Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Förvånad

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-06-03, 15:26 #11
tydal tydal är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
Medlem

Det är inte stöld att ladda ner upphovsrättsskyddad film och musik. Det är inte ens olagligt. Det är fakta.

Det som är olagligt, och som innebär brott mot upphovsrättslagen, är att utan tillstånd göra upphovsrättsskyddat material tillgängligt för allmänheten (dela ut). Det är också olagligt att skapa en varaktig kopia av material som tillgängliggjorts utan tillstånd. Med varaktig kopia menas att man sparar den med ett särskilt namn på hårddisken, i stället för att bara låta den ligga i cachen. Att bränna den på dvd, cd, spara på usb-minne eller skriva ut räknas också som varaktigt.

Olagligt blir det även om man köper musik från exempelvis iTunes och vill ha den i sin mp3-spelare som inte stöder Apples format. Då kallas det kringgående av kopieringsskydd, vilket man inte får göra ens för eget bruk. Att man har betalat hjälper inte heller. Det är olagligt ändå.

För att sammanfatta... Det är inte olagligt att ladda ner en upphovsrättskyddad film utan tillstånd om du gör det bara för att titta på den direkt i datorn. Att "surfa runt" på nätet och ta del av det material som finns är alltid tillåtet. Olagligt kan det först bli om du vill spara det för framtiden.
tydal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-03, 15:41 #12
Bladets avatar
Bladet Bladet är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2004
Bladet Bladet är inte uppkopplad
Flitig postare
Bladets avatar

Reg.datum: Sep 2004
De ändrade ju lagen så att det är olagligt att också ladda ner upphovsrättat material...eller hur visst ja?
Bladet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-03, 15:49 #13
Medlem

Medlem

Du tänker på det nya kravet som gäller vid kopiering för eget bruk. Ändringen innebär att exemplaret man kopierar måste vara publicerat/framställt med upphovsmannens samtycke.

De införde också ett nytt begrepp: tillfälliga kopior, exemplar som skapas i datorer för att transportera ett verk från A till B. Dessa kopior räknas inte som kopior för eget bruk och omfattas därför inte av kravet på lovlig förlaga.
Oläst 2006-06-03, 16:09 #14
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Har personligen inte så stora åsikter i ämnet då det har blivit så här på grund av industrins egna val att inte tilllgodose kunderna.

Däremot så ställer jag mig frågan hur fildelare som vill att allt ska vara fritt och ser ner på de som tjänar massa pengar inte ifrågasätter TPB ekonomi.
1.5 miljoner besökare dagligen? Jag har 1000 på en sida och tjänar 500-2.000kr/dag i reklam, det skulle bli i min branch lågt räknat bli 750.000kr/dag i reklamintäckter...

Över 20.000.000kr i månaden? Vart är de pengarna? Servarna som tillhörde TPB var "bara" värda 250.000-500.000kr. Alla donationer, vart är de pengarna? Sen när blev det ok hos fildelarna att tjäna pengar på det? Vad är skillnaden att sälja piratkopior på en loppmarknad för egen vinning och detta?

Jag kan som sagt inte bry mig mindre men att stå och snacka skit om demokrati och underhållningsindustrin när de själva uppenbarligen måste tjänat bra med svarta pengar på den är ganska lågt. Ja, till och med lägre än Glocalnet!

Not: Jag har så klart inga bevis på siffrorna utan utgår från reklamintäckter/trafik i min branch när den är som sämst!
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-03, 16:14 #15
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Bara ett inlägg till!

Jag har skrivit om detta tidigare, jag använder inte piratebay för fem öre.
Min åsikt ang piratebay har dock förändrats sen i onsdags, pga att polisen tog alla servrar och inte bara TPB.

Jag ska själv donera pengar till TPB endast pga detta, för att jag är förbannad.
Men jag förstår självklart problematiken för film & musikindustrin.

Jag skulle inte själv vara glad om jag satsa större belopp och sen se min produkt ligga ute gratis på nätet. Däremot måste man då göra något drastiskt om så är fallet, t.ex. anpassa om distrubtionskedjan.

Jag kan för övrigt säga att jag har bett 2 st på WN (kompisar) skicka 3 låtar till mig.
Ena killen skicka ett helt "album" med låtar till mig, varav 2 av dessa har jag på CD. Och eftersom jag har CD så tycker jag mycket väl att jag ska få ha mp3or av samma låt.... Så jag deletade resterande låtar (detta var nyligen). De andra sög dock.

Sen den andra låten har jag köpt via nätet, men nerladdningen och allt fungerar inte så bra. Så jag bad han skicka den. Jag har inga problem att visa upp kvitton & CD-skivan för vad jag har laddat ner. Det kanske är olagligt, vad vet jag, men jag bryr mig, det borde inte vara det iaf.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-03, 16:43 #16
zpD zpD är inte uppkopplad
Flitig postare

zpD zpD är inte uppkopplad
Flitig postare

Citat:
Originally posted by Johan H
www.polisen.se & Antipiratbyrån - The only verdict is vengeance
Du borde byta din signatur så folk inte tar dig för en dåre.
zpD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-03, 17:12 #17
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av zpD
<!--QuoteBegin--Johan H[/i]
www.polisen.se & Antipiratbyrån - The only verdict is vengeance

Du borde byta din signatur så folk inte tar dig för en dåre.
[/quote]
Jag kanske är en?
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-03, 17:50 #18
Alex2006s avatar
Alex2006 Alex2006 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2006
Alex2006 Alex2006 är inte uppkopplad
Nykomling
Alex2006s avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Originally posted by tydal@Jun 3 2006, 15:26
Det är inte olagligt att ladda ner en upphovsrättskyddad film utan tillstånd om du gör det bara för att titta på den direkt i datorn.
Det är olagligt att ladda ned och spara filmen på hårddisken och sen se filmen. Däremot är det tillåtet att se filmen online. Data som vid normal surfning hamnar i cacheminnet är lagligt, men får inte sparas (på hårddisk osv).

Både ned- och uppladdning är olaglig (utan upphovsmannens tillåtelse).

Kopiering för eget bruk får endast göras om upphovsmannen tillåtit det.

Tilläggas kan för de tröttsamma individer som brukar politisera allt till sveriges nackdel ("regeringen ä skit, ööööööh"), att den lagen är resultatet av ett EU-direktiv.
Alex2006 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-03, 18:10 #19
Medlem

Medlem

Det är olagligt att ladda ned och spara filmen på hårddisken och sen se filmen. Däremot är det tillåtet att se filmen online.

Vilket är samma sak rent tekniskt eftersom filmen alltid måste kopieras till användarens dator för att den ska gå att se. Vissa filformat/klientprogram börjar spela upp filmen medan den laddas ner (streaming) medan andra väntar på att hela filen är laddad innan den börjar visas. I båda fallen rör det sig om en tillfällig kopia som är nödvändig för att titta på filmen.

Skulle man, oavsett om filmen streamas eller laddas ner i sin helhet först, spara datat i en särskild fil så man senare kan återvända till den utan att gå via programmet den laddades ner, då är det en varaktig kopia, eller en "upphovsrättsligt relevant" kopia man har gjort och då ställs det krav på lovlig förlaga.

Data som vid normal surfning hamnar i cacheminnet är lagligt, men får inte sparas (på hårddisk osv).

Som du säkert känner till så består cacheminnet av hårddiskutrymme.

Både ned- och uppladdning är olaglig (utan upphovsmannens tillåtelse).

Nej, det är varken upp- eller nedladdning i sig som är olagligt. Det som är olagligt är att göra det tillgängligt för allmänheten, att kopiera för annat än privat bruk eller att kopiera en olovlig förlaga.

Kopiering för eget bruk får endast göras om upphovsmannen tillåtit det.

Nej, om upphovsmannen har tillåtet kopieringen så har man ju tillstånd, då behövs inget undantag i upphovsrättslagen. Undantaget om eget bruk handlar ju om när man inte har tillstånd.

Däremot är det i och med den nya lagen som du säger om materialet är kopieringsskyddat. Därför bör man aldrig köpa material som är kopieringsskyddat.
Oläst 2006-06-03, 18:20 #20
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Om man jämför piratebay med parasit sajterna allaannonser & annonsguiden som lever på att visa andras siters annonser, det är likadant med piratebay som lever på att vara en länk motor för media. Rätten kommer nog inte att kunna släcka denna sida utan att ändra lagen och om lagen ändras kommer det att bli förbjudet att länka till andra saker över huvud taget. Vi kommer att få en polis stat på nätet där myndigheter kommer att kontrollera allt! Eller vad tror ni?

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017