Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ersättningsnivå?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-07-26, 12:42 #1
superhaga superhaga är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2007
superhaga superhaga är inte uppkopplad
Nykomling

Har länge hållt på med att skapa siter och projekt för internet. Tänkte nu bli lite mer seriös och iom detta ta betalt för mina tjänster.

Hur mycket kan man ta i timpenning? Vad är rimligt? Hur mycket tar ni?

Tacksam för svar!
superhaga är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-26, 12:45 #2
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2005
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar

Reg.datum: Oct 2005
Mellan 500 och 1200 kronor per timme beroende på typ av arbete, typ svårhetsgrad, tidsram etc kan ju spela in.
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-26, 15:32 #3
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Mycket flitig postare

Någonstans från 450 kr och uppåt ser jag som rimligt. För det mesta brukar det handla om 600-800 kr i timman. Mer om du får en fast summa, då är det du som tar risken om det skulle krävas mer tid.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-26, 16:47 #4
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
Går inte att säga bara sådär enligt mig. Det beror dels på arbetets längd men framförallt på hur duktig du är och vad du gör.

Jag tycker inte att du tar mer än 350-450kr på regelbunden basis, mer än det anlitar jag oftast inte konsulter för. Jobbar du en månad med ett projekt sjunker priset en aning.

Att gå över 500kr/h, då ska konsulten vara j*vligt duktig för att förtjäna de slantarna. Detta är förutsatt att konsulten jobbar som enmansföretagare, eller på ett mindre företag. Om jag går till en stor webbyrå som har designer, programmerare, systemerare, projektledare m.m. som jag vet att jag har garantier, bra referenser, ett företag som vet vad deras varumärke står för, då pratar vi lite andra summor.

Dock ska sägas att jag i allmänhet är ganska försiktig med att betala konsulter för mycket. Men det är ju jag...
Kihlbom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-26, 17:03 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag tror det är svårt att hitta någon som klarar av att leva på kortare uppdrag med en ersättning på under 400 kr/h. Då måste du ha hög beläggning för att kunna överleva med en normal levnadsstandard.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-26, 22:46 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Andra kommentaren av Conny i den här tråden kan ju vara till hjälp om hur du bör räkna fram ersättningsnivån. Den är lite mer ingående så att säga...

http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...606&hl=20%&s=wn
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-26, 23:44 #7
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by Kihlbom@Jul 26 2007, 15:47
Går inte att säga bara sådär enligt mig. Det beror dels på arbetets längd men framförallt på hur duktig du är och vad du gör.
Jag tycker inte att du tar mer än 350-450kr på regelbunden basis, mer än det anlitar jag oftast inte konsulter för. Jobbar du en månad med ett projekt sjunker priset en aning.
Att gå över 500kr/h, då ska konsulten vara j*vligt duktig för att förtjäna de slantarna. Detta är förutsatt att konsulten jobbar som enmansföretagare, eller på ett mindre företag. Om jag går till en stor webbyrå som har designer, programmerare, systemerare, projektledare m.m. som jag vet att jag har garantier, bra referenser, ett företag som vet vad deras varumärke står för, då pratar vi lite andra summor.
Dock ska sägas att jag i allmänhet är ganska försiktig med att betala konsulter för mycket. Men det är ju jag...
Huvudsaken är att du betalar för det du beställt, som motsvarar det du får levererat..

Dock finns det ett allmänt synsätt om att konsulter bara skall tjäna massa pengar.
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-27, 00:08 #8
Jockes avatar
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2003
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jockes avatar

Reg.datum: Jan 2003
När när jag väljer konsult (tex ekonom mm) så handlar det oftast lika mycket om hur snabb och duktig den är som priset. man kan alltid hitta någon som är billigare!
Jocke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-27, 01:06 #9
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare

goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar

400kr + moms tycker jag är minimum om du ska leva på det och då blir du inte fet. Timdebiteringar i it-branchen ligger vanligen mellan 500-800kr idag och då är det prispressat som det bara går. Sätt det i paritet med att du knappast får en rörmokare eller bilmekaniker för den timpenningen idag. Å andra sidan kan du inte skicka huset eller bilen till Indien för reparation
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-27, 02:20 #10
qb1 qb1 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
qb1 qb1 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Ett argument för att ta en högre pris är att be uppdragsgivaren att formulera, eller att du gör det, vilken ekonomisk vinning som finns i projektet. I övrigt håller jag med om att 300-400 kr är lagom timpenning för webmastrande. Om det är programmering involverade och du har kunskaper (och erfarenheten) kan timpriset dra iväg upp mot och förbi 1000 kr.
qb1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017