FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ett tips är att lära känna någon på din bank. Jag löser in mina utländska checkar på Föreningssparbanken och betalar ingen avgift för detta.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Medlem
|
Verkar vara helt omöjligt att öppna ett sk. lockbox konto. Ingen på bankerna verkar veta att det finns och de som vet vill att man ska besöka den samarbetande banken i USA innan man kan få en lockbox. Mysko!
Någon annan som har något bra förslag när det gäller inlösen av checkar eller någon bank som inte tar 125 spänn för VARJE check. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det var ett tag sedan jag löste in en utlänsk check. Den låg då på ca $150, det var dock på den tiden då dollar-kursen låg som bäst. I vilket fall som helst så ville de ta 600kr och jag undrade varför. De sa att de inte kände till företaget som checken hade skickats från och att de skulle kolla upp företaget och det skulle de ha 500kr för... Jag tackade nej till det och fick istället bli betalningsskyldig om nu inte banken fick ut pengar av den. Att google skulle skicka checkar som inte har täckning har jag dock svårt att tro på i mina vildaste drömmar. Men 900kr för en check är ju ändå lite att ta i... det betalar man inte
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
VIP
|
Jag brukade tidigare lösa in checkar på FSB för 100 kr styck (ett par år sen nu iofs). Betalade då in säkert 20 000 kr per år bara i checkavgifter till dom. Sen en dag meddelade de plötsligt att de inte kunde ta emot checkar längre, de krävde 500kr per check och en månads väntetid på pengarna. Detta trots att jag hade hyfsat gott med kapital i banken mm och var känd där...
Flyttade naturligtvis alla mina affärer ganska omgående till en annan bank, SEB, där jag just nu betalar 130 kr per check och kravet är att man har täckning för checkbeloppet på kontot. Överlag verkar de ha ganska värdelösa system för att hantera utländska checkar, brukar ta sin lilla tid när man kommer med en liten bunt och de i kassan suckar ofta djupt... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har fått lära mig varför flertalet banker tar så dyra avgifter för att lösa in checkarna...
Samtliga utländska checkar går till indrivningsföretag. Dessa indrivningsföretag tar tydligen ganska bra betalt men banken får garanterat sina pengar och indrivningsföretaget tar risken. Jag har då gjort ett avtal med min bank (i detta fall Skånes Provinsbank). De struntar i indrivningsföretaget och jag står för risken om checken saknar teckning. Med tanke på att jag vet vilka företag som skickar mig pengar, så är detta inga problem. På detta sätt har jag sänkt mina avgifter för checkinlösen rejält... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Medlem
|
Idag fick jag reda på av min underbara FSB bank att de inte få ta emot mina utländska checkar mer. Vad ska jag göra nu då? Jag vill helst inte byta bank utan att vara säker på att de tänker ta emot mina i fortsättningen. Bank-kvinnan sa att jag skulle försöka få de amerikanska företagen, som skickar checkarna, att sända pengarna via bank wire. Tyvärr så gör ju de flesta inte det ännu i USA, inte ens Google.
Att det ska vara så svårt att få dessa amerikaner att förstå hur mycket smidigare det är med bank wire än att skickar checkar över halva jordklotet. Som det är nu så vet jag inte hur jag ska bete mig. Nån som har en bra lösning på problemet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
det är väl inget som hindrar dig ifrån att bli kund i flera banker...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
De gillar check för de får ha pengarna på kontot längre ^^
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
En bra affärsidé om man vore jänkare skulle va att erbjuda sig att ta emot checkar och sen föra över pengarna på valfritt sätt. Om man på nått sätt kan lösa identifieringsbiten, man får väll skriva checken i det företagets namn då.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|