FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Skulle behöva lite hjälp med lite grundläggande bokföring från någon som har lite bättre koll än mig. Jag har precis skaffat mig Visma Enskild Firma, och vid inbetalning så finns det tre olika kontoalternativ
Kassa - Girokonto - Bankkonto Girokonto antar jag är mitt bankgiro, och bankkonto säger sig självt, men vad räknas som kassa? För mig är mitt bankgiro min kassa. Sedan en fundering till, de flesta av mina kunder betalar via Payson, vad ska jag registrera detta som? Inbetalning till kassa? Eller ska jag låta bli att bokföra det tills jag för över pengarna från Payson till mitt bankkonto/bankgiro och registrera det som en inbetalning i klump, och vad räknas detta som isf, kassa/bankgiro/bankkonto? Blir väldigt tacksam för hjälp med detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du kan väl lägga upp Payson som ett konto? Girokonto kanske är överflödigt om bankgiroinbetalningar direkt hamnar på bankkontot. Kassa är väl rena kontanter egentligen men det finns ju inget som hindrar dig för att skapa konton i bokföringen som motsvarar det du faktiskt har i verkligheten.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Problemet med detta program är att det ska vara enkelt så det går inte
att skapa egna konton, utan man har ett begränast antal. Så här står det i manualen Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Du har ju tre alternativ att bokföra pengar in. Har du bara bankgiro och payson så hade jag valt giro för det kontot som bankgirot är knutet till och bankkonto för paysonkontot.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
DFT: Tack, en kompis gav mig liknande svar, så det blir till att köra på det.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|