Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fyndiq krediterade pengar till KUND, fastän produkt levererades

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-02-06, 12:11 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Standard Fyndiq krediterade pengar till KUND, fastän produkt levererades

Ville bara informera er om Fyndiqs speciella sätt att hantera kunderna på.

Det var ett tag sen detta skedde, men det är verkligen superkonstigt.

Kund hade beställt vår produkt genom Fyndiq, som vi skickade ut efter 3-4 dagar. Fyndiq mejlade oss om den men då vi hade ledigt kunde varken jag eller kollegorna svara i tid och förklara om att den hade skickats iväg. Vi svarade några dagar senare och fick då till svar att kunden blivit krediterad. Men kunden hade fått vår produkt.

När jag förklarade att kunden har produkten sa de att det inte spelade roll, då vi ej svarade i tid tog de beslutet att kreditera kunden. Då får alltså deras kund vår produkt helt gratis. Fyndiq förlorar inget på det, men vi förlorar både tid, produktsumman, administrationen, fraktkostnaden och allt annat.

De förklarade även att vi inte får kontakta deras kund enligt deras Köpvillkor. Så vi får inte kontakta kunden och de vägrar själva kontakta kunden.

Skrattretande, jag vet. haha! :P
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-07, 13:16 #2
Kimppas avatar
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Kimppas avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Står det något i avtalet om "Accept"-tid/frist för er som leverantör via Fyndiq?

Det brukar finnas någon tidsram för att svara på en "Offert" och om det inte görs i tid så blir avtalet ogiltigt. Svarar ni efter tidsfristen så blir eran Accept en Offert, och då får Fyndiq välja hur de vill gå vidare (acceptera eller neka eran offert.)

Så kolla era avtal för att se om de gjort rätt eller fel.
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-10, 15:34 #3
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Kimppa Visa inlägg
Står det något i avtalet om "Accept"-tid/frist för er som leverantör via Fyndiq?

Det brukar finnas någon tidsram för att svara på en "Offert" och om det inte görs i tid så blir avtalet ogiltigt. Svarar ni efter tidsfristen så blir eran Accept en Offert, och då får Fyndiq välja hur de vill gå vidare (acceptera eller neka eran offert.)

Så kolla era avtal för att se om de gjort rätt eller fel.
Det finns säkerligen något sådant i avtalet. Men personligen anser jag att de borde ha kollat med kund om varan kommit fram innan krediteringen skedde.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-10, 16:19 #4
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Spelar väl ingen roll vad du personligen tycker om det anges i villkoren.
Du har en verksamhet och spelar enligt de villkoren som finns.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-10, 23:54 #5
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av allstars Visa inlägg
Spelar väl ingen roll vad du personligen tycker om det anges i villkoren.
Du har en verksamhet och spelar enligt de villkoren som finns.
Tack allstars för ditt svar. Som sagt handlar det här om att jag personligen inte tycker att det är ett bra tillvägagångssätt till en av ens kunder, men tack för ditt informativa svar. Det är bra att du skrev detta så ingen här tror att personlig åsikt håller mer i juridiska sammanhang än avtal.

Är du möjligtvis en professor i atomfysik ?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-11, 08:00 #6
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Efter att ha läst om Fyndiq på olika ställen har jag förstått att det gror ett missnöje gentemot dem. Anledningarna känner jag inte till på djupet.

Men om jag läser Lancelot rätt har han missat en frist pga ledighet. Denna fristen gjorde att varan krediterades kund.

Jag tror du får bita i det sura och acceptera förlusten i det här fallet. Din kommentar ovan gissar jag kan vara ett uttryck för det missnöje jag anar gentemot Fyndiq generellt. Om avtal stipulerar frister som du inte känner är tillräckliga eller passar dig och din verksamhet har du alternativen:

- leva med avtalet
- omförhandla avtalet
- säga upp avtalet/samarbetet

Att driva affärer innebär risker på olika nivåer, att ni tagit ledigt och ingen bevakar er verksamhet är rent slarv och ni får skylla er själva. Var glad att det var varukostnad gentemot en kund som stod på spel och inte större summor.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-11, 10:22 #7
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt Visa inlägg
Efter att ha läst om Fyndiq på olika ställen har jag förstått att det gror ett missnöje gentemot dem. Anledningarna känner jag inte till på djupet.

Men om jag läser Lancelot rätt har han missat en frist pga ledighet. Denna fristen gjorde att varan krediterades kund.

Jag tror du får bita i det sura och acceptera förlusten i det här fallet. Din kommentar ovan gissar jag kan vara ett uttryck för det missnöje jag anar gentemot Fyndiq generellt. Om avtal stipulerar frister som du inte känner är tillräckliga eller passar dig och din verksamhet har du alternativen:

- leva med avtalet
- omförhandla avtalet
- säga upp avtalet/samarbetet

Att driva affärer innebär risker på olika nivåer, att ni tagit ledigt och ingen bevakar er verksamhet är rent slarv och ni får skylla er själva. Var glad att det var varukostnad gentemot en kund som stod på spel och inte större summor.
Ja det får jag nog ta och göra.
Ville enbart informera er om hur otroligt oprofessionella deras kundtjänst kan vara. De hade inget intresse av att göra rätt för sig.

Edit: Vi bevakade vår verksamhet till punkt och pricka, dock var det en miss att inte vidarebefordra fyndiqmejlen (slarv...) till kontona som bevakades. D.v.s. vår egna butiks mejlkonto.

Senast redigerad av Lancelot den 2015-02-11 klockan 10:27
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-11, 13:43 #8
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ni gjorde fel (svarade inte i tid) och sen skyller ni på fyndiq?
jag tycker fyndiq har gjort helt rätt, svarar inte ni på deras mail så förutsätter dom att varan inte är skickad, svårare är det ju inte.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-11, 14:21 #9
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
Ni gjorde fel (svarade inte i tid) och sen skyller ni på fyndiq?
jag tycker fyndiq har gjort helt rätt, svarar inte ni på deras mail så förutsätter dom att varan inte är skickad, svårare är det ju inte.
Jag håller med så långt, men nu när det visar sig att varan ändå blivit ivägskickad tycker jag personligen att fyndiq kunde vara lite mer tillmötesgående och kontakta kunden och höra om de vill skicka tillbaka produkten eller betala för den igen.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-11, 18:25 #10
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
Ni gjorde fel (svarade inte i tid) och sen skyller ni på fyndiq?
jag tycker fyndiq har gjort helt rätt, svarar inte ni på deras mail så förutsätter dom att varan inte är skickad, svårare är det ju inte.
Vi svarade som sagt på deras mejl, bara för sent!

Vi gjorde precis enligt avtalet och skickade iväg produkten till kunden. Det var därefter dem som ville bekräfta med oss om den var ivägskickad.

Problemet är den långa tiden det tar för dem att höra av sig till oss efter att kunden kontaktat dem. Om de i samma stund som de tog emot meddelandet från kunden kollat med kunden om varan anlänt då hade detta varit löst.

Senast redigerad av Lancelot den 2015-02-11 klockan 18:27
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017