Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hotad av AOL, vad gäller egentligen?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-13, 19:55 #21
ragnwald ragnwald är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2003
Nykomling

Har läst en del i detta dokument: http://www.iis.se/pdf/analys_atf.pdf

Jag borde ju ha berättigat intresse i domännamnet genom två av de tre punkterna:

Citat:

ii domännamnet är allmänt känt för Innehavaren även om denne inte förvärvat
någon ensamrätt till den benämning som utgör namnet eller

iii domännamnet inte används i kommersiellt syfte för att vilseleda konsumenter
eller för att skada ett känneteckens eller en rättighets anseende
och jag har inte försökt sälja det, eller tagit vinning av deras varumärke, alltså ingen ond tro.

Alltså borde jag ha hyffsat stor chans att vinna en ATF.

Vidare kan man läsa:

Citat:

IIS föreslog att innehavare av kännetecken inte skall ha någon generell rätt att stoppa
registreringar av domännamn som motsvarar kännetecknet, men kan ingripa genom
ett enkelt tvistlösningsförfarande.

Beslutet är baserat på UDRP, men med en utvidgning av de skyddande rättigheterna
till att gälla näringskännetecken (firma), släktnamn, konstnärsnamn och titlar på
skyddade verk.
Näringskännetecken (firma), alltså det ska vara deras registrerade firmanamn för att räknas som näringskännetecken? Firman heter ju Tegic och inte T9.

Det jag är rädd för är då om de förlorar ATF och går till domstol, man kan läsa:

Citat:

Tvister gällande bättre rätt till domännamn skall dock avgöras genom det traditionella
domstolssystemet.
Om det går till domstol, när börjar det isåfall kosta pengar? Kan jag "ge upp" när de lämnat in stämningsansökan eller är processen redan igång och jag måste betala ifall jag förlorar?

Bör jag i mitt svar till dem påpeka att jag förmodligen vinner en ATF eller ska jag bara spela dum? Om jag lägger fram bra argument till varför jag skulle vinna kanske de går till domstol direkt?
ragnwald är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-13, 20:28 #22
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Det var det löjligaste jag sett, kanske man gör så här i USA.

Helmer & delmer eller vad de hette borde ha större koll och veta att de inte har en chans. Ett smartare move vore att leka bulvan och köpa domänen så billigt som möjligt av dig.

Om nu AOL har utvecklingsplaner för t9.se så kan det vara värt en del. Som sagt, stå på dig och försök inte sälja den till dem.
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-13, 20:45 #23
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ragnwald
Bör jag i mitt svar till dem påpeka att jag förmodligen vinner en ATF eller ska jag bara spela dum?

Du ska inte påstå eller påpeka något. Ställ frågor, låt dem ge dig svaren, låt dem förklara för dig vad de anser gäller. Som sagt, svara med ett vänligt "tagit del av men inte förstått".

Citat:
Ursprungligen postat av ragnwald
Om jag lägger fram bra argument till varför jag skulle vinna kanske de går till domstol direkt?
Lägg inte fram någonting alls i dagsläget. Be dem motivera, exemplifiera och förklara varför de anser att du ska släppa domänen. Håll en neutral ton.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-14, 13:51 #24
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
Jag svarar aldrid på hotbrev av denna typ.
Skickar dom hotbrev via email och uttan att bifoga fullmaktshandling, så saknar det
helt relevans. och dom är bara ute och fiskar.

Jag vet inte om jag har hört AOL och Sverige nämnas i samma mening någon gång tidigare, och ALO är bara trams. ALO är mest kända för sitt spamanden postbrev.

Genom åren har jag fått mängder med hotmail, fast bara lämnat ifrån mig en domän
till en sajt som jag tyckte var bra. Sist var det en USA advokatbyrå som ville åt min .EU domain. Jag bara smålog.

Inte för jag är muslim men i bland måste man försöka hindra att usa breder ut sig för mycket.
ToBad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-14, 16:27 #25
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Jag kunde inte släppa det utan kollade upp varumärket "T9" - och det visar sig att AOL äger företaget Tegic Communications som är innehavare av varumärket "T9" inom EG MEN för klass 9 (6-14= metaller och varor av metall och i vissa fall även varor som inte är av metall).

Detta är inte bara märkligt utan riktigt dåligt varumärkesskyddat av AOL eftersom dom är verksamma över hela världen: "Headquartered in Seattle, we have offices in Beijing, Hong Kong, London, New Delhi, Paris, Sao Paulo, Seoul, Singapore, and Tokyo." och så äger de ett varumärke för klass 9 när AOLs T9 handlar om "mjukvara/lösningar":
"T9 software defines the way we input text. That's why T9 solutions are the clear choice in mobile messaging and for use in advancing wireless data services. "

Intressant är dock att det finns 4 stycken andra INTERNATIONELLA varumärken som innehåller "T9" bla 3 från matjätten Unilever (T9, Lipton T9, LIPTON T9).
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-20, 22:53 #26
Nykomling

Nykomling

jokkoapa: Enligt papper de bifogat med brevet samt om du söker på "CTM-ONLINE" kan du se att varumärket är registrerat som "Computer hardware and computer software for use in the field of data input"

Jag har pillat ihop tre rader i ett brev, har svårt att klämma ur mig mer nu faktiskt, vet inte riktigt vad jag skulle skriva mer. Räcker väl egentligen såhär. Logon överst i brevet är väl mest för att provocera, eller för att det inte ska se så tomt ut

http://www.tunateknik.se/ragn/t9svar.pdf

Tips på fortsättning mottages tacksamt. Hade vart roligt med något i stil med "Jag ser Ert brev som grundlösa hot och emotser senast den 16 december Er skriftliga ursäkt" men jag ska väl inte påstå för mycket
ragnwald är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-21, 00:08 #27
autosvars avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Originally posted by ragnwald@Nov 20 2006, 23:53
Jag har pillat ihop tre rader i ett brev, har svårt att klämma ur mig mer nu faktiskt, vet inte riktigt vad jag skulle skriva mer.
Jag skulle stryka orden "som privatperson". Föreslå att de översänder en förklarande dokumentation komplett med motiveringar och referenser "lämpligtvis" innan t.ex. 24/11. Om jokkoapa och andra i denna tråd har rätt kommer de att tvingas skriva ner direkta felaktigheter och kanske hot vilket kommer att minska deras incitament att dra dig till rätta. Jag skulle nog även luska lite i vilket uppdrag och mandat de egentligen har från AOL. Skriver byrån en massa rappakalja och överskrider sina befogenheter kommer AOL kanske börja dra öronen åt sig och söka en annan väg (läs:lägga ner eller ersätta dig med en rimlig summa). Och vad du än gör så nämn inte att du vill ha ekonomisk ersättning eller sälja domänen.

Tillägg: Jag tycker ditt fall är väldigt intressant eftersom du inte är (såvitt jag vet) domännappare utan råkar ha på ett korrekt sätt reggat en domän som ett företag plötsligt vill åt. Sättet de beter sig på är så fult att det kan liknas vid Nigeriabrev och andra bluffar...
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-21, 09:36 #28
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Min åsikt är att de har rätt till domännamn och jag tror att de skulle vinna en ATF.

Framförallt baserat på hur enkelt det tycks vara att vinna en ATF
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-21, 21:47 #29
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Varför inte bara registrera T9 som varumärke inom någon annan kategori?
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-22, 00:29 #30
cols avatar
col col är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
col col är inte uppkopplad
Medlem
cols avatar

Reg.datum: May 2003
Citat:
Avslutningsvis bifogas för Er kännedom kopia på ovan nämnd EG-registrering T9 logo
Gäller kopian de bifogat endast för registreringen av deras logga?
Jag fick liknande brev av ett företag för ett par år sedan. Fick en stor bunt med certifikat och grejer, men efter att ha läst igenom och kollat upp lite visade det sig att registreringen endast gällde deras logga, dvs den grafiska loggan, inte texten den innehöll. Jag skickade brev fram och tillbaks med företaget ett par gånger och bad dom förklara hur jag gjorde intrång på deras varumärke. Efter några brev så hörde jag inget mer från företagets "jurist"
col är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017