FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag funderar också väldigt ofta när jag är ute på stan hur skyltar och märken har kommit upp med så galna felstavningar, särskrivningar, svengelska osv. Det är såååå många led från skrivbord till att skylten sitter uppe. Ofta är det ju en reklambyrå som ligger bakom texten, namnet eller vad det nu kan vara på skylten och då undrar jag va f*n det är för skitbyrå som inte har en copywriter eller en som kan grundläggande svenska. Riktigt riktigt illa!
Apostrof i ägandeform ser man så löjligt ofta nu och tyvärr tror väldigt många att det är så man skriver numera, riktigt tråkigt. Förresten Guran, du hade lite stavfel i din text, men dessa hakar vi inte upp oss på här, de var ju "slarvfel" som lätt äger rum på ett tangentbord ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Folk skriver inte DEM istället för DE för att de inte kan skilja på orden, utan för att de vill (i hjärnan) ha talspråkets DOM.. men när det ska snyggas till lite blir det då DEM, fast dom ville ha DE |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Sen angående grammatik och meningsbyggnad, så anses det osnyggt att upprepa fraser. Andra gången du nämner "företaget som monterade texten" borde du använt "de", då det är underförstått sedan tidigare vilka du pratar om |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Fult och felaktigt är det i vilket fall som helst! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Fy sjutton! Det är inte lätt att skriva något här, för en blir ju slaktad med stövelskaftet. Ser felen jag gjorde nu när de påpekades. Slarv och lite lathet att upprepa. Trots allt lät jag en annan person läsa igenom texten innan jag skickade iväg det.
Min ibland överpedagogiska sida har jag utvecklat i korrespondens med svenska myndigheter. De har av erfarenhet svårt att förstå, så det gäller att försöka uttrycka sig övertydligt så att det inte ska bli några misstag. Men det ska väl inte behövas här på WN, då begåvningsreservern tycks vara bra mycket högre. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||
|
||||
Medlem
|
Visst, en hemsida ska vara ren från stavfel.
Men när man skriver på ett forum så gör inte ett stavfel eller ett grammatiskt fel så mycket, bara larvigt att påpeka enligt mig. Sen är det ju skillnad på ett stavfel och en text alá Mikael ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Folk här brukar inte påpeka vanliga stavfel på forumet, utan det brukar vara på lite grövre felaktigheter så som "någån", "hem sida", "kunkus" etc.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Dåligt formulerad text gör att det tar längre tid att ta till sig innehållet. Källa: Forskning & Framsteg 1/07 sid 52-55. (inloggning krävs för att läsa sammanfattningen) Det är alltså viktigt att formulera texter korrekt om man är ute efter att konkurrera om läsarens oerhört korta uppmärksamhetsfokus.
EDIT: Sammandrag: Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|