FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Ett mediaföretag i vår kommun, som äger båda reklambaserade gratistidningarna, uttryckte sin önskan att förvärva min stadsportal. Jag tog initiativ för ett halvt år sedan, har dock inte bråttom.
De "äger" annonsmarknaden i kommunen, tidigare har jag föreslagit att de tar över portalens annonsförsäljning mot provision. Jag ska träffa styrelsen på tisdag och börjar fundera över priset som jag vill begära? Om min portal: - Har pr4, men eftersom den är en kommunal portal har det inte så stor betydelse - (PHP-Nuke bas, modifierad en hel del, samt massa insändare/artikel i databasen). - sidan tar in nu 1000 SEK + m i månaden i annonsintäkter (som kan lätt flerdubblas av detta mediaföretag) - ca 50 unika om dagen, även detta kan mångdubblas - sidan har funnits sedan 2000 - jag själv får allt mindre tid att driva och utveckla Vad ska jag begära för pris? Vad ska jag tänka på vid försäljning? Tacksam för synpunkter! Om ni vill kika på portalen så står det i min signatur nedan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hm svårt att säga.. har dom sagt att du ska sätta priset? Annars hade jag bett dom komma med ett pris. Om jag gissar är deras bud högre än vad du hade begärt!
Edit, och nappa inte på första budet =) Om det inte är extremt :] /empty |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
De är inne i en uppköpsfas, den ena tidningen köpte upp den andra för ett halvår sedan för en förmodligen bra summa. Jag har försökt samarbeta med de tidigare, visade olika upplägg för samarbete.
- Ett är att ingen av deras papperstidningar har en hemsida med arkiv eller artiklar. - Det andra är att tidningens platsutrymme är begränsad, på min Portal kan de utveckla debatter, presentera insändare i sin helhet etc... - Det tredje är att de kan, via Portalen, ta del av en större insändarmaterial, kanske rentav kan de bli av med deras frilansare - Portalen är öppet dygnet runt - året om - Många härifrån jobbar i Stockholm, eller är de utomlands, då kan de surfa in på Portalen och läsa lokala nyheter - Kör de en massiv kampanj i deras tidningar om Portalen får de en massa medlemmar (aktiva) jag strök 125 st medlemmar för jag ville ha bara såna som bidrar till innehållet - Jag föreslåg tidigare för dem att de sköter Portalens annonsförsäljningen mot provision men det vill de tydligen inte. Vid köp kan de bygga paket för tidning 0 Portalreklam. Portalen kan svälja hur mycket reklam som helst. Olika avdelningar kan ha en egen sponsor (Tex Bostadssidan kan ha en mäklare som Sponsor) - De kan utöka med andra tjänster, tex Radannonser via SMS till Portalen (man kan ställa in priset för SMS), sedan kan de plocka in dessa i tidningen - Sedan, genom köpet, har de sedan TOTALKONTROLL (ok, ca 95%) över den lokala mediamarknaden. ...etc....jag fär tänka till ordentligt för att ge de möjligheter de inte tänkte på ännu... Jag tar gärna emot flera (syn)punkter som stärker min säljposition! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
- De kanske faktiskt vill köpa domänen (och dess innehåll) trots det lilla antalet besökare - De kanske vill plocka bort en potentiell konkurrens från marknaden. Överkapitalisering av mindre bolag ger gärna hybris. - De kanske egentligen vill köpa dig och att du ska driva portalen vidare fast som anställd mot lön - Något helt annat som bara låter logiskt i deras öron. Lycka till. Var positiv till allt de säger men ge inga faktiska svar eller löften vid första mötet. Låt dem komma med bud men acceptera det inte direkt. Vänta minst en dag. --Gunnar |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för era synpunkter!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Du får berätta hur det går sedan
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Styrelsen behöver tid på sig att smälta, undersöka och utvärdera.
Förhoppningsvis kan dem få in det i nästa års budget, det vore att önska ![]() De inser att internet tar större o större bit av reklamkakan (ca 10% enl. SVD). Visst det hade varit bättre med ett bud idag (har redan gjort av med summan i mina drömmar ![]() Jag lyckades visa de möjligheterna tror jag (de började anteckna flitigt)...samtidigt hoppas att de förståd att jag kan vara en konkurrrent till dem. Genom Portalens komplexitet antydde jag möjlighetet att bli uppköpt men stå kvar som admin/konsult. vi får se.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Så, hur gick det... såld eller kvar?
|
||