Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kan religion uppdateras?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-01-13, 04:32 #61
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Det enda som är skämt i detta sammanhang är dem med fördomar.
Skule också kunna vara folk med...

WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-13, 13:12 #62
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2013
Mycket flitig postare

Vart i Sverige hittar man alla dessa sharia-önskande muslimer?

Har inte träffat muslimer i Sverige som ville ha sharia-lag.
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-13, 16:34 #63
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Vart i Sverige hittar man alla dessa sharia-önskande muslimer?
Hos vissa muslimska föreningar och samfund. Företrädare för Hizb ut-Tahrir och Muslimska Multinationella Föreningen har öppet deklamerat att de är för globala sharialagar. Däremot har, så vitt jag, de stora muslimska organisationerna i Sverige motsatt sig idén om att byta ut några gällande svenska lagar.

Majoriteten av svenska muslimer är nog att betrakta som relativt "moderata/sekulära". Sharia är ett vitt begrepp. Det kan innefatta att lösa så vardagliga saker som ett äktenskapsproblem inom församlingen. Det finns samfund/moskéer som tillämpar sharia inom församlingen, men självklart har de ingen laglig rätt att utdöma faktiska straff. Eventuella sådana är istället "frivilliga".
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-13, 16:47 #64
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hos vissa muslimska föreningar och samfund. Företrädare för Hizb ut-Tahrir och Muslimska Multinationella Föreningen har öppet deklamerat att de är för globala sharialagar. Däremot har, så vitt jag, de stora muslimska organisationerna i Sverige motsatt sig idén om att byta ut några gällande svenska lagar.

Majoriteten av svenska muslimer är nog att betrakta som relativt "moderata/sekulära". Sharia är ett vitt begrepp. Det kan innefatta att lösa så vardagliga saker som ett äktenskapsproblem inom församlingen. Det finns samfund/moskéer som tillämpar sharia inom församlingen, men självklart har de ingen laglig rätt att utdöma faktiska straff. Eventuella sådana är istället "frivilliga".
Jag utgår från personliga erfarenheter där jag personligen träffat muslimerna jag tänker på, i detta ingår muslimer på krogen som dricker öl.

Inte dem som är 100% muslimer och ber dagligen, tänker mer på dem som enligt sig själva är "muslimer" men beter sig precis som alla andra.
Oläst 2015-01-13, 17:39 #65
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2011
Flitig postare

Att försöka dra några allmänna/generella slutsatser om en grupp på ca 500 000 människor utifrån ett antal personliga möten är svårt för att inte säga omöjligt.

Det är som att dra slutsatser om alla invandrare utifrån att ha druckit öl med det fåtal som lyckats bosätta sig på Söder.

Eller att dra slutsatser om alla människor i en viss förort utifrån att ha stött på ett ungdomsgäng i valfri förort.

Eller att dra slutsatser om alla Sveriges äldre efter att ha besökt ett eller ett par ålderdomshem.

Eller att dra slutsatsen att det inte finns några högerextremister i Sverige eftersom man aldrig stött på dem själv.

Eller att dra slutsatsen att det inte finns några vänsterextremister i Sverige eftersom man aldrig stött på dem själv.

Generellt behövs det ett statistiskt underlag för att man skall kunna dra några slutsatser alls.

Men visst kan man ana tendenser och försöka bilda sig en uppfattning om saker och ting, utan ett specifikt statistiskt underlag.

I detta fall kan man, eftersom det (vad jag vet) saknas studier/undersökningar om svenska muslimers inställning till Sharialagar:

- Titta på de studier som finns inom området.
- Titta på hur det ser ut i andra europeiska länder.
- Titta på studier, om hur utanförskap påverkar inställningen till sharialagarna.
- Titta på medlemssammansättningen bland svenska muslimer, från vilka länder har människorna sina rötter och om det finns skillnader mellan olika inriktningar t.ex. shia och sunni.
- Sen kan du givetvis även väga in dina egna erfarenheter.

Sammantaget kan du ana vissa tendenser, men givetvis finns det flera felkällor. För även om t.ex. Sverige och Frankrike är relativt jämförbara länder på vissa vis, så är de också väldigt olika på många andra vis.
spexer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-13, 18:43 #66
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Ganska bra information:
http://en.wikipedia.org/wiki/Islam_i...United_Kingdom

Står att 67% av muslimer i England är från Asien medans endast 6,6% är från mellan östern.

Tror inte det går att jämföra England och Sverige då det är skillnad på muslimer beroende på land vissa är mer konservativa än andra.

Hittade: http://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Sweden
Men inte lika bra statistik som den om England.
Oläst 2015-01-13, 20:59 #67
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
Att jämföra muslimer från olika länder och världsdelar med varandra är som att jämföra oss svenskar med ryssar. Vi har inte mycket gemensamt förutom själva "grundreligionen".
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-13, 22:48 #68
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Såg en TV-intervju med en Iman i London bara för ett par dagar sen(efter attacken i Paris) och han bekräftade i princip alla punkterna i Sharialagen som jag postade.
Att påstå att det är en stigmanisering av alla muslimer bara för att man postar innehållet i Sharialagen är som att säga att alla kristna i världen stigmatiseras om man skriver om dödsstrafflagarna i USA.
För mig är det mer som att säga att dödsstraffet är kristen eller västerländsk lag i områden utan dödsstraff där kristendom är ovanlig eller områden utanför väst... Dessutom kritiserar jag det främst för att sharia tillämpas i någon utsträckning i väldigt många muslimska länder men såvitt jag vet finns det ett eller två avskyvärda länder som tillämpar det såsom det beskrevs i denna tråd.

Citat:
Vart ser du den kritiken mot ALLA muslimer som du pratar om?
En betydande del, sorry. Det kan man väl sänka till kanske 300 miljoner då?
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-13, 23:34 #69
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
Att jämföra muslimer från olika länder och världsdelar med varandra är som att jämföra oss svenskar med ryssar. Vi har inte mycket gemensamt förutom själva "grundreligionen".
Beror väl lite på hur du menar, tror visst att man kan se relativt stora likheter mellan exempelvis engelsmän med pakistanska rötter och svenskar med pakistanska rötter om du gör en kvantitativ studie, särskilt om man tillhör samma "inriktning inom islam".

(Sen kan man ju alltid ställa sig frågan hur stor skillnaden det egentligen är mellan ryssar, även om det är ett enormt stort land, och svenskar, beror väl helt på vad du undersöker och med vem du jämför?)

Men visst jag saknar belägg för detta statistiska belägg för dessa påstående,det är ett hypotetiskt påstående. Tyvärr är det svårt att bekräfta eller dementera detta då denna typ av studier inte bedrivs i någon vidare omfattning i Sverige av en eller annan anledning.

Överhuvudtaget tycker jag det är otroligt svårt att bilda sig en uppfattning om den muslimska majoriteten i Sverige, då det som rapporteras i media enbart handlar om jihadister som åkt för att strida med is eller moskéer som utsatts. Samtidigt som forskningen är i det närmaste obefintlig.

Skrev detta inlägg på SVT tyck till (just innan de tragiska attackerna i Paris)

http://www.svt.se/tittarservice/tyck-till/dialog/699599

Senast redigerad av spexer den 2015-01-13 klockan 23:37
spexer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017