FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har länge hållt på med att skapa siter och projekt för internet. Tänkte nu bli lite mer seriös och iom detta ta betalt för mina tjänster.
Hur mycket kan man ta i timpenning? Vad är rimligt? Hur mycket tar ni? Tacksam för svar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Mellan 500 och 1200 kronor per timme beroende på typ av arbete, typ svårhetsgrad, tidsram etc kan ju spela in.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Någonstans från 450 kr och uppåt ser jag som rimligt. För det mesta brukar det handla om 600-800 kr i timman. Mer om du får en fast summa, då är det du som tar risken om det skulle krävas mer tid.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Går inte att säga bara sådär enligt mig. Det beror dels på arbetets längd men framförallt på hur duktig du är och vad du gör.
Jag tycker inte att du tar mer än 350-450kr på regelbunden basis, mer än det anlitar jag oftast inte konsulter för. Jobbar du en månad med ett projekt sjunker priset en aning. Att gå över 500kr/h, då ska konsulten vara j*vligt duktig för att förtjäna de slantarna. Detta är förutsatt att konsulten jobbar som enmansföretagare, eller på ett mindre företag. Om jag går till en stor webbyrå som har designer, programmerare, systemerare, projektledare m.m. som jag vet att jag har garantier, bra referenser, ett företag som vet vad deras varumärke står för, då pratar vi lite andra summor. Dock ska sägas att jag i allmänhet är ganska försiktig med att betala konsulter för mycket. Men det är ju jag... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tror det är svårt att hitta någon som klarar av att leva på kortare uppdrag med en ersättning på under 400 kr/h. Då måste du ha hög beläggning för att kunna överleva med en normal levnadsstandard.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Andra kommentaren av Conny i den här tråden kan ju vara till hjälp om hur du bör räkna fram ersättningsnivån. Den är lite mer ingående så att säga...
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...606&hl=20%&s=wn |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Dock finns det ett allmänt synsätt om att konsulter bara skall tjäna massa pengar. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
När när jag väljer konsult (tex ekonom mm) så handlar det oftast lika mycket om hur snabb och duktig den är som priset. man kan alltid hitta någon som är billigare!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
400kr + moms tycker jag är minimum om du ska leva på det och då blir du inte fet. Timdebiteringar i it-branchen ligger vanligen mellan 500-800kr idag och då är det prispressat som det bara går. Sätt det i paritet med att du knappast får en rörmokare eller bilmekaniker för den timpenningen idag. Å andra sidan kan du inte skicka huset eller bilen till Indien för reparation
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Ett argument för att ta en högre pris är att be uppdragsgivaren att formulera, eller att du gör det, vilken ekonomisk vinning som finns i projektet. I övrigt håller jag med om att 300-400 kr är lagom timpenning för webmastrande. Om det är programmering involverade och du har kunskaper (och erfarenheten) kan timpriset dra iväg upp mot och förbi 1000 kr.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|