Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Parkera motorcykel

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-20, 14:24 #1
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Flitig postare
Tezs avatar

Orkar inte gå med i nåt mer relevant forum bara för att fråga om detta, men det lär ju vara en del av er här som också kör hoj.

Jag har alltid parkerat hojen utan att betala p-avgift. Och jag känner inte heller någon annan som någonsin har betalat p-avgift för sin hoj. Jag menar - var ska man sätta lappen? Visst finns det några enstaka parkeringsplatser reserverade för mc-parkering i Göteborg, men de är inte många. Just nu kan jag bara komma på en enda, vid Domkyrkan.

I många år har detta gått hur bra som helst, men häromdagen fick jag baskemej p-böter!! De hade lagt den på sadeln bara, tur för dem att det inte blåste liksom....

Nu orkade jag inte bråka, det handlade om 300kr. Men hur hade ni gjort? Tänk om det hade varit en högre bot? Vad gäller egentligen regelmässigt? Har någon annan fått böter? Man kanske bara kan hävda att man visst hade betalt avgift, men att någon hade snott lappen? <_<

Jag brukar försöka parkera så att jag tar upp minsta möjliga plats för bilar som försöker hitta parkering, för det är ju verkligen inte lätt ibland. Men ofta finns det inget annat alternativ än att stå på en p-plats.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-20, 14:52 #2
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Originally posted by Tez@Apr 20 2007, 14:24
Jag brukar försöka parkera så att jag tar upp minsta möjliga plats för bilar som försöker hitta parkering, för det är ju verkligen inte lätt ibland. Men ofta finns det inget annat alternativ än att stå på en p-plats.
Lika lite som du får parkera bilen var du vill så får du väll parkera MCn var du vill? Dock brukar p-lisorna kunna se mellan fingrarna med en MC parkerad på en cykelparkering t.ex...
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-20, 15:19 #3
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar

Reg.datum: Nov 2003
Nu var det ju inte det Tez snackade om, utan mer om det är lönt att betala p-avgift när man ändå bara kan sätta erlagd-avgift-lappen utanpå hojen, dvs lätt för någon att vara taskig och ta bort den.

Ställer man hojen där det råder parkeringsförbud, visst fan ska man ha en bot då! Men står man där övriga bilar får parkera, ska man då erlägga avgift eller inte, eftersom man kan sno lappen... that's the question
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-20, 15:29 #4
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
Vad skulle skilja en motorcykel från något annat motorburet fordon när det gäller p-avgift? Klart som sjutton att motorcyklister ska betala p-avgift som vilken annan fordonsförare som helst.
HenSod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-20, 16:14 #5
Tezs avatar
Flitig postare

Flitig postare
Tezs avatar

Som Seattlegrunge säger - det handlar inte om att ni som inte kör hoj ska tycka att vi ska betala som alla andra. Det hade vi gjort om det hade gått!

Min fråga är ställd till er andra som kör hoj. Har ni råkat ut för detta? Hur parkerar ni?

Inte till er som inte kör, och tycker att vi väl ska betala som alla andra. Det är inte där problemet ligger. Vi har ingen vindruta! Folk snor lappen om man köper en! Låt nu inte detta bli en moraldebatt om att betala p-avgift eller ej, snälla.
Oläst 2007-04-20, 16:48 #6
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Det finns en liten låsbar "låda" (liten som fan) som rymmer ett p-kvitto som man kan köpa och sätta på styret.. nu vet jag inte vad du har för hoj men jag hade en sådan på min förra sporthoj.. satt dock på vid köpet så jag vet inte var man får tag på dem, men lite googling kanske löser den frågan I övrigt brukar det gå bra med cykelparkeringar om det inte finns vanliga bilparkeringar lediga..
Oläst 2007-04-20, 16:56 #7
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Originally posted by Tez@Apr 20 2007, 15:14
Som Seattlegrunge säger - det handlar inte om att ni som inte kör hoj ska tycka att vi ska betala som alla andra. Det hade vi gjort om det hade gått
Min fråga är ställd till er andra som kör hoj. Har ni råkat ut för detta? Hur parkerar ni?
Inte till er som inte kör, och tycker att vi väl ska betala som alla andra. Det är inte där problemet ligger. Vi har ingen vindruta Folk snor lappen om man köper en Låt nu inte detta bli en moraldebatt om att betala p-avgift eller ej, snälla.
är väl så att de som inte kör motorcykel inte tänker på att det problemet finns =)
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-20, 17:23 #8
Tezs avatar
Flitig postare

Flitig postare
Tezs avatar

Citat:
Originally posted by Tobbe@Apr 20 2007, 16:48
Det finns en liten låsbar "låda" (liten som fan) som rymmer ett p-kvitto som man kan köpa och sätta på styret.. nu vet jag inte vad du har för hoj men jag hade en sådan på min förra sporthoj.. satt dock på vid köpet så jag vet inte var man får tag på dem, men lite googling kanske löser den frågan I övrigt brukar det gå bra med cykelparkeringar om det inte finns vanliga bilparkeringar lediga..
Gör det? Aldrig hört talas om, faktiskt... Eller sett vare sig i verkligheten eller i katalog. Ingen sporthoj jag har, utan en custom. Men ett styre har den ju!

Följdfråga då, betalar man per p-ruta eller per fordon? Dvs om man parkerar 2 eller 3 hojar i samma ruta, skulle det räcka med 1 lapp då?

Inte direkt något jag behöver veta, men tanken dök upp i sammanhanget. 2 såna där minipluttbilar kan ju få plats i samma ruta också faktiskt. Eller de där fula 3-hjuliga vespaliknande sakerna med tak på.
Oläst 2007-04-20, 17:31 #9
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Men hallå, jag kör också motorcykel och betalar P-avgifterna precis så som det är bestämt. På den biljett som man vanligen lägger i vindrutan finns det en perforerad linje, riv av biljetten och spara den lilla lappen i fickan. Resterande sätter du på bästa stället. Om du får en bot så har du den lilla lappen som bevis..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-20, 17:53 #10
Tezs avatar
Flitig postare

Flitig postare
Tezs avatar

Citat:
Originally posted by Storen@Apr 20 2007, 17:31
Men hallå, jag kör också motorcykel och betalar P-avgifterna precis så som det är bestämt. På den biljett som man vanligen lägger i vindrutan finns det en perforerad linje, riv av biljetten och spara den lilla lappen i fickan. Resterande sätter du på bästa stället. Om du får en bot så har du den lilla lappen som bevis..
Men hallå, eller! B)

Klart, det vore ju kanske ett alternativ, men i flera fall där bilägare har visat upp biljett i efterhand så har detta inte gällt som bevis då de tycker att biljetten kan man få tag på i efterhand. Löjligt, vem skulle orka leta reda på en biljett från någon annan okänd människa just från det klockslaget.... Får väl börja med det i de fall jag måste stå på p-plats. Låter som du har en stor hoj, GoldWing kanske?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017