FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Medlem
|
Enligt svenska datatermgruppen är det inte så hårt att stava Internet med litet i.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Givetvis håller jag med om att budskapet är viktigare. Hade stavningen varit så viktig så hade jag inte haft felen ovan. Men att ha en nonchalant syn på språket resulterar aldrig i något gott. Edit: Angående skolan så lärde jag mig mer grammatik på gymnasiet under 2 lektioner än under hela högstadiet. Resultatet är långt ifrån felfritt men skolundervisningens resultat påverkas så mycket av läraren och hur mogen eleven är vid inlärningstillfället. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Med andra ord så ska din mening skrivas: "Två grammatiska fel och två slarvfel..." Många skriver att budskapet är viktigare än stavningen och det stämmer ju till en viss gräns. Så som jag tolkar det hela så är denna gräns längre bort hos de som själva är dåliga/usla på stavning, medan vi som ser hårdare på det hela gärna ser ett mer korrekt stavat dokument. T ex ett avtal som är skrivet av en advokatbyrå hade man inte tagit för seriöst om det innehåller felstavningar och särskrivningar, dock kan jag tänka mig att många inte ser dylika stavfel och liknande och det beror nog ofta på ett dåligt intresse för svenska språket. Jag anser helt klart att svenska språket är på väg att förfulas och förstöras till stor del. Man ser t o m ibland artiklar på t ex aftonbladet.se med relativt kraftiga stavfel eller särskrivningar. När en reporter/artikelförfattare inte kan hantera svenska språket så anser jag att det har gått för långt! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ja, det är jag mer än säker på, det räcker med att använda bestämd form i ett syfte, inte två.
![]() EDIT: Det är i övrigt ett mycket vanligt fel som idag knappast räknas som ett fel. EDIT 2: OJ! Sorry! Såg att jag skrivit fel... jo, klart det ska vara "denna gräns". Fel av mig! Gör om, gör rätt! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag är lika allergisk som de flesta mot stavfel. Det är dock skillnad mellan stavfel (för att man inte kan stava) och skrivfel (jmfr. eng. typo). Skrivfel bryr jag mig inte i, det finns en del i denna tråd, t.ex. "itne".
Naturligtvis kan inte alla skriva perfekt svenska, om någon ens kan det, men när folk inte ens använder den automatiska rättstavningen i Word för att kontrollera texten på företagens publika hemsidor då blir jag sur. Det kostar så lite och chansen att man lär sig lite finns ju den med. Har man dessutom anlitat någon för att göra hemsidan så ska man kräva att den är rättstavad. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() Men det bjuder vi på eftersom jag kan klara mig undan med att säga att jag inte sovit på 30 timmar snart, bra ursäkt eller hur? Mvh, Viper |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Medlem
|
Precis som för Spindel så lärde jag mig bättre svenska under timmarna som på schemat benämndes vara tyska.
Det är till och med som så, att min huvudlärare var en äldre och invandrad tysk kvinna; som sågade mig totalt till dess att mitt skrivspråk utvecklats avsevärt till det bättre. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Av reaktionerna i denna tråd på felstavning, särskrivningar m.m. så är det kanske mer eller mindre bara att konstatera att ett korrekt språk är viktigt.
Jag är medverkande i en hemsida för ett register över företag. Det förvånar mig mycket att t.ex. representanter för företagen registrerar begynnelsebokstaven i sina namn med gemener. Detsamma är det ibland med företagsnamnen. De skriver gatuadressen med inledande gemen. När det kommer till en kort beskrivning av företagen, så blir det riktigt illa. Grammatiska fel, felstavningar, särskrivningar, brist på kunskap om när det ska vara stor eller liten bokstav, stilistiska fel såsom saknat mellanslag efter punkt eller kommatecken. Bauhaus i Länna har skrivit på sin fasad: "Bauhaus Stockholm´s ...". Jag skratar åt det varje gång jag besöker det varuhuset. Jag undrar varje gång, vem som har gjort felet. Är det någon på Bauhaus som har beställt texten på sådant sätt? Är det en reklambyrå som har gjort felet? Är det företaget som satte upp denna text som gjorde fel? Om Bauhaus beställde texten på sådant sätt eller reklambyrån, hur kommer det sig att föraget som monterade texten inte reagerade på felet? Eller struntade företaget som monterade texten i att det var fel? Det är många steg innan texten har kommit upp på fasaden och ingen tycks ha sett eller reagerat på felet. Fast det finns ju roliga fel. Som det tyska företaget Siemens skrev på nödstoppen på Arlanda inrikesterminal: "Nötstopp" |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|