FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hallå...
Nej, jag har inte blivit skönstaxerad, men jag är rädd för att bli det och tror att risken är rejält hög. Grejen är att jag har gjort en ganska försiktig start av mitt företag. Jag har inte tagit några stora risker och gjort stora affärer, utan jag har hållt den i stor mån på hobbynivå och har pluggat och levt på gamla sparpengar under stora delar av företagets livstid. Jag har hittils inte tagit ut en enda krona i lön, utan det enda jag har gjort är att köpa prylar. Jag förstår att det i dagsläget blinkar ett flertal röda lampor på mitt namn hos skatteverket, och jag är rejält skraj att det kommer ett papper om skönstaxering nån gång i höst eller i januari. Det ska nämnas att jag är lite nojig pga att jag hört alla skräckhistorier om skatteverkets rejält livliga fantasi, där de i mitt fall t.ex. skulle kunna inbilla sig att jag måste ha 20.000 i månaden för att överleva och att jag därför har jobbat svart (eller nåt) och därmed beskattar mig på 20.000 kr * 12 månader. Min bror fick 70.000 i en sån på sin byggfirma förut, men hans revisor trollade bort den (pga att skatteverket hade helt uppåt väggarna fel). Min omsättning har inte varit så hög heller hittils... Jag har gjort en del gratisprojekt för att dra trafik etc, så omsättningen är under 100.000 kr. Så frågan är då, tror ni att risken är skitstor att skatteverket skönstaxerar mig - och i så fall, är det oändligt svårt att överklaga detta eller lyckas man ofta? Jag funderar på om jag måste ta ut typ 20.000 i lön bara för skatteverkets skull... Det känns skitdumt då jag lever på redan beskattade pengar (som de däremot inte kan se)... Är det någon som har råkat ut för skönstaxeringar, alternativt är rejält påläst? Jag menar... Om de skulle taxera mig på typ 100.000 då är jag rejält rykt alltså, så det kanske är dags att börja byta strategi - trots att jag kör enligt lag och rätt? Tack / Tobbe |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du behöver inte oroa dig för att bli sköntaxerad...
Orkar inte skriva ett längre inlägg idag, lägger på imorgon. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vad jag har hört, så sköntaxerar skatteverket aldrig någon som pluggar.
Studenter är nämligen experter på att leva snålt och det är vanligt att man får stöd från sina föräldrar. Varför vill du inte ta ut lön? Har du planer på att göra någon större investering i framtiden? Om inte, så är det bättre att ta ut lönen nu, när du kan få ut den till låg skatt, istället för att den eventuellt läggs högst upp på din inkomstskatt och på så sätt måste betala statlig skatt utöver kommunalskatt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
grejen är bara att det är så tråkigt att skatta bort 50%, så det är för att jag är snål. Då lever jag hellre på andra pengar och handlar upp firmans pengar istället. Observera - jag handlar försvarbara saker. Sen är det kul att spara för framtida behov. Det vore skoj med en nyare bil på firman sen eller nåt, men det är just nu en rätt avlägsen dröm.
Men det är inga här som har god inblick i vad det är som genererar varningslampor hos skatteverket? Jag såg någon berätta i en annan tråd nyligen att det finns vissa så att säga mönster som gör att de börjar gå in och gräva och bråka etc. Jag är lite nojig, men det är just pga att jag hört att skatteverket kan ha så vansinnigt fel men ändå få igenom det. Men det kanske låter värre än vad det är. Tack ska ni ha iaf. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag trodde sköntaxering var något man råkade ut för när man inte hade ordnad bokföring och kunde styrka sin verksamhetshistoria. Men jag är knappast någon expert så jag kan ha helt fel. Att skatteverket däremot skulle kunna beskatta någon bara därför att de anser att han/hon tjänar för lite verkar mycket orimligt i mina öron.
Skulle det hända så borde det inte vara svårt att överklaga och få rätt. Bara därför att du har ett företag så måste du inte ta ut lön. Särskilt inte om du pluggar. Skulle det vara så att man redovisar ett nollresultat år efter år så kanske det ökar risken för revision (jag vet inte), men att man skulle bli sköntaxerad på lösa antaganden verkar konstigt. Att man i stort sett saknar inkomst kan väl inte vara så ovanligt idag? Jag känner barn i 30års åldern som fortfarande lever på sina föräldrar. Någon här på WN som råkat ut för en sköntaxering och som kan berätta lite om sina erfarenheter kanske? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har hört rykten om flera fall som har fungerat ungefär såhär:
Personen ifråga lever på pengar som inte går att spåra (pengar i madrassen, pengar av mamma, svartjobb, whatever) och har ett företag där inga pengar tas ut som lön. Skatteverket börjar efter ett tag misstänka att personen har intäkter som inte redovisas (eftersom 0kr i inkomst under lång tid anses vara suspekt) och bestämmer sig för att göra en kontroll (alternativt att detta är ett stickprov). Skatteverket ser att personen har lägenhet, bil, whatever och lite till och bedömer att personen måste ha minst 18.000 i månaden för att leva ett drägligt liv och ger därför personen ifråga en restskatt på en sådan inkomst. Jag tror det kan gå till ungefär så. Skatteverket kan inte se vad jag får mina pengar ifrån (men jag visar gärna om de ber mig - men vettefan om de tror mig). Men jag har alltså hört tydligt från flera olika håll att skatteverket fantiserar ihop en summa som man sedan blir taxerad på. Detta är nödvändigtvis inga helt vansinniga summor - men oavsett vilket så är det felaktigt och kan smälla rejält hårt för den som inte har en stor budget för oväntade händelser. Det vore enormt spännande att höra historier här från folk som har råkat ut för liknande saker. Min bror fick ju som sagt en faktura från skatteverket på 70.000 en sång, men det löste revisorn som tur var. Gustav - dessa 30-åringar är kanske inte företagare? Om jag inte hade haft företag så hade jag absolut inte varit speciellt skraj. Jag har i alla fall bestämt mig nu för att betala in en del skatt bara för att försöka ramla ur skatteverkets "mysko-bolag-och-personer-filter". Så då får jag helt enkelt ta ut högre lön än vad jag vill ha. Ganska angenämt problem egentligen, men det är mot min vilja. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
För att du ska bli sköntaxerad så krävs det att du lever bra mycket över dina tillgångar. Du kan sova gott om natten. Skulle du bli sköntaxerad så får du väl önska att du inte har några suspekta inkomster och kan redogöra för hur du kan leva snålt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Sköntaxerad trodde jag att man blev om man inte redovisar vad man håller på med.
Att inte tjäna några pengar är inga problem. Är det ett aktiebolag du har så är det inga problem att låta pengarna vara kvar i företaget, är det enskild firma eller handelsbolag så är ju eventuell vinst din lön, och ska skattas på. Hur som helst, om du deklarerar som du ska, och har en bokföring som backar upp din deklaration, så kan dom inte göra så mycket. Det är klart att dom kan höra efter vad du egentligen får dina pengar ifrån, men kan du visa dom varifrån pengarna kommer så är det ju bra. Om du får pengar av din mamma så kan det ju vara bra om det finns bankuppgifter på överföringar, men även kontanta pengar är ju pengar, även om det är svårt att bevisa. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Skatteverket kan sköntaxera dig och du är tvungen att betala, men har du allt i ordning så kommer du tillbaka pengarna så småningom.
Antingen kan du "ompröva" vilket gör att du får ett beslut som är slutgiltigt, eller "överklaga" (länsrätten) som går att överklaga vidare (kammarrätten, regeringsrätten). Det bästa du kan göra är nog dock att ta kontakt med din handläggare på Skatteverket och förklara noggrant din situation, få bekräftat att allt är OK. Att ha en bra relation till Skatteverket är viktigt! Ring gärna då och då för att fråga saker så att dom vet att du sköter dig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om du studerar har du ju inkomst därifrån, så då är det ju ingen risk för att du bli skönad.
Däremot om du saknar inkomst på pappret (eller har väldigt låg - gränsen går runt 60-80kkr) så är du i riskzonen. Standardbeloppet Skatteverket antar att man tjänat om de inte har något som tyder på att du tjänat mer (dyr bil/båt, avslöjat dina utländska konton, etc) är för övrigt 180kkr |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|