Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Blev drabbad av kortbedrägeri -19,000!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-16, 01:27 #41
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Polisen suger på den här typen av ärenden. Jag har råkat ut för en av killarna som håller på med skimming / kontokortsbedrägeri på annat håll. Gav polisen en cdrom med bilder på honom, hans utrustning, kontaktinfo, mailkonversationer han hade haft med sina kumpaner (innehållande bland annat just materialet som ligger i dataremsorna). Jag satt i förhör med en polis från hans hemstad och var beredd att vittna mot honom.

Resultatet? Fick tillbaka cdromen efter 6 månader och har inte hör ett knyst om fallet sen dess (+2 år sen nu). Och då snackar vi ändå att polisen visste vem det var och att det var ett problem, de var ju trots allt tillräckligt intresserade för att sätta sig i en bil och åka 35 mil för att träffa mig.

Jag vet inte vad deras problem är, att de måste ha helt sjuka bevis, eller att de har för låg kompetens på området, men nåt problem är det ... och som jag ser det måste ju nåt göras. För de verkar ju i princip som att man helt fritt kan handla saker med stulna kreditkort i nuläget, både online och offline.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-16, 07:24 #42
Tobab
Guest

Tobab
Guest

Citat:
Originally posted by ToBad@Apr 15 2007, 17:27
Tack. Jag var på banken i torsdag och det bad mig vänta att skicka in anmälan tills allt dycker upp på kontoutdraget. Själv kunde dom inte se något mer en vad jag såg.
Gissar att den informationen förs vidare från Mastercard senare till banken och mig.
Men på måndag ska jag nog kunna se vad som hänt.
Fick också det svaret när jag ringde banken (Nordea). Men då sa jag att de måste väl veta vem de har reserverat mina pengar till. Då fick jag numret till kortavdelningen som kunde tala för mig vilka som reserverat pengar.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-17, 21:36 #43
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Tobab@Apr 12 2007, 17:48
Råkade själv ut för det för några veckor sedan. Någon hade köpt biljetter på sj.se för runt tusen spänn. Efter ca 10 dagar fick jag tillbaka pengar. Tog dock lite tid att spärra kortet, polisanmäla och reklamera köpen.
Jag råkade själv ut för exakt samma sak. Dock var det väl några månader sedan nu. Någon hade köpt en "Extra Plus" tågbiljett mellan Göteborg och Stockholm för 1500 kr. Till lustigheterna hör att biljetten köptes online för att sedan hämtas ut 3 minuter senare på Göteborgs terminal. Och bara en vecka tidigare hade jag köpt en egen biljett via sjs hemsida. I övrigt var förloppet väldigt liknande fick tillbaka mina pengar ganska snabbt och de skulle höra av sig igen ifall det blev problem, vilket de inte har gjort.

Men det är dags för bankerna att införa 3D secure i Sverige på allvar (tror bara några få erbjuder det nu). Har aldrig orkat använda mig av e-korten då jag tycker det verkar krångligt att hålla på och aktivera korten osv.
wiggin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-17, 22:12 #44
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Originally posted by Alper@Apr 14 2007, 13:32
....
hmm.. enligt bankens loggar så hade de använt 2-3 olika bankautomater mitt i stan med ~1 minuts mellanrum.
Fråga mig inte hur det är möjligt att springa 500meter till närmaste bankautomat på ~1min :P.
....
Men en sak som är "rolig" är att de även på ett annat håll _samtidigt_ hade tankat 2-3 bilar.
....
Nej, det går ej att göra uttag samtidigt med samma kort på olika bankomater
Dom har garanterat gjort kopior på orginalkortet och sen använt dessa.

Jag har själv gjort en kopia på mitt bankkort ifall mitt orginalkort skulle pajja när när banken är stängd, då kan jag använda min kopia tills jag fått ett nytt orginalkort. Man vill ju inte vara utan cash ifall det är helg
Det tar bara några sekunder att göra en kopia...
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-18, 00:21 #45
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Reg.datum: May 2004
E-kort skyddar ju bara från att kortet kopieras under just det inköpet man gör, sannolikt ett internetköp. Majoriteten av bedrägerierna idag sker genom att kortet skimmas antingen i en bankomat eller vid kortköp i butik så det hjälper föga.

Men det låter förstås bra för aftonbladet-majoriteten.. "SÅ farligt är det att handla på internet!"
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-18, 01:01 #46
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Min kollega berättade idag när vi skulle gå på lunch att de hade kontaktat henne från banken (eller kortutgivaren) och sagt att hennes kort var spärrat. Anledningen var att hon gjort ett uttag i en bankomat där man hade hittat utrustning för skimming.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-19, 10:46 #47
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Handelsbanken har beslutat att jag ska få till baka alla pengar som blev uttagna
och insatta på mitt konto i väntan på utredningen.
Utbetalningen skedde redan i dag.

Det största bedrägeriet skedde på NetonNet.se där någon handlat varor för nästan
15.000 kronor. netonnet.se skickar ut varor till annan adress en den adress som kontokortet är registrerat för vilket gjorde bedrägeriet möjligt.
ToBad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-03, 23:16 #48
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Citat:
Ursprungligen postat av Mickee
Råkade ut för kortbedrägeri i Polen förra veckan
Stad? Butik?
En stad utanför(nedanför) Wrocùaw (en bra bit ner i polen. A6 in i polen), har inte namnet i huvudet på varken staden eller butiken. Flängde runt där nere så oerhört mycket. Grymt skoj att se hur dom håller på att bygga upp på massa ställen! Besökte en massa fabriker/tillverkare. Vilka affärsmöjligheter det finns iockmed EU! Vi har några riktigt roliga projekt igång över i Polen.
Synd bara att dom inte är med i schengen (gränspoliserna var väll sädår trevliga när dom insåg att jag inte hade något pass så där satt jag fast i några timmar) och att dom inte pratar engelska är lite jobbig studtals.
Sen har jag även märkt och det verkar gälla ganska allmänt i polen att deadline/tidsåtaganden inte spelar någonroll utan "jaja det kommer bli klart" "jaja leverans kommer att ske....snart" har jag fått höra otaliga gånger av nya leverantörer.
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017