Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hemsida som apportegendom

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-06, 19:29 #1
ZkruW ZkruW är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2007
Nykomling

Tjena WN!

Jag fick för ett tag sedan ett ganska trevligt bud på en av mina hemsidor. Jag funderar helt enkelt på om inte budet gäller som värdering av hemsidan och att jag på det sättet kan skicka in en ansökan om registrering av Aktiebolag med hemsidan som apportegendom.

Vad tror ni?
ZkruW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-06, 19:32 #2
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Supermoderator

Nej, värderingen måste godkännas av en revisor (2 kap. 19 § ABL).
Oläst 2007-09-06, 19:46 #3
Nykomling

Nykomling

Jo men budet måste ju kunna ge någon grund eller något för revisorn att utgå ifrån?
ZkruW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-06, 20:02 #4
Supermoderator

Supermoderator

Det är möjligt, det får revisorn besvara.
Oläst 2007-09-06, 20:04 #5
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Jag förstår varför reglerna skärps inom detta område. Vad säger att din sida har detta värde vid en eventuell konkurs. Har du inte 100k så får du väl tjäna ihop det eller starta en enklare företagsform.
Oläst 2007-10-02, 16:07 #6
motin motin är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2007
Nykomling

Hmm mycket intressant fråga. Borde vara aktuell för alla här som planerar att starta aktiebolag. Så hur gör man med värderingen?

Apportegendom enligt http://www.nutek.se/sb/d/598?mode=to...d=&qaId=29157:
Citat:
Apportegendom: Vad är apportegendom?
Svar:

Apportegendom är annan egendom än pengar som tillförs aktiebolag som aktiekapital. Det kan exempelvis vara inventarier eller varulager. Kravet är att egendomen ska vara till nytta för bolaget och den ska också värderas av revisorn. Intyget om värderingen ska skickas med som bilaga när man ansöker om registrering hos Bolagsverket.
I aktiebolagslagen (http://lagen.nu/2005:551) har vi mer detaljerad info:
Citat:

/Träder i kraft I:2007-07-01/ I stiftelseurkunden skall stiftarna ange

1. hur mycket som skall betalas för varje aktie (teckningskursen), och
2. fullständigt namn, personnummer eller, om sådant saknas, födelsedatum samt postadress för styrelseledamot och revisor samt, i förekommande fall, styrelsesuppleant, revisorssuppleant och lekmannarevisor. Om revisorn är ett registrerat revisionsbolag, skall dess organisationsnummer anges.

I förekommande fall skall det även anges om

1. en aktie skall kunna tecknas med rätt eller skyldighet att betala aktien med annan egendom än pengar,
2. en aktie skall kunna tecknas med rätt eller skyldighet för bolaget att överta egendom mot någon annan ersättning än aktier,
3. en aktie skall kunna tecknas med andra villkor,
4. bolaget skall ersätta kostnader för bolagets bildande, och
5. någon på något annat sätt skall få särskilda rättigheter eller förmåner av bolaget.

En sådan bestämmelse som avses i andra stycket skall återges i sin helhet i stiftelseurkunden.

Teckningskursen enligt första stycket 1 får inte understiga aktiens kvotvärde. Kvotvärdet skall därvid beräknas på grundval av bolagsordningens uppgifter om aktiekapital och antal aktier. Om det i bolagsordningen föreskrivs ett minimikapital och ett maximikapital och ett lägsta och högsta antal aktier, skall beräkningen ske genom att det högsta angivna aktiekapitalet divideras med det högsta antalet aktier eller det lägsta angivna aktiekapitalet med det lägsta antalet aktier. Lag (2007:317).

Endast egendom som är eller kan antas bli till nytta för bolagets verksamhet kan utgöra sådan egendom som avses i 5 § andra stycket 1 och 2 (apportegendom). Med apportegendom får inte jämställas åtagande att utföra arbete eller tillhandahålla tjänst. Värdet på apportegendom får inte sättas högre än det verkliga värdet för bolaget.

Stiftelseurkunden skall innehålla en redogörelse för de omständigheter som kan vara av betydelse för bedömningen av de bestämmelser som avses i 5 § andra stycket och för bedömningen av värdet på apportegendom. Av redogörelsen skall framgå hur värdet på apportegendomen har bestämts och vilka rättsliga och ekonomiska synpunkter som har beaktats vid värderingen. Följande uppgifter skall anges särskilt:

1. namn, person- eller organisationsnummer och hemvist beträffande den som avses med en bestämmelse,
2. det värde som apportegendomen beräknas komma att tas upp till i balansräkningen, och
3. antalet aktier i bolaget eller annan ersättning som skall lämnas för apportegendomen.

Det är alltså upp till dig att komma med en passande värdering av hemsidan, ange detta på korrekt sätt i stiftelseurkunden och få det godkänt av en revisor. Värdet måste som det står ovan motsvara det värde som apportegendomen beräknas komma att tas upp till i balansräkningen. Du måste samtidigt givetvis samtidigt uttryckligen skriva över alla rättigheter till hemsidan och bakomliggande kod (av den kod som bestämmer värdet dvs) till aktiebolaget. Kan tänka mig att en bra riktlinje är vad hemsidans plattform har för värde ifall den skulle användas i ett nytt bolag i framtiden (om bolaget konkar så har ju affärsidé-specifika delar av hemsidan troligtvis inte så högt marknadsvärde).

Sen får värderingen aldrig överstiga bolagets totala värde. Detta kan medföra att du kan begränsas av värdet av hela bolaget, som i nystartade bolag kan vara svårt att uppskatta ett marknadsvärde för, och du kan behöva jämställa värdet med värdet som gäller vid ev förlikning av bolaget.

Är ni flera parter som startar ett bolag tillsammans kommer ni behöva komma överens sinsemellan vad var och ens värdebehållning av hemsidans värde är. Ni kanske har bidraget med olika delar såsom kod, design, varumärke, domännamn etc och måste sammanställa en god översikt och värderingsmotivering till värdet på de olika delarna. Eftersom dessa värderingar då spelar direkt roll i aktieägandet så kommer ni troligtvis vilja lägga ner tid på att få till en värderingsmodell som passar er sinseemellan och som samtidigt på ett hyfsat sätt speglar marknadsvärdet.

Bolla detta med din revisor eller lämplig jurist. Hur lagar och förordningar än kan tolkas så måste de alltid tolkas specifikt för just din situation.

Btw, nu var det några veckor sedan senaste svaret skrevs på detta inlägg - har du kanske någon mer information att dela med dig?
motin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-02, 16:24 #7
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Sen får värderingen aldrig överstiga bolagets totala värde. Detta kan medföra att du kan begränsas av värdet av hela bolaget, som i nystartade bolag kan vara svårt att uppskatta ett marknadsvärde för, och du kan behöva jämställa värdet med värdet som gäller vid ev förlikning av bolaget.
Jag vet inte om det bara är jag, men detta stycket förefaller obegripligt.
Oläst 2007-10-02, 16:38 #8
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Kortsagt behöver du en revisor som värderar webbsidan eller godkänner en värdering. Ring runt lite så hittar du snabbt en revisor som göra vilken sortsvärdering du vill till vilket pris som helst. Finns mer eller mindre hederliga revisorer där ute. Provade själv men jag han få ihop 100 000 kr innan det var aktuellt.
myapp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-03, 00:17 #9
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Per@Oct 2 2007, 16:24
Citat:
Jag vet inte om det bara är jag, men detta stycket förefaller obegripligt.
Fair enough. Du kan inte värdera apportegendomens värde till säg 2 miljoner kronor ifall bolaget i övrigt är värderat till en halv miljon kronor. Det är svårt att uppskatta värdet för nystartade bolag. Ett sätt att värdera ett nystartat bolag är att utgå från vad bolaget är värt om det lades ner helt och dess tillgångar såldes.
motin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-10, 07:02 #10
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by ZkruW@Sep 6 2007, 19:29
Tjena WN!

Jag fick för ett tag sedan ett ganska trevligt bud på en av mina hemsidor. Jag funderar helt enkelt på om inte budet gäller som värdering av hemsidan och att jag på det sättet kan skicka in en ansökan om registrering av Aktiebolag med hemsidan som apportegendom.

Vad tror ni?
Ett tips, undvik att starta AB med annat än real casch.. Möjligtlvis om du har maskin eller en bil som apportegendom, så kan den har ett värde. Men att ha en hemsida som apportegendo går säkert , men en del tillräckligt godtrogen revisor.. Men dina chanser att överleva med AB som har detta som AK är nog låg.

Sedan har du faktiskt inte fått betalt för din hemsida, dvs du har fått någon som har lagt ett bud. Vad har din hemsida för värden? Höga placeringar på google många besökare, det kan ändra över en natt.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017