FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Jag förstår inte varför jag inte skulle använda dessa artikelnummer även "ut mot kund". Tog en snabbtitt på din shop Gustav och såg att du inte "skyltade" med artikelnummer alls, personligen tror jag att det kan underlättar för vissa kunder att veta artikelnumret, men jag kanske har fel. Tog en snabbtitt på vad mina kunder söker på i min shop och det styrker min teori. (Hos oss iaf) Citat:
![]() Vad jag menar är att det kanske kan vara vettigt att ha flera olika leverantörers artikelnummer sökbara, inte att man skall sno sina konkurrenters "egna unika artikelnummer". // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om artikelnumret bygger på en löpande serie 1,2,3... för varje artikel så kommer inga lagar att brytas.
Bygger artikelnumret däremot på t.ex. kategorier eller något liknande och det av artikelnumret går att uttolka katerorierna och konkurrenterna själva har hittat på hur artikelnumret ska vara uppbyggt då kommer lagar att brytas. Men av vad jag förstår av ursprungsfrågan i denna tråd som ska webbshoppen har egna artikelnummer på sina varor och tillsammans med varje artikel även lagra konkurrenternas artikelnummer. Eftersom konkurrenternas artikelnummer inte kommer att användas i webbshoppens egen logostik eller ens för beställning av varor så är det förmodligen okej. Det hela skulle kunna kallas för någon form av korsreferensregister. Jag känner inte till något rättsfall på det området och hur någon domstol har dömt i det fallet. Skulle någon bygga upp ett register med angivande av en vara och vad den varan har för artikelnummer hos olika företag så skulle förmodligen det registret få upphovskydd. Ja, ett sådant register går nog att bygga upp, få uppovskydd och sedan kunna licenseras ut. Det är en tämligen unik sammanställning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Om butiken säljer saker som finns hos oss (Prisjakt)
Så kan han använda kontrollpanalen för att jämföra sig mot valfri konkurrent ![]() (Funkar som prisfighten fast mer avancerad och utan lull-lull) //Jonas |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|