Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ersättningsnivå?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-07-27, 05:03 #11
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Varierande bud ser jag. Man får ju se lite till hur duktig man är och ens erfarenhet. Det känns ju dumt att försöka slå sig in på marknaden med högt pris och utan refferenser. Börja med 300kr exkl moms och gå uppåt allt eftersom.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-27, 15:33 #12
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by FredrikMH@Jul 27 2007, 04:03
Varierande bud ser jag. Man får ju se lite till hur duktig man är och ens erfarenhet. Det känns ju dumt att försöka slå sig in på marknaden med högt pris och utan refferenser. Börja med 300kr exkl moms och gå uppåt allt eftersom.
Nja, nöjda kunder är de som återkommer. Då kan det vara svårt att motivera varför man lägger på 50sek/h för andra uppdraget.

Lägg dig någonstans mittemellan och låt kunden förhandla ner priset. Då känner han/hon sig nöjd med sin "prutning", och vid kommande uppdrag finns även förståelsen att det kan kosta lite mer.

Du har även fått chansen att visa upp dig under första uppdraget och kunden vet vad som kan förväntas framöver.
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-27, 17:45 #13
FredrikMHs avatar
Supermoderator

Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Storen
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH

Nja, nöjda kunder är de som återkommer. Då kan det vara svårt att motivera varför man lägger på 50sek/h för andra uppdraget.

Lägg dig någonstans mittemellan och låt kunden förhandla ner priset. Då känner han/hon sig nöjd med sin "prutning", och vid kommande uppdrag finns även förståelsen att det kan kosta lite mer.

Du har även fått chansen att visa upp dig under första uppdraget och kunden vet vad som kan förväntas framöver.
Ja det är nog bättre
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-27, 17:53 #14
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Räkna själva på vad er tid blir värd om ni gör ett eget projekt och lägger ut på nätet. Vad är inkomsten per år på ett 100-timmarsprojekt? Jämför den intäkten med att jobba åt någon annan. För det FÖRSTA året. Andra året är bara en ren bonus.

Alla kan såklart inte göra egna projekt, men det är en bra måttstock tycker jag om man har möjligheten att se och fånga potentialen i de pengarna istället. Dessutom, vad är roligast? Slavkoda åt slipsnissar eller göra egna roliga projekt?
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-27, 19:26 #15
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Originally posted by goose@Jul 27 2007, 01:06
400kr + moms tycker jag är minimum om du ska leva på det och då blir du inte fet. Timdebiteringar i it-branchen ligger vanligen mellan 500-800kr idag och då är det prispressat som det bara går. Sätt det i paritet med att du knappast får en rörmokare eller bilmekaniker för den timpenningen idag. Å andra sidan kan du inte skicka huset eller bilen till Indien för reparation
Priset kommer en bra bit ner på listan. Framförallt vill du veta att du får det du vill ha. Om du beställer en mc och får en cykel utan motor blir du knappast nöjd.

En erfaren och duktig konsult kan också bli billigare även om han är dyrare per timme. Totalkostnaden kan bli lägre i och med att tidsåtgången förmodligen blir lägre än för någon som måste googla varenda grej...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-28, 09:45 #16
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by superhaga@Jul 26 2007, 12:42
Har länge hållt på med att skapa siter och projekt för internet. Tänkte nu bli lite mer seriös och iom detta ta betalt för mina tjänster.

Hur mycket kan man ta i timpenning? Vad är rimligt? Hur mycket tar ni?

Tacksam för svar!
Bero på! Skall du leva på din intäckter, bör du räkna med 400-500:- i timmen. Sedan bero det på hur duktig du är, jag tycker en del webmakare ta ut överbetalt, med tanke på att många är inkompenta och leverar inte det man vill ha.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-03, 11:47 #17
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Som Jonny säger så är tim-priset beroende på hur duktig (snabb) man är.

Om jag tar 800kr/timme (vilket jag alltid utgår ifrån) och gör jobbet på tre timmar, och en mindre erfaren programmerare/designer tar 400kr/timme, men behöver 2 dagar på sig, så är ju jag ganska mycket billigare.

Dessutom lämnar 800kr/timme god prutmån, då jag inte alls lever på detta, utan har en heltidsanställning som försörjer mig. Jag kan på så vis uppnå två saker:
1. Jag prutar på de projekt jag tycker verkar intressanta. 300kr/timme+moms ger mig hyggligt med pengar i handen
2. Jag kan förhandla till mig partnerskap/reklamplats för de pengar jag prutar.

Som någon sa tidigare, det är bättre att börja högt och pruta än att försöka gå åt andra hållet.

Räkna också med att saker tar längre tid än du tror... Ju högre tim-pris du har, desto lägre marginal behöver du för sådant.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-05, 15:06 #18
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Jag personligen anser att man/du inte bör sätta en timpenning alls.
Sätt ett pris på vad du tycker din slutprodukt är värd. Tiden skall inte ha något med saken att göra, du vet ungefär hur lång tid det bör ta att göra sidan.
Stöter du sen på problem och får jobba 2 timmar extra med något så är det inte din kund som skall behöva betala för din inkompetens. Dvs den enda som förlorar på att ta lång tid på sig är du. Och är det så att du gör jobbet snabbare än du planerat, då är det du som tjänar på det istället.

Man övergår mer och mer till att ta betalt för den slutgiltiga produkten. Det är bäst för kunden, han vet vad han får och vad det kostar. Han bryr sig inte om du lägger ner 10 eller 20 timmar på det, han vill bara ha sin produkt till ett överkomligt pris.
JimmyB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-06, 09:56 #19
StefanBergfeldts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

JimmyB:
Det är jättebra att ta betalt för den slutgiltiga produkten, det säger jag ingenting om. Enda problemet är att uppfattningen om den slutgiltiga produkten ofta dels skiljer sig mellan Dig och Beställaren, samt förändras hos Beställaren under tidens gång.

För att lösa detta kan man läsa boken "Get Real" (http://gettingreal.37signals.com/) och följa dessa idéer.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-06, 13:47 #20
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
glöm för guds skull inte bort att pappa staten ska ha en del av kakan efteråt

Snabbt räknat så får du 50% av det du debiterar in i egen ficka efter skatter (jag får 40% då jag fakturerar via andra (orka bokföra?))

Jag har aldrig klivit ner under 400 per timme, men jag lägger mig också hellre lågt och får en kund än högt och sitter utan jobb alls
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017