Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hotad av AOL, vad gäller egentligen?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-12, 23:47 #11
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Mycket flitig postare

jokkoapa, det du säger är som det BORDE vara men om du inte gjort det så rekommenderar jag en genomläsning av de fall som avgjorts. Ganska förvånande beslut i en del fall.
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-13, 00:05 #12
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by Isak@Nov 13 2006, 00:47
jokkoapa, det du säger är som det BORDE vara men om du inte gjort det så rekommenderar jag en genomläsning av de fall som avgjorts. Ganska förvånande beslut i en del fall.
ISAK - Jo, tvistlösare som i de flesta fall är ensamma i sin bedömning är inte mer än människor och vissa beslut ställer jag mig mycket främmande till. Men å andra sidan kan man ju med visst berättigande fråga sig VARFÖR tvister som ags och bila överhuvudtaget tas upp... Oavsett hur beslut tas (som då kostar sökanden många många tusenlappar) ...sök på ags.se och bila.se och kontrollera vem som äger dom nu och var de är placerade...så till vilken nytta gjordes det ?
Jo just det Name Navigation/Göran Glück står som registrant för de båda och de ligger som förut i parkeringsprogram.

..och vad gäller magnet är ju faktiskt situationen lite annan, då det finns nationella varumärken och även en anande verksamhetskollission och med tanke på att dom verkar ha kivats i 3-4 år om magnet, så verkar det med vara en principsak än reellt intresse av domänen - Även om jag även här ställer mig frågande till tvistlösarens motivering och ser inte att den överensstämmer med gällande regelverk.

Men visst säger jag hur det "borde" vara - det finns ju endast en uppsättning regelverk för nationella .se-domäner. Det är ju då detta som måste gälla och hur man än vrider och vänder så kan AOL aldrig tillskrivas rätten till T9.se !!
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-13, 00:39 #13
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar

Man blir ju mörkrädd om man läser igenom två av de tre tvister som Isak länkade till ovan - ags . se och bila . se. Men som ovan talare sa, så är ju domänerna fortfarande i "sina rätta händer" och tvisterna har förhoppningsvis varit overksamma.

Vad gäller din t9-domän så tycker jag du ska stå på dig. Pratade precis med min kompis som är jurist och han skrattade nästan åt det, AOL ska inte ha något att hämta i det här ärendet.
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-13, 01:58 #14
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av ragnwald
Förstår inte riktigt vad de skulle använda den till själva.

Detta uttalande i detta forum visar att du inte är i ond tro

Citat:
Ursprungligen postat av ragnwald
Tycker det ser ut mest som ett hotbrev och de hänvisar ju inte någonstans till svensk lag? Vad gäller egentligen?
Ska höra med NIC-SE imorgon, men jag antar att det finns folk här som vart med om samma sak. Vore kul att höra lite vad ni tycker att jag ska göra.
Jag tycker detta är femstegsraket:

Bekräfta mottagandet av brevet med ett "har tagit del av men inte förstått". Be därefter advokatbyrån förklara för dig utförligare men på enkel svenska vad de vill ha av dig och på vilket sätt detta berör dig enligt svensk lag. Be dem att förklara på vilket sätt du gjorde fel när du registrerade domänen. Kort och gott, ställ frågor där du vet att svaren är till din fördel men kom aldrig med några egna påståenden.

Dokumentera din användning av domänen. Om det är tydligt att du använder den för daglig kommunikation i verkamheten så blir det svårare för AOL att kräva den från dig.

Offentligör AOL's agerande så mycket det någonsin går till press och relevanta medier. Skicka inte bara hotbrevet utan bifoga en bra text - lite olika versioner till IT-press och vanlig press - som stöder din tes och visar på hur oprofessionellt AOL agerar som i illa förtäckta ordalag skickar ett slags Hells Angels-jurister för att skrämma skiten ur dig. Det viktiga är att de framgår att AOL försöker använda ganska så oschyssta metoder.

Blogga och lägg ut allt som dyker upp kring detta ärende. Spela in eventuella samtal och lägg även ut dem. Efterfråga i bloggen andra liknande AOL-ärenden för att se om der finns ett mönster.

När ärendet går till prövning bör du ha juridisk kompetens med i bagaget. Försök att locka någon hungrig jurist att ta sig an detta av rent intresse så att priset blir lågt. Betalningen kan subventioneras genom en nystartad webbmasterfond där jag gladeligen lägger några hundra. David mot Goliat i IT-tappning

Lycka till!

PS. Får vi i forumet sprida brevet till så många som möjligt? Jag tror att det gagnar dig
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-13, 07:46 #15
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by jokkoapa@Nov 13 2006, 01:05
Men å andra sidan kan man ju med visst berättigande fråga sig VARFÖR tvister som ags och bila överhuvudtaget tas upp... Oavsett hur beslut tas (som då kostar sökanden många många tusenlappar) ...sök på ags.se och bila.se och kontrollera vem som äger dom nu och var de är placerade...så till vilken nytta gjordes det ?
Jo just det Name Navigation/Göran Glück står som registrant för de båda och de ligger som förut i parkeringsprogram.
Intressant, hade jag inte sett. Trodde IIS förde över domänerna direkt.
Oläst 2006-11-13, 10:21 #16
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar

Reg.datum: Aug 2004
http://www.nic.se/pdf/beslut_bila.pdf

Skrämande...
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-13, 14:43 #17
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
Gå in på www.nissan.com så ska ni få läsa hur jävla skruvat det kan vara med domän registreringar som inkräktar på kända varumärken...
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-13, 15:19 #18
kabelkultur kabelkultur är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
kabelkultur kabelkultur är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Ja vad segt det är med dessa rättsföretag som istället för att ta en normalkontakt i en enkel fråga som skulle kunna lösas med ett endaste samtal i vänsäll ton istället envisas med att sända ut hotbrev hem till hederligt folk. Det borde vara vara brottsligt att göra så.

AOL har alltså inhyrda muskler, ett rättsföretag.

Rättsföretag backar inte utan vidare och kommer nog inte godvilligt att släppa dig av huggkroken så jag tror du behöver förbereda dig på att ta fajten. Jobbar de dessutom på provisionsbasis kommer de vara på dig som blodiglar och antagligen försöka skrämmas med höga skadeståndskrav och annat.

Autosvars och andras tidigare inlägg ger bra råd. Publicitet är alltid riktigt läskigt för dem som har nåt att dölja.

Mina tips med risk att upprepa nåt ur föregående inlägg är att du tar kontakt med Svenskhandel och anmäler tilltaget dit, dom kan hjälpa dig med att göra en polisanmälan också, och sen kan du kontakta juristerna på Handelskammaren och rådfråga. Dom är ytterst kompetenta, jag har själv fått råd och en del hjälp därifrån med en lite liknande historia som pågår just nu. Alltså maila inte, utan ring upp och ta en personlig kontakt.

Du kan även få gratis juridisk rådgivning via ditt stadsdelskontor. Klart värt att kolla upp. Det brukar vara erfarna jurister som pysslar med den rådgivningen.

Se till att verkligen få fetkoll på hur det verkligen ligger tilll innan du låter det gå så långt som till rättsförhandlingar. Innan dess kostar det dig ingenting såvida du inte anlitar ett ombud förstås. Ett snabbt rådgivningssamtal med en juristbyrå lostar inte särskilt mycket.

Innan riktiga rättsförhandlingar äger rum så hålls förberedande förhandlingar då en domare sitter med och medlar. Om medlingen inte lyckas så ger domaren en fingervisning om hur saken står och hur utfallet förmodas bli. Så du har chansen där att ta beslutet om att förlikas eller gå vidare.

Därifrån kostar det tyvärr.
Får du rätt å andra sidan kan du begära ersättning och skadestånd för all skit du fått utstå.
Det är ju iofs att lägga sig på samma mentala nivå som en provisionsjurist, sånt kan ju bära emot att hålla på med för en normalbegåvad människa. h34r:

En tråkig realitet är att även om man har rätt i sak eller inte ha gjort något fel betyder det inte nödvändigtvis att man får rätt i tingsrätten.

Stå på dig

Mvh pa
kabelkultur är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-13, 18:02 #19
ragnwald ragnwald är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2003
ragnwald ragnwald är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2003
Tack för alla svar!

Har väl inget direkt emot att brevet sprids men jag vill inte ha alltför mycket trafik till min stackars lilla server

Kostar det något att ta upp det med Svensk handel eller Handelskammaren?

En snabb sökning ger ju att bokstavskombinationen T9 är upptaget i de flesta europeiska länder och det är inte AOL som äger dem. Kan detta gynna mig på något vis?

Om man börjar sprida detta till media kommer ju trafiken på t9.se att öka och isåfall kanske jag borde plocka ner sidan, men då ser det ju inte längre ut som att jag använder den?

I IIS:s tvistlösning, är det alltid förloraren som betalar då eller betalar den som "beställer" prövningen?
ragnwald är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-13, 18:07 #20
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Om vi snackar ATF så hjälper det ej att tex hänvisa att flera har rätt till ett varumärke. Så länge man inte själv har 'berättigat intresse' av domänen hjälper ej det argumentet har jag sett.

Det som gäller för dig i en ATF är att ej ha registrerat i "ond tro" samt att du har "berättigat intresse" av domänen.

Dessa 2 saker ger ju ett ganska stort tolkningsutrymme för tvistlösarna tyvärr. Tycker INTE du ska plocka ner sidan utan hellre utveckla den för att visa ditt "berättigade intresse"
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017