FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tjena WN!
Jag fick för ett tag sedan ett ganska trevligt bud på en av mina hemsidor. Jag funderar helt enkelt på om inte budet gäller som värdering av hemsidan och att jag på det sättet kan skicka in en ansökan om registrering av Aktiebolag med hemsidan som apportegendom. Vad tror ni? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nej, värderingen måste godkännas av en revisor (2 kap. 19 § ABL).
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jo men budet måste ju kunna ge någon grund eller något för revisorn att utgå ifrån?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är möjligt, det får revisorn besvara.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag förstår varför reglerna skärps inom detta område. Vad säger att din sida har detta värde vid en eventuell konkurs. Har du inte 100k så får du väl tjäna ihop det eller starta en enklare företagsform.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hmm mycket intressant fråga. Borde vara aktuell för alla här som planerar att starta aktiebolag. Så hur gör man med värderingen?
Apportegendom enligt http://www.nutek.se/sb/d/598?mode=to...d=&qaId=29157: Citat:
Citat:
Sen får värderingen aldrig överstiga bolagets totala värde. Detta kan medföra att du kan begränsas av värdet av hela bolaget, som i nystartade bolag kan vara svårt att uppskatta ett marknadsvärde för, och du kan behöva jämställa värdet med värdet som gäller vid ev förlikning av bolaget. Är ni flera parter som startar ett bolag tillsammans kommer ni behöva komma överens sinsemellan vad var och ens värdebehållning av hemsidans värde är. Ni kanske har bidraget med olika delar såsom kod, design, varumärke, domännamn etc och måste sammanställa en god översikt och värderingsmotivering till värdet på de olika delarna. Eftersom dessa värderingar då spelar direkt roll i aktieägandet så kommer ni troligtvis vilja lägga ner tid på att få till en värderingsmodell som passar er sinseemellan och som samtidigt på ett hyfsat sätt speglar marknadsvärdet. Bolla detta med din revisor eller lämplig jurist. Hur lagar och förordningar än kan tolkas så måste de alltid tolkas specifikt för just din situation. Btw, nu var det några veckor sedan senaste svaret skrevs på detta inlägg - har du kanske någon mer information att dela med dig? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kortsagt behöver du en revisor som värderar webbsidan eller godkänner en värdering. Ring runt lite så hittar du snabbt en revisor som göra vilken sortsvärdering du vill till vilket pris som helst. Finns mer eller mindre hederliga revisorer där ute. Provade själv men jag han få ihop 100 000 kr innan det var aktuellt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Sedan har du faktiskt inte fått betalt för din hemsida, dvs du har fått någon som har lagt ett bud. Vad har din hemsida för värden? Höga placeringar på google många besökare, det kan ändra över en natt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|