Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hjälp med bokföring

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-04, 20:58 #1
Reager Reager är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Medlem

Skulle behöva lite hjälp med lite grundläggande bokföring från någon som har lite bättre koll än mig. Jag har precis skaffat mig Visma Enskild Firma, och vid inbetalning så finns det tre olika kontoalternativ

Kassa - Girokonto - Bankkonto

Girokonto antar jag är mitt bankgiro, och bankkonto säger sig självt, men vad räknas som kassa? För mig är mitt bankgiro min kassa.

Sedan en fundering till, de flesta av mina kunder betalar via Payson, vad ska jag registrera detta som? Inbetalning till kassa? Eller ska jag låta bli att bokföra det tills jag för över pengarna från Payson till mitt bankkonto/bankgiro och registrera det som en inbetalning i klump, och vad räknas detta som isf, kassa/bankgiro/bankkonto?

Blir väldigt tacksam för hjälp med detta.
Reager är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-04, 21:28 #2
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Du kan väl lägga upp Payson som ett konto? Girokonto kanske är överflödigt om bankgiroinbetalningar direkt hamnar på bankkontot. Kassa är väl rena kontanter egentligen men det finns ju inget som hindrar dig för att skapa konton i bokföringen som motsvarar det du faktiskt har i verkligheten.
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-05, 00:00 #3
Medlem

Medlem

Problemet med detta program är att det ska vara enkelt så det går inte
att skapa egna konton, utan man har ett begränast antal.

Så här står det i manualen
Citat:

Du kan bokföra ökning och minskning av värdet på ett begränsat antal olika slag av tillgångar. De är Kassa, Bankkonto, Girokonto, Skogskonto, Varulager, Byggnader, Markanläggningar, Mark, Obetalda kundfakturor (via programmets fakturafunktioner), Övriga fordringar samt Inventarier (endast sådana som är avskrivningsbara).

Du kan inte bokföra tillgångar som finns på medlemskonton, insatskonton etc som är vanliga inom jord- och skogsbruk, så att de av programmet tas med på det särskilda sätt som ska ske i deklarationen på blanketterna N1 och N6. Programmet stödjer för närvarande inte en sådan hantering. Programmet hanterar heller inte bokföring av sådana aktier och andelar som förekommer inom jord- och skogsbruk och som ska tas med i bokföring/deklaration av verksamheten.

Programmet klarar bara av att hantera ett bankkonto samt ett girokonto (knutet till bankgiro eller plusgiro).
Oläst 2007-08-05, 09:57 #4
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Du har ju tre alternativ att bokföra pengar in. Har du bara bankgiro och payson så hade jag valt giro för det kontot som bankgirot är knutet till och bankkonto för paysonkontot.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-05, 23:07 #5
Medlem

Medlem

DFT: Tack, en kompis gav mig liknande svar, så det blir till att köra på det.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017