FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Polisen suger på den här typen av ärenden. Jag har råkat ut för en av killarna som håller på med skimming / kontokortsbedrägeri på annat håll. Gav polisen en cdrom med bilder på honom, hans utrustning, kontaktinfo, mailkonversationer han hade haft med sina kumpaner (innehållande bland annat just materialet som ligger i dataremsorna). Jag satt i förhör med en polis från hans hemstad och var beredd att vittna mot honom.
Resultatet? Fick tillbaka cdromen efter 6 månader och har inte hör ett knyst om fallet sen dess (+2 år sen nu). Och då snackar vi ändå att polisen visste vem det var och att det var ett problem, de var ju trots allt tillräckligt intresserade för att sätta sig i en bil och åka 35 mil för att träffa mig. Jag vet inte vad deras problem är, att de måste ha helt sjuka bevis, eller att de har för låg kompetens på området, men nåt problem är det ... och som jag ser det måste ju nåt göras. För de verkar ju i princip som att man helt fritt kan handla saker med stulna kreditkort i nuläget, både online och offline. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
|
|||
Guest
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
#43 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Men det är dags för bankerna att införa 3D secure i Sverige på allvar (tror bara några få erbjuder det nu). Har aldrig orkat använda mig av e-korten då jag tycker det verkar krångligt att hålla på och aktivera korten osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Dom har garanterat gjort kopior på orginalkortet och sen använt dessa. Jag har själv gjort en kopia på mitt bankkort ifall mitt orginalkort skulle pajja när när banken är stängd, då kan jag använda min kopia tills jag fått ett nytt orginalkort. Man vill ju inte vara utan cash ifall det är helg ![]() Det tar bara några sekunder att göra en kopia... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
E-kort skyddar ju bara från att kortet kopieras under just det inköpet man gör, sannolikt ett internetköp. Majoriteten av bedrägerierna idag sker genom att kortet skimmas antingen i en bankomat eller vid kortköp i butik så det hjälper föga.
Men det låter förstås bra för aftonbladet-majoriteten.. "SÅ farligt är det att handla på internet!" |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Min kollega berättade idag när vi skulle gå på lunch att de hade kontaktat henne från banken (eller kortutgivaren) och sagt att hennes kort var spärrat. Anledningen var att hon gjort ett uttag i en bankomat där man hade hittat utrustning för skimming.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Handelsbanken har beslutat att jag ska få till baka alla pengar som blev uttagna
och insatta på mitt konto i väntan på utredningen. Utbetalningen skedde redan i dag. Det största bedrägeriet skedde på NetonNet.se där någon handlat varor för nästan 15.000 kronor. netonnet.se skickar ut varor till annan adress en den adress som kontokortet är registrerat för vilket gjorde bedrägeriet möjligt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Synd bara att dom inte är med i schengen (gränspoliserna var väll sädår trevliga när dom insåg att jag inte hade något pass så där satt jag fast i några timmar) och att dom inte pratar engelska är lite jobbig studtals. Sen har jag även märkt och det verkar gälla ganska allmänt i polen att deadline/tidsåtaganden inte spelar någonroll utan "jaja det kommer bli klart" "jaja leverans kommer att ske....snart" har jag fått höra otaliga gånger av nya leverantörer. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|