Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Förvånad

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-06-03, 19:15 #21
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

1984 - 22 år försent.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-03, 19:54 #22
Alex2006s avatar
Alex2006 Alex2006 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2006
Alex2006 Alex2006 är inte uppkopplad
Nykomling
Alex2006s avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Originally posted by tydal@Jun 3 2006, 18:10
.................................................. ....
Ändrar i mitt förra inlägg: "Kopiering för eget bruk får endast göras om upphovsmannen tillåtit det, eller vid vissa undantag".

Ang cachen tror jag du förstod. För mig är "nedladdning" när man med någon nedladdningsfunktion hämtar hem en fil för framtida användning. Cachandet som försiggår transparent i bakgrunden vid normal surfning är visserligen också en form av nedladdning, men för mig är det helt enkelt bara.... cachning.
Alltså, cachen är ok, men inte att sedan spara/flytta filen till annat ställe på hårddisken eller annat media.

Och slutligen, nedladdning av musik/film osv är ok med upphovsmannens tillåtelse, tex om du betalat eller om står angivet på sidan. Inte annars.
Med uppladdning menar nog de flesta att det blir tillgängligt för andra, och det är inte ok utan tillåtelse.

Kan ha missat nåt, men då hojtar säkert nån
Alex2006 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-03, 20:18 #23
Timofey Timofey är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006
Timofey Timofey är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Originally posted by Westman@Jun 3 2006, 19:15
1984 - 22 år försent.
1984 är en bra bok.
Älskar bra citat i rätt tidpunkt!
Timofey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-03, 21:43 #24
tydal tydal är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
Medlem

Alex, som jag skrev så är det bara om man laddar ner filmen för att se den direkt och inte spara den som det inte ställs några krav på om exemplaret är lovligen framställt.

Du kanske försöker se lagen i förhållande till hur de vanligaste befintliga programmen ser ut, men eftersom jag är programmerare ser jag i stället hur man ska skriva program för att anpassa dem efter lagen. Om det skulle vara ett problem att det vanligaste BitTorrent-programmet inte kallar sin nedladdningskatalog för "cache" eller att filnamnen som standarden inte blir slumpvisa så är det ju en smal sak för mig att fixa, och därför ser jag det som något hinder utan försöker se andemeningen med lagen.

Och andemeningen är den att du alltid ska kunna ta del av allt material som är publicerat på Internet oavsett om det finns där med tillstånd eller ej. Däremot ställs det krav om du vill framställa en varaktig kopia.

Slutligen, kopiering för eget bruk (det du kallar nedladdning) är tillåtet om det exemplar man kopierar har publicerats/framställts med upphovsmannens samtycke. Huruvida du har betalat för det spelar ingen roll. Se till exempel ryska AllofMP3 som det talats om. Att det står angivet på sidan att du får ladda ner kan det ju göra även det är osant. För att man ska kunna straffas för det ska det vara med uppsåt eller grov oaktsamhet, dvs att man vet om att upphovsmannen inte har samtyckt eller att man borde ha insett det.
tydal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-04, 08:36 #25
Ben Ben är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2004
Ben Ben är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Originally posted by Westman@Jun 3 2006, 12:34

PC-Spel: Dåliga spel avinstalleras och skivorna kastas. Bra spel inhandlas men jag använder nocd-knäck för varför jag jag behöva riskera att repa skivan i onödan? Det är också olagligt enligt vis..............

Slå mig, fängsla mig - jag är en svensson-pirat...
westman

Fans ingen tumme upp smilys så jag får skriva TUMMEN UPP i stället.
Jag tror nog att detta resonemang går hem i de flestas åsikt. De jag har pratat med tycker lika, det fins kanske tre olika "kopierare" svensson-piraten som westman antyder, snik-piraten, som enbart vill sko sig på andra, sammlar-piraten, som lider av någon sorts kleptomani.

(Ville igentligen hålla mig undan denna pirat-hysteri men westmans inlägg träffade rätt)
h34r:
Ben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-04, 10:26 #26
folo folo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
folo folo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
tänkte bara kasta in en liten kommentar här angående att försäljningen sjunker pga piratkopiering.

jag själv har ett program som jag har gjort och säljer, det sålde sisådär tills en dag då någon fåne bestämde sig för att cracka det och lägga upp det på massa olika torrentsidor. efter det har försäljningen gått upp med flera hundra procent. så det har bara gynnat mig även ifall det ändå stör mig lite.

det är möjligt att det är annorlunda för musik och spel. men det är mer än jag vet, nu har ni iaf lite fakta att kasta skit med.

håller också med zoran angående hans åsikt om att piratkopiering är stöld, vilket det bortom allt tvivel är. men jag antar att man föredrar den förklaring som passar en.
folo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-04, 13:31 #27
kulmungis avatar
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Medlem
kulmungis avatar

Zoran: Håller med dig till det fulla. Det är en jävla dubbelmoral i det hela.

Det har blivit att när man tar något som inte fysiskt går att ta på så begår man inte stöld.

Undra vad det blir om man tar en musik fil, skriver ut den i 1r och 0r på ett papper sedan kopierar man den till flera andra. Begår man då stöld? Musiken är ju i fysisk form då, alltså 1r och 0r som datorn tolkar har blivit något fysiskt och går helt klart att ta på.
kulmungi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-04, 13:55 #28
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Originally posted by kulmungi@Jun 4 2006, 13:31
Det har blivit att när man tar något som inte fysiskt går att ta på så begår man inte stöld.
Nej det gör man inte av flera olika skäl bl.a. varans värde i vissa fall (elektroniskt snatteri skulle det kunna kallas om det fanns något sådant). Använd rätt ord, stöld är det inte men det betyder inte att det är lagligt heller.

För övrigt tror jag att jag har sagt allt jag har att säga om fildelning och dess olika aspekter.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-04, 14:01 #29
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by kulmungi@Jun 4 2006, 13:31
Undra vad det blir om man tar en musik fil, skriver ut den i 1r och 0r på ett papper sedan kopierar man den till flera andra. Begår man då stöld? Musiken är ju i fysisk form då, alltså 1r och 0r som datorn tolkar har blivit något fysiskt och går helt klart att ta på.
Det du missar är att det som är i fysisk form är pappret. Är det ens eget papper så är det inte stöld. Att skriva av något är inte att stjäla. Det man har är på sin höjd en primitiv kopieringsmaskin.
tydal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-04, 14:57 #30
kulmungis avatar
Medlem

Medlem
kulmungis avatar

Okej, ursäkta ordvalet stöld. Helt rätt eftersom värdet är så pass litet på en kopierad fil blir det samma som snatteri(alltså om vi nu pratar om saker som kopierats i massupplaga).

Musik och mindre program skulle säkert gå under "elektronisk snatteri".
Men frågar blir ju var går det över till stöld, eller är det alltid snatteri när man pratar om nerladdning?

Om jag producerar min låt, med allt vad det innebär. Tillhör inte denna låt mig då? Som Stöld är ju: "Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det". Om någon tar denna låt av mig gäller alltså inte om man kopierar den.

tydal: det var mest som ett skämt... helt klart är ju att även om jag skriver ut 1r och 0r så är det bara själva pappret som är i fysisk form.
kulmungi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017