FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tycker inte man har någon rätt att vara oförskämd mot dom, dom gör bara sitt jobb. Ibland har dom till och med intressant saker att sälja, tex billigare telefoni dom sköter bytesprocessen åt än. Allt kommer ju serverat på fat.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det finns folk som inte gillar följande:
- reklam via epost - reklam i brevlådan - reklam på bilrutan - reklam på hemsidor - reklam via sms - reklam via telefon - reklamutdelare på gatan - reklam i tidningar Så varför inte förbjuda detta ovan? Fundera samtidigt på hur många företag vi kommer att ha i Sverige utan reklam. Att driva ett företag innebär även att synas. Att driva en hemsida innebär att synas, vilket en stor del av diskussionerna här på WN handlar om bl.a. hur man blir synlig i sökmotorerna. Jag har inget emot reklam, även om jag tycker att det kan vara mycket påfrestande. När jag blir uppringd frågar jag bara direkt: "Vad handlar det om?" Lika bra att hoppa över allt inledande kallprat. Om det är något som inte intresserar mig så säger jag bara direkt: "Tyvärr, jag är inte intresserad". Något som irriterar mig lite mer än annat är det här hyckleriet med 90-konto. För det första är Stiftelse för insamlingskontroll (som delar ut 90-konto) luddig i sina krav. Hur många här känner t.ex. till att lönekostnader inte räknas som en administrativ kostnad? Kravet är att minst 50% av ett bidrag ska gå till ändamålet och högst 10% får vara administrativ kostnad. Den som är nyfiken undrar ju vad de återstående 40% tar vägen. Oftast är det lönekostnader som döljs i dessa 40%. Så när någon som ringer upp mig och säger att de har 90-konto och att bara 10% går till administrativa kostnader, måste jag snabbt lägga på luren innan jag säger något definitivt olämpligt. Således kan en organisation korrekt redovisa att av 100 kr i bidrag går t.ex. 60 kr till avsett mål och resten är administrativ kostnad med löner, hyror osv. Säg att en organisation har en telemarketingavdelning. De ringer på provision. Av 100 kr får de kanske 18 kr. Sedan ska det på dessa 18 kronor, läggas på arbetsgivaravgift och semesterlön. Utöver det tillkommer kostnader för lokal, telefoner, avgifter till NIX (det är inte gratis att få veta att man inte får ringa till ett visst nummer). Av de 100 kr ni har lämnat i bidrag har snabbt 40-60% försvunnit i administration. Lägre administrativ kostad kan dock uppstå om varje bidrag är en hög summa. Det kostar lika mycket att hantera ett bidrag på 100 kr som ett bidrag på 1.000 kr Om 90-konto nu skulle klaga på hög kostnad för telemarketing kan man kringå telemarketingkostnaden i den egna redovisningen, dvs. all administrativ kostnad för telemarketing kan raders bort. Det görs genom att lägga ut telemarketing på ett extrernt företag. Med det företaget gör man upp om att de ska skänka en viss summa av det de ringer in till organisationen. Nur kommer det plötsligt in pengar och det finns inga kostnader för att få dessa pengar. Oftast innebär denna konstruktion att av de 100 kr som skänks att ännu mer försvinner i administration. Nu ska ju även vinstskatt betals in till staten innan det blir ett belopp över till hjälpmålet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Teleproblemet har Tele2 löst åt mig. Det finns ingen som slår deras fastpriserbjudande - inte tillräckligt bra iaf. Telenor hade mycket sämre täckning än Tele2 i de områden där jag rör mig när jag testade Europolitan, som de hette då. Om jag kan ringa hur mycket jag vill med telia för under 400 kr/mån skulle jag möjligen kunna tänka mig att byta.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag brukar bara ha kul med sånna telefonförsäljare.. säga att man är jätte intresserad och vill köpa 38st till semestern av någon vara osv.. sen precis då dem verkligen försöker bekräfta säger man att man ångra sig.
HAHAHAA ![]() annars brukar de va kul att driva med dem allmänt också, fråga vad dem heter och vart dem bor osv. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
5 dagar arbetade jag med det, sen slutade jag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Medlem
|
Ironi? Jag fick för 2 timmar sen, en tätt följd av telefonsäljare på min lur, varpå jag bestämmde mig för att gå tillbaks till den här tråden och leta fram tel. nummret till NIX.
Jag ringer, blockerar den fasta telefonen, mobiltelefonen samt företagsmobilen (den är registrerad på en privatperson, mig). Nu, för 10min sen, ringer Vattenfall och sänker min elkostnad med 300kr genom att dra ner på kWh-priset. Så jag tackar ja samtidigt som jag berättar för telefonsäljaren att jag nyss registrerat mig hos NIX...... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Håller med någon som tidigare skrev att man skall vara trevlig mot säljare. De gör sitt jobb och det är inte min roll att vara otrevlig så länge de respekterar att jag kan sitta illa till. Hatar folk som pusha, skicka info var artig, skicka info och återkom. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
det på bästa sätt med att alla som trycker på 1 hamnar på en telefonsvarar som går till användare /dev/null. Det tycker jag är en bra lösning på problemet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
/ R |
||