Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Slutuppgift i Webbdesign

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-28, 08:14 #1
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Standard Slutuppgift i Webbdesign

Hej!
Jag håller en kurs i Webbdesign och nu börjar det dra ihop sig till en slutuppgift, men jag har slut på idéer.
Hur bör en slutuppgift i webbdesign se ut. Vi har haft prov på teori (t.ex. vad är html, storlek på bilder, komprimering, copyright mm.) så slutuppgiften skall vara en praktisk sådan.

Skall man ge fria händer att skapa en webbplats, med några riktlinjer (t.ex. det skall finnas bilder, länkar, video, ljud, stilrent) eller skall man styra upp det hårdare? T.ex. bestämma att alla gör ett fotogalleri eller youtube-galleri?

Har gjort flera av dessa under kursens gång, men nu är det liksom slutklämmen här...

Tips?

PS. Här är kursplanen:
http://www.skolverket.se/sb/d/2503/a...-%20Webbdesign
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-28, 09:19 #2
Knalli Knalli är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Knalli Knalli är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Jag gick en kurs i webbdesign för drygt ett halvår sen och då ville dom ha mig att skriva en sajt med tabell design vilket jag naturligtvis vägrade och gjorde med divs. Och på sidan skulle det även finnas bakgrundsjlud vilket jag inte heller tycker ska finnas på en hemsida.

Personligen skulle jag nog rösta på att sätta dom att göra en valfri sajt med vissa riktlinjer.
Knalli är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-28, 09:32 #3
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Jag tycker en slutuppgift bör summera upp alla de moment som du gått igenom i kursen. Låt kursdeltagarna göra en webbplats där du ger ut en "kravspec" som minst skall uppfyllas.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-28, 09:33 #4
Oscarip Oscarip är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Oscarip Oscarip är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Tjenare.

Precis läst klart Webbdesign A, vår slutuppgift var att skapa en webbplats, utifrån vissa riktlinjer (a la 2002) till olika projekt eller verksamheter, som till exempel en förening.
Oscarip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-28, 09:43 #5
fooztrs avatar
fooztr fooztr är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
fooztr fooztr är inte uppkopplad
Flitig postare
fooztrs avatar

Reg.datum: Mar 2009
Låter precis som den webbdesign kursen som jag gick på. Skulle skriva en sida i html med massa tabeller. Men jag tvärvägrade och skrev sidan i php/mysql.

Citat:
Ursprungligen postat av Knalli Visa inlägg
Jag gick en kurs i webbdesign för drygt ett halvår sen och då ville dom ha mig att skriva en sajt med tabell design vilket jag naturligtvis vägrade och gjorde med divs. Och på sidan skulle det även finnas bakgrundsjlud vilket jag inte heller tycker ska finnas på en hemsida.
Kriterierna var att man skulle kunna koda i html, det kunde jag. Tog hemsidan till nästa level och gjorde den i php/mysql och fick ett VG.. medans alla andra som gjorde hemsidor i html fick mvg.. förstår inte riktigt hur min lärare betygsatte mitt arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av Knalli Visa inlägg
Personligen skulle jag nog rösta på att sätta dom att göra en valfri sajt med vissa riktlinjer.
Jag tror dina elever kommer tycka det är roligare att få hitta på något själv, dock att du sätter upp vissa riktlinjer som Knalli skrev.
fooztr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-28, 10:48 #6
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Låt dem göra hemsidan fritt. Tala om för dem vad som ska vara med för de olika betygskriterierna.

Till exempel kanske man ska kunna göra en tabell för G, men för att få (M)VG ska den användas på rätt sätt.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-28, 10:56 #7
wiB wiB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
wiB wiB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av fooztr Visa inlägg
Låter precis som den webbdesign kursen som jag gick på. Skulle skriva en sida i html med massa tabeller. Men jag tvärvägrade och skrev sidan i php/mysql.
Okej, så du skrev bara serverkod alltså. Ingen markup alls? Låter lite dumt.
wiB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-28, 10:58 #8
StefanBergfeldts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

wiB, oftast använder man ju sin serverkod för att generera markup... Det borde då vara den genererade html-koden som bedöms av läraren.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-28, 11:24 #9
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av fooztr Visa inlägg

Kriterierna var att man skulle kunna koda i html, det kunde jag. Tog hemsidan till nästa level och gjorde den i php/mysql och fick ett VG.. medans alla andra som gjorde hemsidor i html fick mvg.. förstår inte riktigt hur min lärare betygsatte mitt arbete.
Om det gick ut på att bara designa en webbsida "utseendemässigt" så ska du inte ha högre betyg bara för att du gör massa extra jobb genom att göra sidan dynamisk.
Det kan ju vara så att deras hemsidor såg bättre ut...
sen om det stod i "kravspecen" att ni skulle använda tabeller så vore det konstigt ifall du skulle ha fått högsta betyg om du inte följer de ställda kraven. (sen kan man tycka vad man vill om att de anser att ni ska göra en sida med massa tabeller)
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-28, 11:32 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
wiB, oftast använder man ju sin serverkod för att generera markup... Det borde då vara den genererade html-koden som bedöms av läraren.
Tror han förstod det, var nog mest att det var en ganska kul formulering Finns ingen som helst fördel med att köra serverscript om man bara ska bli bedömd för en enklare html-sida. Vill man lära sig så kan man göra det utanför kursen om det ändå inte ingår då läraren sannolikt struntar blankt i det.

Jag tycker också du borde försöka få in element från varje delmoment i kursen i den sista uppgiften, samtidigt som det inte får bli alltför omfattande. Ställ upp riktlinjer men lämna ändå ganska mycket frihet.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017