Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Försvarsmaktens nya logga.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-04-09, 14:35 #21
BigDukes avatar
BigDuke BigDuke är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
Medlem
BigDukes avatar

Citat:
Originally posted by viper@Apr 8 2006, 22:02
Den svenska "försvarsmakten" är i minna ögon ett skämt snart, jag har en polare som ligger inne som skytteslusk just nu (för er som inte vet är det maskingevärsskytt) tror även han har utbildats till befäl och instruktör för maskingevär. På hans förband har dom ett helt vapenförråd med splitt nya maskingevär och diverse saker men det får inte användas för dom har kostat så mycket pengar, skall dom ha dom liggandes och rostandes i ett förråd istället då? Ja kanske är det billigast så eller vad säger ni?

Det är ju nästan pinsamt med våran så kallade "försvarsmakt" nu för tiden men någongång kanske det kommer en vändning, man kanske får starta en egen försvarsmakt aka legosoldater ifall Sverige behöver beskydd någongång i framtiden.
Vad är ett maskingevär? Vad jag vet har vi kulsprutor och automatkarbiner.

Vad är det som är konstigt med att man bara vill slita på en serie vapen i taget?
BigDuke är inte uppkopplad  
Oläst 2006-04-09, 15:35 #22
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar

Reg.datum: Feb 2004
Rätt billig logotype ändå, jämfört mot t.ex SVT's.

Hahaha!
Alpha är inte uppkopplad  
Oläst 2006-04-09, 15:58 #23
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av BigDuke
Citat:
Ursprungligen postat av viper
Den svenska "försvarsmakten" är i minna ögon ett skämt snart, jag har en polare som ligger inne som skytteslusk just nu (för er som inte vet är det maskingevärsskytt) tror även han har utbildats till befäl och instruktör för maskingevär. På hans förband har dom ett helt vapenförråd med splitt nya maskingevär och diverse saker men det får inte användas för dom har kostat så mycket pengar, skall dom ha dom liggandes och rostandes i ett förråd istället då? Ja kanske är det billigast så eller vad säger ni?

Det är ju nästan pinsamt med våran så kallade "försvarsmakt" nu för tiden men någongång kanske det kommer en vändning, man kanske får starta en egen försvarsmakt aka legosoldater ifall Sverige behöver beskydd någongång i framtiden.
Vad är ett maskingevär? Vad jag vet har vi kulsprutor och automatkarbiner.

Vad är det som är konstigt med att man bara vill slita på en serie vapen i taget?
Nu är inte jag inne i dessa militära termer och kategorier av vapen men "maskingeväret/kulsprutan" heter iaf KSP-58 eller om det kvar KSP-80 och i min värld kallar jag det maskingevär låter bättre än kulspruta.

Felet med att slita på en serie vapen är enligt mig, varför köpa in vapen och annat som inte får användas och låta soldaterna träna med gammla grejer som behöver repareras hela tiden? Är det billigare i längden att ha ett förråd med vapen som inte kommer till användning för att dom tvingas använda dom gamla som behöver reparationer hela tiden och hänger sig. Nu ligger jag själv inte inne och gör lumpen men detta är iaf vad min polare berättat osv.
viper är inte uppkopplad  
Oläst 2006-04-11, 02:16 #24
BigDukes avatar
Medlem

Medlem
BigDukes avatar

Om jag fick välja på att ha slitet vapen i lumpen, öva på eldavbrott och få ut ett fräscht vapen i skarpt läge mot att få skräpet i krig, vad är bäst?
BigDuke är inte uppkopplad  
Oläst 2006-04-11, 09:22 #25
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2005
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Originally posted by viper@Apr 9 2006, 15:58
Nu är inte jag inne i dessa militära termer och kategorier av vapen men "maskingeväret/kulsprutan" heter iaf KSP-58 eller om det kvar KSP-80 och i min värld kallar jag det maskingevär låter bättre än kulspruta.
"OT": Jag tycker att KSP 58 är ett maskingevär, vilket torde ha något att göra med spridningen av kulorna. KSP 80 finns det inget vapen som heter, men däremot KSP 90, som är en trevligare bekantskap än 58-modellen. Särskilt som den kan laddas med ett magasin från AK5:an. Men om nu "maskingevär" syftar på eldhastigheten har jag fel i min tolkning eftersom 90-modellen har ett par hundra fler bulor per minut i eldhastighet än KSP 58....

KSP 90
KSP 58

Citat:
Varför köpa in vapen och annat som inte får användas och låta soldaterna träna med gammla grejer som behöver repareras hela tiden?
Kanske för att det är bra med hela gevär i krig? För att det är bra att träna med halvdassiga bössor, som man kan laga och hålla på med. Det finns vissa fördelar med att lära sig vapenvård, service och reparationer av sin automatkarbin i totalt (j*vla) mörker. Ungefär som att omgruppera 15 gånger på en och samma natt - så att det sitter där när man verkligen behöver det.
1337pm är inte uppkopplad  
Oläst 2006-04-11, 13:11 #26
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Samma ämne på idg:

http://www.idg.se/ArticlePages/200604/11/2...730_CAP.dbp.asp
Oläst 2006-04-11, 15:19 #27
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by BigDuke@Apr 11 2006, 02:16
Om jag fick välja på att ha slitet vapen i lumpen, öva på eldavbrott och få ut ett fräscht vapen i skarpt läge mot att få skräpet i krig, vad är bäst?
Sant så sant, men så får man väl kolla på hur stor risken är att nu Sverige råkar hamna i ett krig och om vi väl skulle göra det så är jag tveksam till om vårat nerskärda försvar kommer hjälpa oss speciellt mycket snarare tror jag vi får förlita oss på våra "allierade" osv.
viper är inte uppkopplad  
Oläst 2006-04-11, 15:46 #28
orangehill orangehill är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2006
orangehill orangehill är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2006
haha, jaa du. det kan man undra
orangehill är inte uppkopplad  
Oläst 2006-04-11, 15:57 #29
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Armen är ett skämt. Bäst vore att lägga ner försvaret.
Johan H är inte uppkopplad  
Oläst 2006-04-11, 17:19 #30
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Jag tycker snarare att det är sorgligt med denna nedläggning som skett/sker... Gjorde själv lumpen 95/96 på I15/Fo34 i Borås och det tar emot att se hur regementet förändrats med alla inflyttade företag...

Vid händelse av krig får man väl lita på hemvärnet och alla motståndsrörelser. Åtminstone fram till dag 3..
Storen är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017