna söka på konkurrenters artikelnummer. Jag förstår inte riktigt vad mer det finns att säga. Upptäckte just att kunden redan anger konkurrenters artikelnummer i sin papperskatalog, och ingen har då reagerat. Det finns ingenting att hetsa upp sig över, tyvärr! Tack för svaren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Banned
|
Varför vill man försvåra för slut-kunden att kunna söka på andra butikers artikelnummer?
Ungefär som att gå in på Burger King och fråga efter Big Mac... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag kan absolut se poängen i det hela.
Nu kan jag ju inte uttala mig om den specifika sajten eftersom jag inte vet vilken bransch det handlar om men om jag går till mig själv och mitt företag så har jag en stor nytta av att lägga in fler än en leverantörs artikelnummer internt i mitt system. Om vi tar en standardartikel typ "Rabbit Pearl" så har jag minst 4 olika leverantörer som har den i sortimentet. Alla 4 har olika artikelnummer och olika pris. Fördelen att ha alla leverantörers artikelnummer i mitt system är att när Rabbiten är på väg att ta slut så har jag koll på var jag kan få tag på den och vad den kostar hos dom olika leverantörerna. När jag tar fram beställningslistor i systemet till en leverantör så kan det vara lysande att veta vilken prisnivå prodden ligger på om den skulle vara tillfälligt slut hos den billigaste leverantören. Även för slutkund kan det ju vara bra om denne bara vet ett artikelnummer och skall jämföra priser, i synnerhet på exempelvis elektronik där ofta tillverkaren har ett art.nr och dom olika grossisterna har andra nummer. Just my 2 cents även om det inte svarar på ursprungsfrågan. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tycker du missar poängen Mats. Att lägga in sina leverantörers artikelnummer i sin egen interna databas är ju en självklarhet. Det skulle vara omöjligt att driva en verksamhet i större skala annars.
Vad gäller att göra artikelnummer sökbara för kunden så är det klart att även tillverkarens artikelnummer kan fylla en funktion. Men nu var det inte en fråga om leverantörers eller tillverkares artikelnummer som skulle vara sökbara, utan konkurrenters. Jag anser att det finns en stor skillnad där. Om en konkurrent tog mina artikelnummer och gjorde dem sökbara i någon form av prisjämförelse i sin egen shop, så skulle jag vara måttligt road. Jag blir förbannad oavsett vad mina konkurrenter stjäl av mig. Oavsett om det är mina produktbeskrivningar, produktegenskaper, produktbilder eller artikelnummer. Artikelnumren är väl inte lika fredade som övrigt material, men det känns i alla fall som att en sådan konkurrent hade gått över gränsen. Vill man ha något av mig så får man fråga först. Jag är inte snål eller ovillig att samarbeta, jag gillar bara inte när man förser sig av mitt material bakom ryggen på mig. Förmodligen så är det ingen som till 100 % vet om det är lagligt att ta ett annat företags artikelnummer. Jag har svårt att tro att det har prövats i HD och det är därför osannolikt att det skulle finnas prejudikat. Lagligt eller inte så kan det vara oetiskt att förse sig av konkurrentens artikelnummer. Mitt råd till dig Adestro är att maila konkurrenten och fråga om det är ok. Anser konkurrenten att det inte är ok, så är det helt enkelt inte ok. Bara därför att något inte är olagligt så betyder det inte att man bör uppföra sig som första klassens slajmboll. Edit: Jag kanske överreagerar lite. Det kanske är smart att lägga in konkurrentens artikelnummer i sin egen sökfunktion. Själv tycker jag inte att det är helt ok om man inte frågar först. Men min åsikt kanske inte hör hit egentligen. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|