FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Tänkte höra med er vad ni vet om olika produktfiler och vilka format som finns och om ni vet något som ni anser vara standard? Då tänker jag på produktfiler som pricerunner och andra prisagenter kör med. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
nästan alla kör med tabbaserade txt filer
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
okay tack!
hur är det med xml då? Minns att jag fick en fil från ett företag för lääänge sedan i XML men jag har tappat bort den... Hur är det för er som driver butiker, tycker ni att det är svårt att fixa fram en produktfiler? Säg att en prisagent vill ha en typ och en annan en annan... blir det inte jobbigt om alla kör olika, funderar på om man kanske ska ta fram en standard på något vis.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag skulle generera en XML-feed och bygga en XLS för varje prisagent. Sedan är det bara att göra en XLST.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tycker det är väldigt smidigt med php. Du skriver bara en php fil som hämtar allt från databasen med en tabb i mellan de olika fälten, sen är det klart
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Problemet med XML är att det blir mycket overhead. Har du 10 000 artiklar och uppåt artiklar så är nog txt det bästa valet. Annars är ju XML attraktivt men vet inte hur många leverantörer (som i sin tur går igen hos återförsäljarna) som är sugna på att byta ut sina txt-filer mot xml.
Äldre ekonomisystem klarar oftast bara av .txt också så motståndet mot XML är nog inte helt lätt att besegra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det låter på dig som om det redan finns en standard för textfiler. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
I sådana här sammanhang är nog xml att fördra. TXT-filer och php håller nog inte måttet.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|