FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Varierande bud ser jag. Man får ju se lite till hur duktig man är och ens erfarenhet. Det känns ju dumt att försöka slå sig in på marknaden med högt pris och utan refferenser. Börja med 300kr exkl moms och gå uppåt allt eftersom.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Lägg dig någonstans mittemellan och låt kunden förhandla ner priset. Då känner han/hon sig nöjd med sin "prutning", och vid kommande uppdrag finns även förståelsen att det kan kosta lite mer. Du har även fått chansen att visa upp dig under första uppdraget och kunden vet vad som kan förväntas framöver. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Räkna själva på vad er tid blir värd om ni gör ett eget projekt och lägger ut på nätet. Vad är inkomsten per år på ett 100-timmarsprojekt? Jämför den intäkten med att jobba åt någon annan. För det FÖRSTA året. Andra året är bara en ren bonus.
Alla kan såklart inte göra egna projekt, men det är en bra måttstock tycker jag om man har möjligheten att se och fånga potentialen i de pengarna istället. Dessutom, vad är roligast? Slavkoda åt slipsnissar eller göra egna roliga projekt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
En erfaren och duktig konsult kan också bli billigare även om han är dyrare per timme. Totalkostnaden kan bli lägre i och med att tidsåtgången förmodligen blir lägre än för någon som måste googla varenda grej...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Som Jonny säger så är tim-priset beroende på hur duktig (snabb) man är.
Om jag tar 800kr/timme (vilket jag alltid utgår ifrån) och gör jobbet på tre timmar, och en mindre erfaren programmerare/designer tar 400kr/timme, men behöver 2 dagar på sig, så är ju jag ganska mycket billigare. Dessutom lämnar 800kr/timme god prutmån, då jag inte alls lever på detta, utan har en heltidsanställning som försörjer mig. Jag kan på så vis uppnå två saker: 1. Jag prutar på de projekt jag tycker verkar intressanta. 300kr/timme+moms ger mig hyggligt med pengar i handen 2. Jag kan förhandla till mig partnerskap/reklamplats för de pengar jag prutar. Som någon sa tidigare, det är bättre att börja högt och pruta än att försöka gå åt andra hållet. Räkna också med att saker tar längre tid än du tror... Ju högre tim-pris du har, desto lägre marginal behöver du för sådant. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag personligen anser att man/du inte bör sätta en timpenning alls.
Sätt ett pris på vad du tycker din slutprodukt är värd. Tiden skall inte ha något med saken att göra, du vet ungefär hur lång tid det bör ta att göra sidan. Stöter du sen på problem och får jobba 2 timmar extra med något så är det inte din kund som skall behöva betala för din inkompetens. Dvs den enda som förlorar på att ta lång tid på sig är du. Och är det så att du gör jobbet snabbare än du planerat, då är det du som tjänar på det istället. Man övergår mer och mer till att ta betalt för den slutgiltiga produkten. Det är bäst för kunden, han vet vad han får och vad det kostar. Han bryr sig inte om du lägger ner 10 eller 20 timmar på det, han vill bara ha sin produkt till ett överkomligt pris. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
JimmyB:
Det är jättebra att ta betalt för den slutgiltiga produkten, det säger jag ingenting om. Enda problemet är att uppfattningen om den slutgiltiga produkten ofta dels skiljer sig mellan Dig och Beställaren, samt förändras hos Beställaren under tidens gång. För att lösa detta kan man läsa boken "Get Real" (http://gettingreal.37signals.com/) och följa dessa idéer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
glöm för guds skull inte bort att pappa staten ska ha en del av kakan efteråt
Snabbt räknat så får du 50% av det du debiterar in i egen ficka efter skatter (jag får 40% då jag fakturerar via andra (orka bokföra?)) Jag har aldrig klivit ner under 400 per timme, men jag lägger mig också hellre lågt och får en kund än högt och sitter utan jobb alls |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|