FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har tankar på att skaffa mig någon form av mobilt bredband men vilket ska jag välja? Eftersom jag främst ska använda det för att uppdatera hemsidan och därmed ladda upp bilder är hastigheten uppströms viktigast.
Är det värt de extra kronorna för att få "Turbo 3G" som t.ex. 3 erbjuder? Det ger samma hastighet uppströms men upp till 3.6 MBps nerströms. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Eftersom Telenors "turbomodem" är slut har jag bara hunnit prova deras "vanliga" 3G via pcmcia. Det har fungerat rätt ok hitillis. Ibland får man koppla ner och koppla upp för att anslutningen ska vakna till liv igen.
Jag har kört lite ftp och stora mail mobilt och det har fungerat bra. Skicka lite högupplösta bilder till en bekant per epost igår och det gick rätt bra. Gillar inte Tre och Telia har fel prissättning, så för mig återstod Telenor eller Tele2. Jag hade nog personligen valt Tele2, men nu har andra fått vara med och bestämma.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Såg precis att Tele2 endast klara 65kbit/s i upplänken. Telenor verkar klara 128kbit/s.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Mina föräldrar bor på ett ställe där de inte har fått möjlighet till vanligt bredband via t ex ADSL. De har skaffat sig Tele2:s mobila bredband och jag måste säga att jag är imponerad. Litet modem där man stoppar in tillhörande SIM-kort, kopplas in via USB och installerar sig själv. Därefter är det bara att köra. Har fungerat klockrent utan några som helst problem, bra uppkoppling utan att den tappar kontakt och det fungerar perfekt för vanlig surfning. De har 384 kbps hela tiden. Vad jag förstår klarar modemet även av hsdpa (Turbo 3G) men det finns inte hos dem och jag vet inte heller om det ingår.
Själv skaffade jag mig mobilt bredband via BBB innan förra sommaren. Där fick jag en kontantkortslösning med ett SIM-kort som stoppas in i en PCIMCIA och kör. Mycket sämre täckning är det med den, jag måste sitta på ett specifikt ställe hos mina föräldrar för att få täckning (inte smidigt). Mycket krångligare mjukvara som ofta kräver att jag tar ur och stoppar i PCIMCIA-kortet flera gånger då den hänger sig. Bra är dock att det inte finns någon månadsavgift, har fortfarande kvar pengar på den över ett år senare. Denna är dock gammal och BBB/Telenor har helt nya erbjudanden vet jag, dessa har jag dock inte testat. Jag har inget att jämföra med men jag vet att Tele2 funkar mycket bra så det kan jag rekommendera. Jag tycker att 3G räcker mer än väl för vanlig surfning, mailande och uppladdning av filer som inte är allt för stora. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag ska faktiskt prova på tres turbo 3G under helgen; så jag får väl återkomma med recension
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
http://www.idg.se/2.1085/1.112748
Telia har ju bäst täckning så glädjande att de nu erbjuder mobilt bredband till fast pris. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kör med Tele2 mobilt och är mycket nöjd med det
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Snackar ni privat abonnemang eller företagsabonnemang?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kör Tre´s turbo3g-bredband
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tycker alla verkar jämför olika saker.
För det första måste man skilja på 3G och HSPDA, skillnaden i hasitghet är enorm. HSDPA är i stort sett som bredband i jacket, framförallt pingtider är mycket bättre än "vanlig 3G". Telia och Comviq har samma nät så dom har samma täckning, deras 3G nät är bra, men HSDPA täckningen är obefintligt, man sattsar på att bygga ut tills årsskiftet. Tre var först ut med HSDPA (ett år sedan) och har följaktiligen bäst HSDPA täckning (Sveriges 7-8 största städer ska vara täckta till stora delar). Det känns som Telenor bygger ut mest just nu, eftersom man sattsar på att så många semesterfirare ska få HSDPA (kusten ska ha täckning), men dom började bygga för 1 mån sedan så dom har inte kommit långt. Upphastigheten med 3G är max 64 kbit/s. Med HSDPA går det i första hand komma upp i 384 kbit/s men snart uppåt 1 mbit/s |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|