FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Telefonparkeringslösningarna är väl bra. Synd bara att det knappt går att hitta parkeringar som är ansluta utanför Stockholm stad.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Parkeringsreglerna i landet styrs dels av generella regler som återfinns i trafiklagstiftningen (och där får man till exempel dubbelparkera bredvid tvåhjuliga fordon m.m.) och dels av kommunala regelverk.
Göteborg tillåter till exempel parkering av motorcyklar och mopeder bredvid cykelställ och på andra ställen där bilparkering givetvis inte fungerar och därmed inte är tillåtet. Jag kör själv motorcykel, och har så gjort runt i detta land under många år, men jag har aldrig fått parkeringsanmärkningar på motorcykeln, oavsett att jag inte betalat en enda gång. Jag har vid några tillfällen frågat vid parkering i parkeringshus, men fått informationen att för mtorcyklar är det gratis, med undantag av de ställen där man betalar vid utfart där även jag betalat. Problemet med att man inte kan fästa en parkerinsbiljett på ett nöjaktigt sätt är stort. Dessutom tar en motorcykel mindre plats, producerar minde utsläpp och är på alla sätt ett förhllandevis miljövänligt sätt att transportera sig på så rimligen borde andra parkeringsregler gälla för motorcyklar och mopeder. I Statens Offentliga Utredning 2006:109, vilken blev färdig i december 2006, behandlas just dessa frågor närmare på sidorna 331-333. Man intar från utredningens sida en mycket positiv hållning till motorcykel- och mopedparkering och föreslår särskilda och tydliga regler för dessa icke minst av trängselmässiga skäl. Utredningen åter finns plan annat på följande länk: http://www.insyn.stockholm.se/norrmalm/doc...0bilaga%202.pdf
![]() |
Svara |
|
|