Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fyndiq krediterade pengar till KUND, fastän produkt levererades

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-02-11, 18:26 #11
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
Jag håller med så långt, men nu när det visar sig att varan ändå blivit ivägskickad tycker jag personligen att fyndiq kunde vara lite mer tillmötesgående och kontakta kunden och höra om de vill skicka tillbaka produkten eller betala för den igen.
Instämmer med dig. Då varan faktiskt har kommit till kund, hade kunden kunnat debiterats eller få fraktsedel för att returnera produkten; det gäller att vara service-minded i denna bransch!

Senast redigerad av Lancelot den 2015-02-11 klockan 18:28
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-11, 19:07 #12
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Vi svarade som sagt på deras mejl, bara för sent!

Vi gjorde precis enligt avtalet och skickade iväg produkten till kunden. Det var därefter dem som ville bekräfta med oss om den var ivägskickad.

Problemet är den långa tiden det tar för dem att höra av sig till oss efter att kunden kontaktat dem. Om de i samma stund som de tog emot meddelandet från kunden kollat med kunden om varan anlänt då hade detta varit löst.
Edit: Att utgå från att vi inte har skickat iväg deras produkt, bara för de inte får ett svar i tid under jultider är verkligen inte ett korrekt tillvägagångssätt. De kunde alltid ha kollat med kunden igen!

De har dragit på sig otroligt dåliga recensioner och det här bevisar bara att de inte vill dra på sig ännu en missnöjd kund p.g.a. sin dåliga slutkundshantering och hellre slänger sin samarbetspartner framför tåget.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-11, 20:42 #13
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Hade ni bara svarat i tid, hade det aldrig uppstått något problem.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-12, 13:22 #14
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
Hade ni bara svarat i tid, hade det aldrig uppstått något problem.
Hade dem bara kollat med kund om varan kommit fram hade det inte uppstått några problem heller. Deras tillvägagångssätt är inte det bästa, har många ehandlarkollegor som tycker likadant.


Är du ehandlare själv?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-12, 14:47 #15
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Tyvärr kommer nog Fyndiq aldrig någonsin börja kolla med kund om varan kommit fram om de inte når handlaren som levererar varan. Om avtalet säger att uteblivet svar inom viss tid = ingen leverans kommer de inte börja dubbelkolla om leverans skett.

Vad tror du majoriteten av kunder skulle svara? Vad händer om kunden svarar "nej, jag har inte fått något". Vem ska stå skadan om avtalet säger att de bara behöver en bekräftelse från dig, som nu uteblivit.

I det här fallet är det ett systemfel, de handlare som ansluter sig till Fyndiq kan betraktas som tredjepartslogistiker, eller dropshipper. Fyndiq lämnar i uppdrag att leverera en vara, om ingen accept eller leveransbesked kommer från dropshippern måste de utgå från utebliven leverans.

Alternativet är att tighta ihop era system så de kan ställa onlinefrågor på leveransstatus direkt mot era system.

Nu är det en mänsklig faktor inblandad, och den gick fel. Sen kan man tycka vad man vill hur Fyndiq skulle agera, rent moraliskt, eller etiskt, eller hur ni nu vill kalla det. Om du som leverantör inte svarar inom frist som avtalet kräver, då har Fyndiq inga ytterligare skyldigheter att jaga om leverans skett.

Sen förstår jag givetvis att ni reagerar känslomässigt, eftersom ni faktiskt gjort en leverans, och tycker att ni gjort rätt för er
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-12, 15:10 #16
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
@digiArt kunde inte sagt det bättre själv. Varför ska fyndiq lägga tid och pengar på att kontakta kunder bara för att ni inte svarar på mail?
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-12, 15:13 #17
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt Visa inlägg
Tyvärr kommer nog Fyndiq aldrig någonsin börja kolla med kund om varan kommit fram om de inte når handlaren som levererar varan. Om avtalet säger att uteblivet svar inom viss tid = ingen leverans kommer de inte börja dubbelkolla om leverans skett.

Vad tror du majoriteten av kunder skulle svara? Vad händer om kunden svarar "nej, jag har inte fått något". Vem ska stå skadan om avtalet säger att de bara behöver en bekräftelse från dig, som nu uteblivit.

I det här fallet är det ett systemfel, de handlare som ansluter sig till Fyndiq kan betraktas som tredjepartslogistiker, eller dropshipper. Fyndiq lämnar i uppdrag att leverera en vara, om ingen accept eller leveransbesked kommer från dropshippern måste de utgå från utebliven leverans.

Alternativet är att tighta ihop era system så de kan ställa onlinefrågor på leveransstatus direkt mot era system.

Nu är det en mänsklig faktor inblandad, och den gick fel. Sen kan man tycka vad man vill hur Fyndiq skulle agera, rent moraliskt, eller etiskt, eller hur ni nu vill kalla det. Om du som leverantör inte svarar inom frist som avtalet kräver, då har Fyndiq inga ytterligare skyldigheter att jaga om leverans skett.

Sen förstår jag givetvis att ni reagerar känslomässigt, eftersom ni faktiskt gjort en leverans, och tycker att ni gjort rätt för er
Tack för ett bra och utförligt svar. Helt korrekt, jag tror faktiskt att systemen behöver synkas ihop lite. Håller helt och hållet med er om att vi kunde ha svarat i tid.

Det jag däremot försöker säga är att det nonchalanta svaret de gav mig om att de inte bryr sig om att produkten kom fram och att de enligt rutin krediterade kundens pengar inte var korrekt tillvägagångssätt. Inget service-minded företag hanterar ärenden på detta sätt.

Sammanfattning:

1. Produkten levererades i tid.
2. Deras kund kontaktar dem. De ser detta mejl efter 5 dagar från kund (seg svarstid). Vid det här laget var produkten framme hos kund.
3. De mejlar oss, och ger oss ett fåtal dagar att svara.
4. Vi svarar ej inom denna tidsram.
5. De krediterar kunden.

Fyndiq är inte den enda aktören på marknaden, vi har använt oss utav många försäljningskanaler och det här är första gången vi ens varit i närheten av något sådant som detta.

Edit: Håller helt och hållet med dig om att vi borde svarat i tid! Tycker bara det är synd att de inte alls försöker korrigera det eller något i efterhand när de faktiskt vet att produkten har nått kunden. Produkter kostar faktiskt och kunden har nu fått den helt gratis på vår bekostnad...

Senast redigerad av Lancelot den 2015-02-12 klockan 15:26
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-12, 15:14 #18
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
@digiArt kunde inte sagt det bättre själv. Varför ska fyndiq lägga tid och pengar på att kontakta kunder bara för att ni inte svarar på mail?
Man kunde ju tänka sig en extraklausul där Fyndiq kontrollerar hos kunden. Kanske kan det vara värt för Lancelot att betala några hundralappar för att outsourca kontrollen, i de fall de själva inte har resurser att svara på mailet från Fyndiq.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-12, 15:15 #19
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
@digiArt kunde inte sagt det bättre själv. Varför ska fyndiq lägga tid och pengar på att kontakta kunder bara för att ni inte svarar på mail?
Wow, vad har hänt med detta forum egentligen?
Är du ens en ehandlare? Varför går du in och svarar på trådar som handlar om E-kommers?

Kan tipsa dig om flashback, där är majoriteten som dig.

Edit: Varför man ska lägga tid och pengar för att kontakta kunder? Ja, kanske för att tillhandahålla en bra och smidig kundtjänst. Förstår att det är svårt för dig att veta hur det går till med noll erfarenhet. Men så brukar det också vara, de som kan minst; talar mest.

Senast redigerad av Lancelot den 2015-02-12 klockan 15:17
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-12, 15:16 #20
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Man kunde ju tänka sig en extraklausul där Fyndiq kontrollerar hos kunden. Kanske kan det vara värt för Lancelot att betala några hundralappar för att outsourca kontrollen, i de fall de själva inte har resurser att svara på mailet från Fyndiq.
Det är faktiskt en idé, dock har vi strukturerat om nu och allt går enligt plan.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017