Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Rättstavningstråd

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-14, 20:24 #31
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar

Jag funderar också väldigt ofta när jag är ute på stan hur skyltar och märken har kommit upp med så galna felstavningar, särskrivningar, svengelska osv. Det är såååå många led från skrivbord till att skylten sitter uppe. Ofta är det ju en reklambyrå som ligger bakom texten, namnet eller vad det nu kan vara på skylten och då undrar jag va f*n det är för skitbyrå som inte har en copywriter eller en som kan grundläggande svenska. Riktigt riktigt illa!

Apostrof i ägandeform ser man så löjligt ofta nu och tyvärr tror väldigt många att det är så man skriver numera, riktigt tråkigt.

Förresten Guran, du hade lite stavfel i din text, men dessa hakar vi inte upp oss på här, de var ju "slarvfel" som lätt äger rum på ett tangentbord
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-14, 20:25 #32
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by Seattlegrunge@Jan 14 2007, 11:35
Håller verkligen med Spindel om att missbruket att använda DEM på alla möjliga ställen är något som är så fatalt hemskt och samtidigt en ny åkomma.
Det finns en tumregel att följa i det här fallet, så slipper ni skriva DEM överallt, och istället nyttja DE på rätt ställe och DEM på rätt ställe:
DE är subjektiv och DEM är objektiv, med andra ord så motsvaras DE av VI och DEM av OSS.
Vi tar ett exempel som många skulle skriva fel på:
DE tycker att hemsidan är snygg
Många skulle skriva:
DEM tycker att hemsidan är snygg
Har du svårt att välja? Testa då att sätta in VI eller OSS istället så blir det lättare för dig att avgöra, så vilken skulle du välja:
VI tycker att hemsidan är snygg eller OSS tycker att hemsidan är snygg
Ersätt VI/OSS med DE/DEM så ser du vilket ditt val är
Håller inte med helt..

Folk skriver inte DEM istället för DE för att de inte kan skilja på orden, utan för att de vill (i hjärnan) ha talspråkets DOM.. men när det ska snyggas till lite blir det då DEM, fast dom ville ha DE
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-14, 20:31 #33
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by guran@Jan 14 2007, 20:15
Bauhaus i Länna har skrivit på sin fasad: Bauhaus Stockholm´s .... Jag skratar åt det varje gång jag besöker det varuhuset. Jag undrar varje gång, vem som har gjort felet. Är det någon på Bauhaus som har beställt texten på sådant sätt? Är det en reklambyrå som har gjort felet? Är det företaget som satte upp denna text som gjorde fel?
Om Bauhaus beställde texten på sådant sätt eller reklambyrån, hur kommer det sig att föraget som monterade texten inte reagerade på felet? Eller struntade företaget som monterade texten i att det var fel? Det är många steg innan texten har kommit upp på fasaden och ingen tycks ha sett eller reagerat på felet.
Fast det finns ju roliga fel. Som det tyska företaget Siemens skrev på nödstoppen på Arlanda inrikesterminal: Nötstopp
Vill inte klanka ner, utan bara påpeka att det är lätt att göra stavfel (och skrivfel) när man skriver på dator. Man kan t.ex skriva så snabbt så man inte "hinner" stava/skriva rätt.

Sen angående grammatik och meningsbyggnad, så anses det osnyggt att upprepa fraser. Andra gången du nämner "företaget som monterade texten" borde du använt "de", då det är underförstått sedan tidigare vilka du pratar om
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-14, 20:53 #34
Seattlegrunges avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar

Citat:
Folk skriver inte DEM istället för DE för att de inte kan skilja på orden, utan för att de vill (i hjärnan) ha talspråkets DOM.. men när det ska snyggas till lite blir det då DEM, fast dom ville ha DE
Skulle tro att det är både och.
Fult och felaktigt är det i vilket fall som helst!
Oläst 2007-01-14, 21:39 #35
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Fy sjutton! Det är inte lätt att skriva något här, för en blir ju slaktad med stövelskaftet. Ser felen jag gjorde nu när de påpekades. Slarv och lite lathet att upprepa. Trots allt lät jag en annan person läsa igenom texten innan jag skickade iväg det.

Min ibland överpedagogiska sida har jag utvecklat i korrespondens med svenska myndigheter. De har av erfarenhet svårt att förstå, så det gäller att försöka uttrycka sig övertydligt så att det inte ska bli några misstag. Men det ska väl inte behövas här på WN, då begåvningsreservern tycks vara bra mycket högre.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-14, 22:11 #36
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2005
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Originally posted by guran@Jan 14 2007, 21:39
Men det ska väl inte behövas här på WN, då begåvningsreservern tycks vara bra mycket högre.
Det där är något som jag funderat på vid författande av text till webbplatser. Med tanke på att frågan (innan kommatecknet) följs av ett påstående är det valfritt om frågetecken ska avsluta meningen, eller är det alltid frågetecken som gäller?
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-14, 22:16 #37
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 1337pm
Citat:
Ursprungligen postat av guran
Men det ska väl inte behövas här på WN, då begåvningsreservern tycks vara bra mycket högre.
Det där är något som jag funderat på vid författande av text till webbplatser. Med tanke på att frågan (innan kommatecknet) följs av ett påstående är det valfritt om frågetecken ska avsluta meningen, eller är det alltid frågetecken som gäller?
Det beror väl på hur du vill att det ska tolkas. Vill du att det ska tolkas som ett påstående eller en fråga?
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-14, 22:57 #38
j3rk3rs avatar
j3rk3r j3rk3r är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
j3rk3r j3rk3r är inte uppkopplad
Medlem
j3rk3rs avatar

Reg.datum: Dec 2005
Visst, en hemsida ska vara ren från stavfel.

Men när man skriver på ett forum så gör inte ett stavfel eller ett grammatiskt fel så mycket, bara larvigt att påpeka enligt mig.

Sen är det ju skillnad på ett stavfel och en text alá Mikael
j3rk3r är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-14, 23:33 #39
Seattlegrunges avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar

Folk här brukar inte påpeka vanliga stavfel på forumet, utan det brukar vara på lite grövre felaktigheter så som "någån", "hem sida", "kunkus" etc.
Oläst 2007-01-14, 23:49 #40
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Reg.datum: Sep 2004
Dåligt formulerad text gör att det tar längre tid att ta till sig innehållet. Källa: Forskning & Framsteg 1/07 sid 52-55. (inloggning krävs för att läsa sammanfattningen) Det är alltså viktigt att formulera texter korrekt om man är ute efter att konkurrera om läsarens oerhört korta uppmärksamhetsfokus.

EDIT: Sammandrag:

Citat:
Språkvården har aldrig varit bättre rustad än nu./.../ Men spelar verkligen språkfel någon roll?

Genom våra experiment på Institutionen för nordiska språk, Stockholms universitet vet vi att försökspersoner behöver 22 procent längre tid på sig för att avläsa ett felstavat ord än ett rättstavat. Säkerheten i avkodningen minskar också drastiskt vid felstavning.

Så drastiska skillnader får man inte om man strör ut orden lite försiktigt i en löpande text som ger sammanhang. Det tar minst fem procent längre lästid, ibland dubbelt eller trefaldigt mer.

Det allvarliga med felstavade ord i en text är att förtroendet för texten och dess författare minskar rejält, ofta med cirka 20 procent.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017