Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Rättstavningstråd

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-14, 12:14 #21
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar

En mycket bra sida, men tyvärr nerlagd. Sköna bildexempel.

http://www.skrivihop.nu/exempel/bilder/
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-14, 13:27 #22
Albax Albax är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Albax Albax är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Enligt svenska datatermgruppen är det inte så hårt att stava Internet med litet i.

Citat:
Vi menar därför att formen internet kan accepteras.
http://www.nada.kth.se/dataterm/rek.html#a21
Albax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-14, 13:43 #23
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
.... Med dagens internationella interaktion via internet och media så är det ännu viktare att tänka på hur man skriver. ...

- Viktigare kanske...
- Internet ska stavas med stort i...

Kan hålla med om att stavning är viktigt men jag tycker budskapet är viktigare dvs hellre att skriva och skriva fel än att inte skriva alls.

Google toolbar har rättstavning. Man borde kanske utnyttja detta oftare.
2 grammatiska fel och 2 slarvfel var ju mindre än väntat vid det klockslaget. Fast jag hade garanterat haft fel på "dem" och "de" ändå så jag ska inte slingra mig

Givetvis håller jag med om att budskapet är viktigare. Hade stavningen varit så viktig så hade jag inte haft felen ovan. Men att ha en nonchalant syn på språket resulterar aldrig i något gott.

Edit: Angående skolan så lärde jag mig mer grammatik på gymnasiet under 2 lektioner än under hela högstadiet. Resultatet är långt ifrån felfritt men skolundervisningens resultat påverkas så mycket av läraren och hur mogen eleven är vid inlärningstillfället.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-14, 13:56 #24
Seattlegrunges avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar

Citat:
2 grammatiska fel och 2 slarvfel...
Numrering i meningar ska skrivas ut med bokstäver om talen understiger 13, om vi nu ska vara hårda mot dig FredrikMH

Med andra ord så ska din mening skrivas:
"Två grammatiska fel och två slarvfel..."

Många skriver att budskapet är viktigare än stavningen och det stämmer ju till en viss gräns. Så som jag tolkar det hela så är denna gräns längre bort hos de som själva är dåliga/usla på stavning, medan vi som ser hårdare på det hela gärna ser ett mer korrekt stavat dokument.
T ex ett avtal som är skrivet av en advokatbyrå hade man inte tagit för seriöst om det innehåller felstavningar och särskrivningar, dock kan jag tänka mig att många inte ser dylika stavfel och liknande och det beror nog ofta på ett dåligt intresse för svenska språket.

Jag anser helt klart att svenska språket är på väg att förfulas och förstöras till stor del. Man ser t o m ibland artiklar på t ex aftonbladet.se med relativt kraftiga stavfel eller särskrivningar. När en reporter/artikelförfattare inte kan hantera svenska språket så anser jag att det har gått för långt!
Oläst 2007-01-14, 14:03 #25
FredrikMHs avatar
Supermoderator

Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Originally posted by Seattlegrunge@Jan 14 2007, 13:56
Så som jag tolkar det hela så är denna gränsen längre bort hos de som själva är dåliga/usla på stavning, medan vi som ser hårdare på det hela gärna ser ett mer korrekt stavat dokument.
Är du säker på att det heter "denna gränsen" och inte "denna gräns"? :huh:
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-14, 14:21 #26
Seattlegrunges avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar

Ja, det är jag mer än säker på, det räcker med att använda bestämd form i ett syfte, inte två.

EDIT: Det är i övrigt ett mycket vanligt fel som idag knappast räknas som ett fel.

EDIT 2: OJ! Sorry! Såg att jag skrivit fel... jo, klart det ska vara "denna gräns". Fel av mig! Gör om, gör rätt!
Oläst 2007-01-14, 14:46 #27
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Jag är lika allergisk som de flesta mot stavfel. Det är dock skillnad mellan stavfel (för att man inte kan stava) och skrivfel (jmfr. eng. typo). Skrivfel bryr jag mig inte i, det finns en del i denna tråd, t.ex. "itne".

Naturligtvis kan inte alla skriva perfekt svenska, om någon ens kan det, men när folk inte ens använder den automatiska rättstavningen i Word för att kontrollera texten på företagens publika hemsidor då blir jag sur. Det kostar så lite och chansen att man lär sig lite finns ju den med. Har man dessutom anlitat någon för att göra hemsidan så ska man kräva att den är rättstavad.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-14, 15:27 #28
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av 1337pm
Citat:
Ursprungligen postat av viper
Något som jag själv hatar är när man chattar med folk på internet via msn, icq, irc och andra lösningar och speciellt jobbigt blir det när man pratat med någon i t.ex, telefon eller live i verkligheten och sedan sätter man sig och för en konversation över msn...
Nu ska vi se vad vi har här.

1. Internet skrivs inte ut som "internet".
2. MSN, ICQ och andra akronymer bör skrivas med versaler.
3. Förkortningen av "till exempel" ska avslutas med en punkt innan decimaltecknet.

Ursäkta mig men med tanke på hur du inledde ditt inlägg kunde jag inte låta bli att driva med dig.
Oväntat att någon skulle säga något om stavningen? Njae........!

Men det bjuder vi på eftersom jag kan klara mig undan med att säga att jag inte sovit på 30 timmar snart, bra ursäkt eller hur?

Mvh,
Viper
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-14, 16:25 #29
akkeman akkeman är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
akkeman akkeman är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
Precis som för Spindel så lärde jag mig bättre svenska under timmarna som på schemat benämndes vara tyska.

Det är till och med som så, att min huvudlärare var en äldre och invandrad tysk kvinna; som sågade mig totalt till dess att mitt skrivspråk utvecklats avsevärt till det bättre.
akkeman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-14, 20:15 #30
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Av reaktionerna i denna tråd på felstavning, särskrivningar m.m. så är det kanske mer eller mindre bara att konstatera att ett korrekt språk är viktigt.

Jag är medverkande i en hemsida för ett register över företag. Det förvånar mig mycket att t.ex. representanter för företagen registrerar begynnelsebokstaven i sina namn med gemener. Detsamma är det ibland med företagsnamnen. De skriver gatuadressen med inledande gemen. När det kommer till en kort beskrivning av företagen, så blir det riktigt illa. Grammatiska fel, felstavningar, särskrivningar, brist på kunskap om när det ska vara stor eller liten bokstav, stilistiska fel såsom saknat mellanslag efter punkt eller kommatecken.

Bauhaus i Länna har skrivit på sin fasad: "Bauhaus Stockholm´s ...". Jag skratar åt det varje gång jag besöker det varuhuset. Jag undrar varje gång, vem som har gjort felet. Är det någon på Bauhaus som har beställt texten på sådant sätt? Är det en reklambyrå som har gjort felet? Är det företaget som satte upp denna text som gjorde fel?

Om Bauhaus beställde texten på sådant sätt eller reklambyrån, hur kommer det sig att föraget som monterade texten inte reagerade på felet? Eller struntade företaget som monterade texten i att det var fel? Det är många steg innan texten har kommit upp på fasaden och ingen tycks ha sett eller reagerat på felet.

Fast det finns ju roliga fel. Som det tyska företaget Siemens skrev på nödstoppen på Arlanda inrikesterminal: "Nötstopp"
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017