FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Om budbilen är medlem i en branschorganisation brukar de ställa krav på minimiförsäkringar, men det är inte alltid praxis att branschorganisationer gör det. Transportföretaget kan ha sådana krav gentemot sina transportörer (åkare) men det är inte säkert att transportföretaget betalar ut pengar. Det får du ta med den enskilde åkaren. Men det brukar bli ett försäkringsärende. Det finns även vissa olika branschregler, en hel uppsjö av dem faktiskt, t.ex NSAB2000, och där står det reglerat lite. Men då gäller det att transportföretaget har uppgivit vilken branschstandard man följer. Normalt sett får du göra en anmälan till transportföretaget, de får då typ 30 dagar på sig att spåra godset. Efter 30 dagar sänder man papper till dig där du skall fylla i dina anspråk, och troligtvis sänder de detta till sitt försäkringsbolag som utreder det hela, och som tar kontakt med ditt försäkringsbolag osv... Eller så gör man en direktreglering mellan bolagen. Men nu kommer man till den intressanta delen, hur mycket var det värt? Transportbolaget vill troligtvis endast betala för inköpsvärdet av prylen, det är faktiskt vad avsändaren betalade för den. Medans avsändaren vill ha försäljningsvärdet, fraktkostnaden och betalt för allt merarbete... Så där blir det en utdragen tvist om det också... Så räkna inte med att få pröjs dagen efter, om man säger så ![]() Länsstyrelsen som är övervakande myndighet över yrkestrafiktillstånd har inget att göra med om ett paket försvinner, eller så. Deras roll är att bedöma ifall den sökande/innehavaren av ett trafiktillstånd är lämplig utifrån vandelsprövning och ekonomiska förutsättningar. Att återkalla ett trafiktillstånd är inte lätt, det krävs i princip bokföringsbrott, grova skattebrott, grova våldsbrott etc.. Och först efter flera månader eller års utredning. Det finns kända taxiåkare som skörtar upp sina kunder dagligen, som kör med rena ockerpriser. Länsstyrelsen har hela pärmar med klagomål men kan inget göra förrän den dagen Skatteverket gör en revision och hittar något fuffens. Men då går personen vidare och låter sin kusin stå för trafiktillståndet och fortsätter. Så funkar det i Sverige. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|