Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

En till känga till svenska webbhotell

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-25, 13:38 #1
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Bara ett inlägg till!

Förra gången postade jag om bloggkonton, nu är det en annan femma.

Jag har börjat jobba med hela 2 indier (de är billiga, snabba, effektiva och framförallt bra på engelska).
Hur som helst så ville ena killen ha ett webbhotell som han kunde jobba mot direkt, inga problem för sajten ska ju hosta´s någonstans.

Så jag börjar leta vilket webbhotell jag ska använda mig av (jag vill påpeka att de ligger i en annan tidszon och det är oftast på kvällen jag kan snacka med dem konstigt nog).

Jag går igenom alla stora aktörer, nästan INGEN erbjuder att man får kontot live direkt.
Av en god vän så vart jag rekommenderad Crystone, 1-2 tar det tills kontot är aktiverat.

Jag behövde det bums, inge väntetid. Slutar med att jag besöker XXXXX svenska webbhotell.
Men jag hittade knappt ingen & de som hade det har så pass dåliga "kontoerbjudanden" att det inte ens är värt att införskaffa hos dem.

T.ex. så tycker jag att MySQL alltid bör finnas med på Linux-konton.
Jag tycker det är förmycket jobb att man ska ha det som en tilläggtjänst & mer krångel.

Just denna kväll hade jag tur, för jag skrev lite meddelande till alla som jag "känner" igen på WN som har webbhotell. En kille svarade snabbt (detta var runt 23.00) och det var sajthotellet, rezpekt.

Men fortfarande kvarstår det att,

1. Få hotell i sverige har cpanel
2. Få har "kompletta" konton som man nappar direkt på (jag klagar inte på prisen utan att man ska behöva lägga till saker som borde vara med från början)
3. LIVE-REGISTRERING

Jag kan förstå att vissa säger "nej" till punkt 3 eftersom de skickar faktura å vill ha betalt innan de kör igång kontona. Men lösningen är inte svårare än kreditkort. Jag betalar nästan uteslutet med kreditkort på nätet.
Bekvämt, enkelt och man har alltid underlagen för bokföringen på sin mail.

Om jag ägde/drev/jobba ett webbhotell skulle jag besöka webhostingtalk . com för att kolla in de amerikanska webbhotellen. Som sagt, de ligger några år framför de svenska. Men allt det jag pratar om finns redan mjukvara klar för att köra igång, kostar några dollar men är man seriös är detta växelpengar.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-25, 14:26 #2
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
robertsson robertsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Bra sagt... Jag minns tråden när Aleborg anmälde Loopia för prisdumpning. Redan då skrev jag att de svenska webbhotellen borde lägga kraften på UTVECKLING istället för stämningar. Vad har hänt sedan dess? Inte ett skit, utom möjligtvis att priser på .se domäner gått ner. Men det var inte det som efterlystes, utan bättre tjänster!
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-25, 14:33 #3
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2003
Decibels avatar

Jag tycker däremot att är det några som vågar satsa på förändringar och skruva sig lite i branschen så är de vi mindre aktörer, giganterna är svåra att vrida på och det är "vi" som skapar framtidens webbhotellmarknad.

Det finns mycket att göra och ta efter från USA och mer och mer lär komma på fler och fler hotell.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-25, 15:06 #4
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2005
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar

Reg.datum: Oct 2005
Hum, varför vill "alla" ha cpanel? själv ser jag nästan inget posetivt med cpanel,
nästan alla har väl ett egetutvecklat administrationspaket på webben.
Visseligen kan jag hålla med om att det är svårt att veta om det är bra innan man testar det ordentligt.

Så, varför är cpanel så himla bra egentligen? Visst kan man lägga in cpanel, men om man har programvaror som inte stödjs får man ändå inga funktioner i cpanel värda något?
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-25, 15:10 #5
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by najk@Mar 25 2006, 16:06
Hum, varför vill "alla" ha cpanel? själv ser jag nästan inget posetivt med cpanel,
nästan alla har väl ett egetutvecklat administrationspaket på webben.
Visseligen kan jag hålla med om att det är svårt att veta om det är bra innan man testar det ordentligt.

Så, varför är cpanel så himla bra egentligen? Visst kan man lägga in cpanel, men om man har programvaror som inte stödjs får man ändå inga funktioner i cpanel värda något?
Jag anser mig själv som totalt nybörjare när det gäller server-saker.
Jag kan fan i mej ingenting. Men vilken idiot som helst i Sverige (inklusive mig )
kan klicka på några ikoner å fixa saker & ting.
Sen om man inte vill använda cpanel bör ju det alterantivet även finns med.

Vi är alla olika, vissa vill ha andra inte. Båda alternativen bör finnas.
Idag finns bara nästan ena alterantivet.

Citat:

Jag tycker däremot att är det några som vågar satsa på förändringar och skruva sig lite i branschen så är de vi mindre aktörer, giganterna är svåra att vrida på och det är "vi" som skapar framtidens webbhotellmarknad.

Det finns mycket att göra och ta efter från USA och mer och mer lär komma på fler och fler hotell.
Decibel du får ursäkta mig, men jag håller inte med direkt.
Visst mindre aktörerna är de som kommer med saker som borde ha funnits för några år sen.
Men att göra en hostingsajt som de har i USA tar max en helg. Allt det jag/vi pratar om finns redan klart.
Det handlar bara om att köpa och installera & configga det som behövs så har man dessa funktioner.

Jag ser inte meningen med att göra allt detta själv från scratch (d.v.s. bygga eget) kontra köpa färdigt.
Oläst 2006-03-25, 15:23 #6
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Vi kör Plesk och tycker det är mycket bättre än cpanel, alla fall mycket snyggare och renare för kunden.

Att utveckla eget är väl inga större problem förutom tar mycket långtid, även inga problem att arbeta med den API som finns till Plesk för skapa konton live.

Sedan vi är i Sverige, det fungerar inte ha massa anställda på natten för det priset kunden betalar för shared hosting. Då finns ju även kortbetalning som lösning fast är ändå en extra kostnad i vissa fall.

Så sätt kan man lösa det manuelt att lägga upp konto på kvällen om man ändå är vaken om en kund ber om det, fast att garantera 24/7 kräver kortbetalningslösning som kunden kommer få betala för och bli dyrare kostnad.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-25, 15:30 #7
Decibels avatar

Decibels avatar

Intressant diskussion, kan du, Johan H vara mer specifik vad du anser saknas på svenska marknaden som finns i usa, mer i detalj, personligen kan jag inte komma på mer än 1-2 saker.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-25, 15:31 #8
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by patrikweb@Mar 25 2006, 16:23
Vi kör Plesk och tycker det är mycket bättre än cpanel, alla fall mycket snyggare och renare för kunden.

Att utveckla eget är väl inga större problem förutom tar mycket långtid, även inga problem att arbeta med den API som finns till Plesk för skapa konton live.

Sedan vi är i Sverige, det fungerar inte ha massa anställda på natten för det priset kunden betalar för shared hosting. Då finns ju även kortbetalning som lösning fast är ändå en extra kostnad i vissa fall.

Så sätt kan man lösa det manuelt att lägga upp konto på kvällen om man ändå är vaken om en kund ber om det, fast att garantera 24/7 kräver kortbetalningslösning som kunden kommer få betala för och bli dyrare kostnad.
Om man vill växa (i vilken bransch som helst) måste man självklart ha saker som kunder efterfrågar.
Vara bättre än de andra. Kostnaden för att få igång en betalningslösning med kreditkort är växelpegnar jämfört med vad du får i gengäld. Om du vill ha tips på kreditkorts-lösningar har jag använt mig av båda debitech (dyra) och dibs. Använd den senare & du kan förhandla till dig bättre priser än vad som står på deras sida.

För det andra har Robertsson skrivit ett bra inlägg tidigare. Varför finns det ingen som erbjuder
motsvarande tjänst som goddady fast för .SE?

Jag vet att man inte kommer kunna ändra kontaktinformation bla bla bla, då det brister från IIS sida (ovanligt)... Jag vet inte exakt hur många domäner Robertsson har, men det är ett par hundra, jag tror jag jag har likamånga. Sen finns det fler, Emil (PMG) har även massa, m.fl. vi är starka kundgrupper.

Jag kan bara tala för mig själv, jag skulle utan tveka betala för en sådan tjänst.
Men vart är de? Närmast kommer Loopia, men de saknar en del saker plus jag vågar inte använda mig av Loopia pga senaste tidens nertid.

Vart....är...dessa....tjänster?!
Oläst 2006-03-25, 15:34 #9
Emil Svenssons avatar
Emil Svensson Emil Svensson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2004
Emil Svensson Emil Svensson är inte uppkopplad
Flitig postare
Emil Svenssons avatar

Reg.datum: Sep 2004
Ja alla tilläggstjänster som behövs på svenska webbhotell är välddigt irriterande och ofta är de vilseledande om vad som ingår. Därför gillar jag Asmallorange, de har inga artificiella begränsningar. Dessutom har de bra support. Så borde svenska webbhotell också vara, fast med lite högre pris.
Emil Svensson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-25, 15:39 #10
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Originally posted by Johan H@Mar 25 2006, 15:31

För det andra har Robertsson skrivit ett bra inlägg tidigare. Varför finns det ingen som erbjuder
motsvarande tjänst som goddady fast för .SE?
Jag vet att man inte kommer kunna ändra kontaktinformation bla bla bla, då det brister från IIS sida (ovanligt)... Jag vet inte exakt hur många domäner Robertsson har, men det är ett par hundra, jag tror jag jag har likamånga. Sen finns det fler, Emil (PMG) har även massa, m.fl. vi är starka kundgrupper.
Jag kan bara tala för mig själv, jag skulle utan tveka betala för en sådan tjänst.
Men vart är de? Närmast kommer Loopia, men de saknar en del saker plus jag vågar inte använda mig av Loopia pga senaste tidens nertid.
Vart....är...dessa....tjänster?
Jag håller med, sitter själv på många domäner och har dom tyvärr utspridda överallt, har testat dom flesta svenska webhotell men har inte hittat någon som har en riktigt bra lösning här. Har ett 30-tal hos Loopia som är den bästa av dom jag testat men fortfarande riktigt långt ifrån bra.

//Björn
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017