Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Värdering för bankens skull

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-24, 18:44 #1
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Flitig postare
Tezs avatar

Hej!

Ny här, men har läst forumet för att kunna suga åt mig kunskaper av er kompetenta webmasters. Jag har sökt igenom en hel massa trådar om värdering men ingen tar direkt upp det jag letar svar på.

Den webbshop jag jobbar med startades med i princip inga pengar alls. Den har växt långsamt, och alla pengar som kommit in har lagts ut direkt igen på marknadsföring och nya produkter. Vågar inte skriva namnet här så jag bli avstängd pga egenreklam eller nåt.

Nu börjar det bli lite trist att snåla sig fram och jag vill lägga in en högre växel. Bättre marknadsföring (jag vill låta ett proffs skapa banners och ny logga exempelvis, istället för att desperat knåpa ihop allt själv på en kvart när det behövs) Större webbshop, större sortiment = högre konverteringsgrad. Vill därför gå till banken för att försöka få lite lån.

Jag vill förklara för banken att bara webbshopen i sig nu har ett visst värde också, att det är värt en del att komma på såpass bra placeringar vid sökningar, mm. Men det är lite svårt för dem att fatta här på Handelsbanken i Torslanda...

Jag vill alltså inte sätta ett pris för att sälja - det finns inga sådana planer. Jag behöver visa för banken att webbshopen i sig är en säkerhet för dem. Det är inga miljoner jag vill låna precis, men typ 100 000 skulle räcka otroligt långt. Nöjer mig med hälften också om det skulle vara så.

Vad säger jag till banken att shopen och domänen är värd, och hur visar jag det för dem? De siffror som brukar nämnas här är typ ett år * vinsten men det blir ju konstigt eftersom det inte finns någon vinst ännu. Allt har ju investerats direkt igen... Och de ser marknadsföringen (en stor del av utgifterna) som förbrukad - precis som om man sätter in en annons i en tidning som sedan slängs och ingen läser mer. Men det funkar ju inte riktigt så på nätet.

Erfarenheter, någon? Vore tacksam för lite hjälp...
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-24, 19:14 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
Det banken kommer att vara intresserad av är din siffror det senaste året och inget annat. Vinsten senaste året kommer de att titta på.

/Davve
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-24, 19:19 #3
Tezs avatar
Flitig postare

Flitig postare
Tezs avatar

Trist... då blir det alltså att puttra på och spara pengar ett år så man har något att visa vid nästa bokslut. Misstänkte väl att det var så, men hoppades att någon annan hade lyckats.

/Malin
Oläst 2007-02-24, 19:20 #4
Tezs avatar
Flitig postare

Flitig postare
Tezs avatar

Man kanske kan belåna lagret?
Oläst 2007-02-24, 19:40 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Du kanske kan ta ett privat lån. 100 000 kr bör inte vara så svårt att få om du har normal inkomst och låg belåning privat.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-24, 20:04 #6
BorisB BorisB är inte uppkopplad
Medlem

BorisB BorisB är inte uppkopplad
Medlem

Jag gick in på SEB's företag enklalånet eller nåt sånt heter det.

Skrev in att jag ville låna 75 000, sen skrev jag tillvad på ett ungefär, beskrev företaget i sig. Dagen efter ringde de och fråga när jag kunde komma för att skriva på papper... Iof så ansökte jag på internet till 2-3 banker och fick bara ett Ja- Från SEB. Ingen säkerhet allsbehövdes.
BorisB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-24, 21:53 #7
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Originally posted by Tez@Feb 24 2007, 19:44
Hej
Och de ser marknadsföringen (en stor del av utgifterna) som förbrukad - precis som om man sätter in en annons i en tidning som sedan slängs och ingen läser mer. Men det funkar ju inte riktigt så på nätet.
Erfarenheter, någon? Vore tacksam för lite hjälp...
Det är väl inte banken som bestämmer om dina utgifter för marknadsföring är en kostnad eller inte. Det är du själv som bestämmer om det ska kostnadsföras eller aktiveras, dvs läggas som en tillgång. Har kostnaderna för marknsdsföring ett värde som varar mer än för stunden så bokför man inte som kostnad utan som "balanserad utgift" och gör avskrivningarb på det istället.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-24, 22:03 #8
Tezs avatar
Flitig postare

Flitig postare
Tezs avatar

Nja, inte banken - men kvinnan där ställer den typen av frågor. Mmmm...behövs något underlag för det? Jag hade uppe diskussionen med företaget som sköter bokföringen, och förklarade att mycket hade bestående värde. Men det fungerade inte riktigt så enligt henne. Kanske ska ta en djupare diskussion och förklara lite mer. Det kanske förändrar lite i bokslutet.

Ska testa med banken också, Boris! Tack för alla svar förresten!
/Malin
Oläst 2007-02-24, 23:11 #9
Fredriks avatar
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Fredriks avatar

tyvvärr så bryr sig inte banken om "värdet" på en webshop...
Vi försökte debattera om det med vår bankman häromsistens, vår aspekt var att vvi har ju faktiskt lagt ner si och så mycket pengar på utveckling och det är ett komplett system och torde ju vara värt en del.
Bankens syn på det hela är att för oss är systemet värt alla pengar vi lagt på det, men för dem eller någon annan är det kanske inte värt en krona...till exempel om vi tog ett lån med vår hemsida som borgen, skulle banken kunna sälja den för att få tillbaks sina pengar om inte vi betalar lånen...tveksamt kanske?!

så, det är nog den hårda vägen som gäller, eller att putta in privata pengar och sedan ta tillbaks dem när det går bra.

Lycka till!
Fredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-24, 23:30 #10
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Citat:
Originally posted by Tez@Feb 24 2007, 18:44
... (jag vill låta ett proffs skapa banners och ny logga exempelvis, istället för att desperat knåpa ihop allt själv på en kvart när det behövs)
Du har en jättefin butik och en jättebra affärside. Du kommer inte sälja mer med en ny logo, en banner gjord av ett proffs är inte alltid det bästa. Du känner din butik och kan du testa och fixa med dina banners själv är det det bästa.

Citat:
Större webbshop, större sortiment = högre konverteringsgrad.
Det är inte alltid det går hand i hand.

Är du med i nåt affiliate-program? Tror exempelvis att det är väldigt låg setup-avgift om ens någon på double.se och liknande. Du har en bra ide och förhoppningsvis goda marginaler. Jobba fram en långsiktig relation med andra webmasters. Ge bort all vinst till de som reffar kunder, det är samma som 0 kr i reklamkostnad och kommer kunden åter då är 100% av vinsten din till 0 kr i reklam.

Har du läst och gjort allt som kan göras med SEO?

Har du testat att köpa Adwords, billig trafik?

Tänk efter 2 ggr innan du lånar pengar till marknadsförning, det är till 99% ingen bra ide och du kommer bara bli besviken.

Citat:
Vill därför gå till banken för att försöka få lite lån.
Om du ändå vill låna lägg upp en bra strategi, vart annonserar du och tjänar pengar idag? Visa det för banken.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017