FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Banned
|
Hejsan...
Jag äger ett domännamn som tillhör ett exklusivt klock fabrikat. Dom hotar att om jag inte överlåter domänen till dom inom 10 dagar så kommer dom att vidta juridiska åtgärder. Detta gäller en: DK domän. Jag gick med på att överlåta domänen till dom, och dom erbjöd sig att betala mig 100 Euro. Var detta dumt? Borde jag behållt domännamnet och sålt den till dom för betydligt dyrare summa? eller hade dom vunnit domänen i vilket fall. fast 1000kr är ju bra då jag enbart betalade 62 kr för den. Vad tycker ni? /The One |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du borde väl inte ha registrerat andra företags varumärken/namn om du inte visste vad du gav dig in på i det första läget..? Stay cool, keep legit som jag brukar säga till kidsen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Du har något de vill ha. Tillgång och efterfrågan. Du kan tjäna en hacka, dvs!
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Skulle du tex ha domänen omega.tld och du hade en sida om den grekiska bokstaven så kanske det inte skulle vara lika givet. Skulle du däremot sålt klockor på domänen då är det ju uppenbart... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
ah...ursäkta...dk domän...ja då har man trampat dem på tårna, om domännamnet, överensstämmer med deras varumärkesregistrering.
MEN, är det så att domännamnet varit ledigt under en lång tid, och de ändå aldrig reggat den, så kan de förlora tvisten och då kostar det dig inget, om reglerna är som i sverige. Skall du sedan använda domännamnet till en icke konkurrerande bransch, så betyder det inte heller att du gjort nåt fel. Finns många luckor här i lagen. Men om du kan leva utan domänen, så släpp den. 100 euro låter väl rimligt. De får betala för besväret. Inte ditt fel, att de ligger och sover. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Banned
|
Jo, jag bestämde mig ju som sagt för att överlåta domänen till dom, men alltid intressant att höra vad andra tycker och tänker om beslutet.
Jag ringde till Loopia och kollade med dom, killen där trodde att det fanns större chans att behålla domänen eftersom Danmark har andra lagar. Men han var inte helt säker. Hur som helst..... Tack för era svar & synpunkter... /TheOne |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är ju inte alltid att man med rim och reson kan hävda att ett domännamn skall överlåtas bara för att man har det som varumärke - Omega är ju inte helt unikt för klockmärket, till exempel...
Fast i grunden kan man ju undra varför du registrerade domännamnet över huvud taget?
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nu känns det inte som att det är riktigt så i det här fallet, men jag har själv kommit på ett bra namn som var ledigt att registrera där det var relevant. Vi registrerade domänerna först och försökte få igenom det som bolagsnamn sedan. Då visade det sig att det fanns ett internationellt varumärke tillhörande ett tyskt företag.
Domänerna är numer avregistrerade; men det händer nog oftare än man tror att någon kommer på ett "nytt" namn som redan används.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|