FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Jag håller en kurs i Webbdesign och nu börjar det dra ihop sig till en slutuppgift, men jag har slut på idéer. Hur bör en slutuppgift i webbdesign se ut. Vi har haft prov på teori (t.ex. vad är html, storlek på bilder, komprimering, copyright mm.) så slutuppgiften skall vara en praktisk sådan. Skall man ge fria händer att skapa en webbplats, med några riktlinjer (t.ex. det skall finnas bilder, länkar, video, ljud, stilrent) eller skall man styra upp det hårdare? T.ex. bestämma att alla gör ett fotogalleri eller youtube-galleri? Har gjort flera av dessa under kursens gång, men nu är det liksom slutklämmen här... Tips? PS. Här är kursplanen: http://www.skolverket.se/sb/d/2503/a...-%20Webbdesign |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag gick en kurs i webbdesign för drygt ett halvår sen och då ville dom ha mig att skriva en sajt med tabell design vilket jag naturligtvis vägrade och gjorde med divs. Och på sidan skulle det även finnas bakgrundsjlud vilket jag inte heller tycker ska finnas på en hemsida.
Personligen skulle jag nog rösta på att sätta dom att göra en valfri sajt med vissa riktlinjer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tycker en slutuppgift bör summera upp alla de moment som du gått igenom i kursen. Låt kursdeltagarna göra en webbplats där du ger ut en "kravspec" som minst skall uppfyllas.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Tjenare.
Precis läst klart Webbdesign A, vår slutuppgift var att skapa en webbplats, utifrån vissa riktlinjer (a la 2002) till olika projekt eller verksamheter, som till exempel en förening. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Låter precis som den webbdesign kursen som jag gick på. Skulle skriva en sida i html med massa tabeller. Men jag tvärvägrade och skrev sidan i php/mysql.
Citat:
Jag tror dina elever kommer tycka det är roligare att få hitta på något själv, dock att du sätter upp vissa riktlinjer som Knalli skrev. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Låt dem göra hemsidan fritt. Tala om för dem vad som ska vara med för de olika betygskriterierna.
Till exempel kanske man ska kunna göra en tabell för G, men för att få (M)VG ska den användas på rätt sätt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
wiB, oftast använder man ju sin serverkod för att generera markup... Det borde då vara den genererade html-koden som bedöms av läraren.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det kan ju vara så att deras hemsidor såg bättre ut... sen om det stod i "kravspecen" att ni skulle använda tabeller så vore det konstigt ifall du skulle ha fått högsta betyg om du inte följer de ställda kraven. (sen kan man tycka vad man vill om att de anser att ni ska göra en sida med massa tabeller) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Jag tycker också du borde försöka få in element från varje delmoment i kursen i den sista uppgiften, samtidigt som det inte får bli alltför omfattande. Ställ upp riktlinjer men lämna ändå ganska mycket frihet.
![]() |
Svara |
|
|