Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Rättstavningstråd

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-14, 00:53 #1
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar

Reg.datum: Nov 2003
Nästan bud på att vi måste ha en rättstavningstråd här på forumet. Man ser så många felstavningar här så att man nästan blir mörkrädd! Frågan är var felet ligger? Är det ett tecken på att den svenska undervisningen är på väg ner i avgrunden?

Vi kanske ska använda den här tråden för att poängtera de klockrena, galna och roliga felstavningarna vi stöter på här i forumet?

Jag har stött på några bara idag som har fått mig att småskratta:

comunity - visserligen ett engelskt ord, men det ska vara med två M ju
kunkus - vad är det för något? Konkurs trodde jag det hette och stavades
någån - med hallå alltså, detta har jag garvat åt så många gånger idag. Var sjutton lär man sig att ett så grundläggande ord stavas med två Å?

Har ni någon skön felstavning från WN som kan förlänga livet med ett skratt?

OBS! Alla dyslektiker ska så klart INTE ta illa upp av denna tråd, utan den är endast ett hån mot hur svenskar stavar sitt eget språk nu för tiden!

EDIT:
Stavning kan ju vara så oerhört viktigt för många av oss här inne på forumet med den enkla anledningen att många av oss skriver kanske offerter, avtal eller dylikt och sådana bör ju innehålla korrekt svenska annars finns det nog många potentiella kunder som väljer någon annan att lägga ut jobbet på. Tänk själva att få en offert från svengelsmannen/amerikanen Mikael, det hade nog aldrig lett till ett avtal från vår sida
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017