FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Vid ytterst få tillfällen önskar avsändaren att en specifik person skall ha paketet personligen, det vill säga att ingen annan än denne får ta emot det. Då har man oftast ett problem med att leverera det, ifall personen är iväg på lunch, möte, kundbesök etc. Då får man inte lämna paketet utan får försöka vid något annat tillfälle när man har tid och möjlighet. Transportföretags skyldighet är att transportera gods mellan A och B. Avsändaren skall ansvara för att godset är välemballerat och skyddat, det skall också vara tydligt märkt med korrekt adress och kontaktuppgifter till mottagaren så att förväxling av gods skall kunna undvikas. Om adressaten (mottagaren) är ett företag brukar man normalt lämna det i antingen reception eller godsmottagning, eller på mindre företag ringa på. I vissa fall har avsändaren beställt att paketet skall levereras före en viss tid, t.ex Posten Företagspaket 10.00, och det saknas kontaktuppgifter till mottagaren. Med andra ord har avsändaren inte fyllt i lämpliga uppgifter, och föraren har i såna lägen att antingen ta tillbaka paketet och köra ut det nästa dag (det är svårt att förändra i befintlig körordning då det drabbar alla övriga mottagare som skall ha paket den dagen). Eller att man kanske hör med grannföretaget om de tar emot det, vilket jag personligen inte rekommenderar. Föraren kan också ringa nummerupplysningen etc för att få fram telefonnummer, men det kostar pengar och tid, vilket föraren inte har lust att slösa normalt sett. Om jag körde ett paket till en skola, skulle jag in på rektorsexpeditionen, lärarrummet eller liknande och fråga efter mottagaren. Men som sagt, ofta står det inte något namn på paketen. Då tar man första bästa personal och ber denne ta emot det. Man har inte betalt för att springa runt i 20 minuter för att leta ![]() Falskbeställningar är nog inte direkt vanliga, men samtidigt inte ovanliga. Om man beställer ett Företagspaket 10.00 och sedan ser till att vara på skolgården mellan 8-10 så kan man ta emot ett paket utan att egentligen ha med skolan att göra. Men det skall väl tilläggas att det måste åläggas avsändaren lite ansvar också att kolla upp ifall en person som beställer något åt en skola, företag, institution eller liknande existerar och har behörighet att göra det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Vet dock ej om det finns någon tilläggstjänst för personlig utlämning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Saknade själv ett paket en gång, det stod som uthämtat från flygplatsen i Göteborg av en namngiven person. Paketet hade inte ens kommit till Göteborg utan hade hamnat av misstag i Köpenhamn. Så hur hade nån kunnat skriva på att de hade hämtat ut paketet på en ort där paketet inte ens fanns? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Beställde nyligen Kontorsmaterial frånt ett känt företag som använder DHL som transportör.
Fick ett mail med kollinummer etc. så jag kunde spåra paketen vilket jag gjorde och fick se att mina 3 kollin på totalt 30 kg hade flaggats som Levererade 10:55 utan att jag ens sett skymten av några paket. Ringde direkt till DHL och ifrågasatte "Levererade" Svaret var luddigt och som jag förstod det så var en del chaffisar "lata" och flaggade paket som levererade redan när dom stoppar in dom i bilen på morgonen. Och fick som avslutande svar att det var bara att vänta... Vid 16:30 tiden ser jag en DHL-bil susa förbi på gatan utanför fast på fel sida av huset. Tänkte att dom hittar väl med GPS o allt va dom kan ha + att det är inte mitt jobb att springa omkring på gatan o jaga transportören. Kl 17 hade det inte kommit några paket så jag ringde DHL igen och fick ett kallt svar att dom kunde inte göra någonting utan jag skulle vänta tills nästa dag. Paketen kom nästa förmiddag och det satt en extra påklistrad lapp att DHL hade varit hos oss kl 17:00 dagen innan men att det varit låst och bommat. Det var konstigt sa jag till chaffören som var och lämnade paketen för kl 17:00 igår stod jag utanför kontoret här och pratade på telefon med just DHL och efterlyste mina paket. "aja den chaffisen måste väl ha tagit lite fel på tiden" tyckte han..... Jag jobbade till kl 20:00 den dagen chaffören var där och hävdade att kontoret var låst så den personen måste ha tagit MYCKET fel på tiden. Kontentan av det hela är väl att man är fast i fraktbolagens grepp och man kan bli i princip hur misshandlad som helst som kund men man tvingas ändå vara kvar och använda fraktbolaget/posten etc eftersom det inte finns så många andra att välja på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Hedberg - jag skrev "Om man anger en kontaktperson när man köper en transporttjänst, anger en specifik mottagare på en specifik plats, då är det väl uppenbart för var och ena tt det är just denna mottagre som skall få varan levererad till sig och inte vems om helst i närheten? "
Med det menade jag just det jag skrev och jag förstod det som att det var så det var angivet i den beställning nCo startade tråden om... Jag förstår verkligen att det är stressigt att jobba med budleveranser av olika slag, men det betyder ju i vilket fall inte att kreativitet skall gå före säkerheten... Jag har varit ute för samma saker som Clonix (minus att jag inte såg budfirmans bil) och att kreativiteten sträcker sig till rena lögner tycker jag är frustrerande, till och med skandalöst... Att det ibland är svårt att hålla ordning på allt är förståeligt men ändå icke acceptabelt. För ett par veckor sedan fick vi ett leveransbesked från Dell. Maskinen skulle komma den 20:e september. Den kom exakt en vecka tidigare... Det är givetvis bra, men inte ur planeringssynpunkt för vår del. Denna gång sa Dell att "felet" låg hos dem - maskinen hade blivit klar ett par dagar för tidigt, men ingen hörde av sig innan och aviserade en veckas för tidig ankomst... Jaja, slutgnällt.
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Känner igen det conix skrev, såg statusrapporten på nätet att mitt paket försökt blivit levererat 3 dagar i sträck ungefär samma tid och att mottagare inte varit hemma - och dessa dagar hade jag varit hemma och väntat på just det paketet. Jag ringde upp och de undrade om jag hade portkod - som jag har och som jag även angav vid beställningstillfället. De sa att de skulle komma med det nästa dag - och då kom det! Ska sägas att portkoden + mobilnummer stod på paketet från början. Snacka om lata chaufförer som bara åker förbi och flaggar det som "försökt". Tyvärr är det inte första gången heller.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Försök få ett företagspaket leverat med posten till en bostadsadress. Det spelar ingen roll att du är hemma. De ringer oftast inte ens på dörren utan bara lägger en avi i brevlådan.
En gång råkade jag se lastbilen precis när den kom, så jag hann springa ner för trappan och ut genom dörren lagom när chauffören skulle lägga avin i brevlådan. Den gången fick jag mitt paket ![]() När vi hade örebrokontoret aktivt var leveransen med posten väldigt trevlig. Paketen levererades alltid mellan 08.30 och 09.30. Det fanns ingen som helst anledning att betala extra för tidig paketleverans - det hade förmodligen bara försenat leveransen ![]()
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Flitig postare
|
DPD Företagspaket levereras inte till bostadsområden överhuvudtaget längre, synd för de som har företaget hemma eller i ett bostadsområde.
Att man ser en DHL-bil i sitt område köra förbi behöver inte betyda att det är just den bilen som kör ut ditt paket. Kanske om man bor i världens minsta håla och aldrig har någon DHL-bil inom några mils radie normalt sett ![]() Tidsbristen är ofta faktorn som skapar problem, en distributionsbil (Posten, DHL, FedEx, UPS, Schenker etc) får en bil full med paket. Chauffören skall sedan leverera allt detta inom en viss tid. En del företag stänger tidigt, en del har lunchstängt. Andra saknar namnskyltar, en del har portkod men det finns ej angivet osv... Det är felaktiga adresser osv. Allt sånt tar tid från chaufförens späckande tidsschema. Om man då tänker att chauffören har ett fyrkantigt område att leverera inom, och det finns bara något enstaka företag uppe i höger hörne, så kommer han inte köra dit. Det tar för lång tid, med stor säkerhet säger han att han var på företaget men att det inte fanns någon som tog emot det eller liknande. Transportföretaget kan bara utgå från att det stämmer. Vet själv när man ibland spårar försändelser via PNL, Posten etc att man kan bli tokig på deras chaufförer som man uppenbarligen känner på sig ej har varit på platsen men ändå påstår att de har varit det. Vissa transportföretag ser mycket allvarligt på sånt här, ett exempel är UPS som vid klagomål skickar ut en från deras företag som kollar ifall namnet står på porten/dörren osv. Om det gör det, så levereras paketet omgående dit kunden önskar, och det dras från chauffören/budföretaget som körde ut det. Det tycker jag personligen är bra, för som kund är det viktigt att man verkligen gör allt man kan för att uppfylla kundens önskemål. Lite av problemet kan ligga i när folk bokar paketleverans med tidspassning, t.ex Företagspaket 10.00, för bilen kanske inte lämnar depån förrän 08.30 och har då en bil full med paket. Man kör först ut alla 10.00 paket, vilket innebär att bilen får flänga fram och tillbaka. Sen kör den kanske tillbaka 10.01 till samma område för att lämna vanliga paket. Slöseri med bränsle, miljön och tid. En del kunder beställer med tidspassning för att de skall få paketet överhuvudtaget. Men jag tror att rena budfirmor är bättre på att leverera till rätt mottagare, då de inte lever i "monopolsituation" och är mycket mer beroende på att hålla god service till sina kunder. En liten budfirma har inte råd att betala ut en ny laptop till en kund osv. Vet själv när jag hade ett eget taxiföretag där vi körde mycket bud, att man ibland körde löjligt försiktigt för att man hade en server för 50.000 i baksätet. Man hade inte riktigt råd med att skada den. ![]() Men som jag tidigare sa, så är transportvillkoren såna i Norden att godset skall vara välpackerat. Har för mig att definitionen är att det skall kunna falla från nån meters höjd utan att innehållet skadas. Allt som inte uppfyller det kravet skall antingen packas bättre eller inte skickas på det transportsättet. Sitter hela dagarna och pratar med folk som undrar om transporter hit och dit, och förvånansvärt många är villiga att skicka iväg dyrbara saker helt oskyddade vilket vi inte godkänner. Typ att de vill skicka iväg en EU-moppe för typ 10000 kr helt oskyddad på ett lastbilsflak i 100 mil med lite omlastningar. Kanske något att tänka på för oss inom E-handelsbranschen, att man ser till att paketen är välpacketerade. Hellre för mycket tejp än för lite, om man säger så. Men det kan ju också bero lite på innehållet, om man skickar iväg en CAT5-kabel i en låda så kan inte så mycket gå fel, men att skicka iväg elektronisk utrustning med känsliga komponenter i en dålig packad låda är nog ingen höjdare. Det kan resultera i att kunder reklamerar, eller att kunder inte beställer mer från dig som leverantör för att du inte packar sakerna på ett bra sätt! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Read Only
|
tala med en accessor på länstyrelsen det finns en kontrollerande myndighet samt ett krav på försäkring och ersättning vid skada förlust etc.
Man måste agera snabbt och hårt vid situationer som denna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
![]() |