FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag föredrar tabbseparerad txt. Overheaden blir som dP79 säger för stor med xml. Min fil som tabbad txt tar ca 150kB, som xml blir det en bit över en halv meg. Och då har jag ändå bara några hundra artiklar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Får vi välja om vi skall ha en prisfil som är vanligt tabseparerad eller i XML väljer vi i alla fall en tab-separerad fil. Efter som det är mycket smidigare att jobba med små tabseparerade filer :-) PHP är väldigt bra till inläsning av textfiler, det finns ju Perl-regulärara uttryck i PHP också :P //Jonas @ Prisjakt |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du får ha vad fan du vill. Jag kom bara med rekommendationer.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ska man vara någon jäkla ord-faschist så är ju xml, txt-filer samt php definitivt äpplen och päron.
Personligen tycker jag att XML håller i längden men det kan bli mycket overhead vad gäller filstorlek. Har man inget problem med detta så är det inte så mycket att snacka om. XML parsrar är i regel långsammare än "egen" kod som läser in och tolkar tab-separerade filer, men ni läser väl bara in filen ett fåtal gånger för lagring i databas så det är inte heller ett argument som håller. OT: Ang overhead för xml kan jag berätta att jag nu i ett projekt har en exportfunktion som exporterar data till xls filer (i xml format). Att plocka ut runt 16000 rader med ca 25 kolumner skapar en fil som är runt 45Mb stor. Skulle man klippa bort allt XML'"lull" så kommer man ner i vettiga storlekar, iaf 1/6 del av filstorleken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kullervo: med tanke på hur få som har stöd för xml skulle jag tro att de som har stöd för kompression är ännu färre...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|