Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kan religion uppdateras?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-01-11, 20:56 #41
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Administratör

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Alexander Bard twittrade:

Det är som sagt hans ord och inte mina och i ärlighetens namn är det inte är en hundraprocentigt nyanserad bild (det är naturligtvis omöjligt på Twitter). Risken är förstås att man bidrar till att VERKA dra en hel världsreligion över en kam även om det inte på något sätt är ens intention. Men skall man varje gång man har en åsikt behöva nämna att det dessbättre är en minoritet (om en än storleks och maktmässigt betydande sådan) som begår vidrigheter. Skall jag varje gång jag ogillar USA:s intervention i fattiga länder (vilket jag rätt ofta gett uttryck för på soceial medier etc) behöva bifoga en disclaimer där jag medger att en majoritet av amerikanerna/kristna är reko lirare? Självklart skriver man att det är Israels militär bombade bland annat barn med fosfor, inte att judarna gjorde det.

Ok, galna hundar då: Fundamentalistiska mullor och Imaner samt prästerskapet i Iran, ISIS, Boko Haram (som på en vecka dödade 2000 personer i Nigeria), Al-Shabaab, delar av FSA, Jemaah Islamiah (som tillsammans med flera andra separatistorganisationer dödat hundratals civila, poliser, munkar och militärer här i Thailand), Al Queda osv.

Jag skriver inte muslimer, utan jag räknar upp grupperingar (i de flesta nämnda fall terrorgrupperingar).

Håller du inte med om att problemet existerar? Och i ärlighetens namn, är verkligen nämnda prästerskap och terrororganisationer helt frikopplade från sin religion? Var korsriddarna och häxbrännarna inte kristna? Var inte IRA katoliker? Var inte Baader Meinhof och RAF kommunister/anarkister och var inte Breivik en counterjihadist och högerextrem terrorist?

Varför är det så känsligt att säga det som är uppenbart. Bara idioter drar 1,5 miljarder människor över en kam. Idioter kan man inte nå ut till ändå.
Jo, jag håller med om att problemet existerar och är ytterst svårt att hantera, både gällande IS och Boko Haram. Men en VÄLDIGT viktig skiljegren här är när man säger att en betydande andel av muslimer skulle vara galna hundar. Att ta upp Saudiarabien och Iran som exempel ... ja, då förstår jag inte alls logiken. Att alla massmord och alla människorättsbrott som skett under diktaturer skulle beskyllas på dess invånare som helhet tror jag ingen ställer upp på. Var tyskarna galna hundar under andra världskriget men är nu helt plötsligt lika goda människor som oss andra? Var de bättre för att just det strikt religiösa var mer återhållssamt?

Dessa terrorister var fundamentalistiska islamister, Breivik var höger-extremist, Baader Meinhof var radikala vänstextremister. De var inte bara muslimer, högerideolog och vänsterideologer. Om man inte gör någon skillnad där, varför ska man göra någon skillnad mot de som röstar på moderaterna eller sossarna mot de mest revolutionära och våldsamma vänster- och högerextremisterna i Sverige.

När du räknar upp grupper har jag absolut inga problem med det. När du säger att grupperna består av muslimer eller är islamister har jag inga problem med det. När du säger att du en betydande del av de som läser koranen är galna hundar däremot har du för mig gjort en rejäl tankevurpa.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-11, 21:20 #42
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
När du räknar upp grupper har jag absolut inga problem med det. När du säger att grupperna består av muslimer eller är islamister har jag inga problem med det. När du säger att du en betydande del av de som läser koranen är galna hundar däremot har du för mig gjort en rejäl tankevurpa.
Det har förekommit ett flertal studier, opinionsundersökningar och rapporter där antalet "radikaliserade" islamister bland den totala muslimska populationen försökt uppskattats. Dessa kan ge en bitter eftersmak då de uppenbart inte alltid är neutrala, men här kommer två exempel ur mängden, från tidningar som knappast per definition skulle vara "islamofobiska":

Poll utförd av Sunday Telegraph, 2006:

Citat:
The poll suggested that 40% of British Muslims wanted shariah law in the United Kingdom, and that 20% backed the 7/7 bombers. Another poll from that year showed that 45% of British Muslims said that 9/11 was an American/Israeli conspiracy; that poll showed that one-quarter of British Muslims believed that the 7/7 bombings were justified.
En ännu mer oroande undersökning i Newsweek gjorde gällande att ca 16% av fransmännen sympatiserade med IS / ISIS!

Källa: http://www.newsweek.com/16-french-ci...l-finds-266795

Var ligger tankevurpan? Kanske är det rentav de som förnekar ovan nämnda resultat som står för denna?!

Ps. Stora delar av den tyska befolkningen hade de facto hjärntvättats innan andra världskrigets utbrott. Många betedde sig just som galna hundar och hatet mot judar var inte förbehållet SA och SS. Hitler dyrkades långt in på fyrtiotalet av en väldigt omfattande del av befolkningen.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-11, 21:27 #43
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Det har förekommit ett flertal studier, opinionsundersökningar och rapporter där antalet "radikaliserade" islamister bland den totala muslimska populationen försökt uppskattats. Dessa kan ge en bitter eftersmak då de uppenbart inte alltid är neutrala, men här kommer två exempel ur mängden, från tidningar som knappast per definition skulle vara "islamofobiska":

En ännu mer oroande undersökning i Newsweek gjorde gällande att ca 16% av fransmännen sympatiserade med IS / ISIS!

Källa: http://www.newsweek.com/16-french-ci...l-finds-266795

Var ligger tankevurpan? Kanske är det rentav de som förnekar ovan nämnda resultat som står för denna?!

Ps. Stora delar av den tyska befolkningen hade de facto hjärntvättats innan andra världskrigets utbrott. Många betedde sig just som galna hundar och hatet mot judar var inte förbehållet SA och SS. Hitler dyrkades långt in på fyrtiotalet av en väldigt omfattande del av befolkningen.
Fast ska man göra sådana studier bör man även jämföra med andra religioner. Och idag finns det inte kristna terror grupper som ISIS eller så många kristna självmordsbombare.

Även om det inte är religionens fel, så är det religionens orsak som skapat det. Eller mer korrekt är troligtvis folks olika åsikter och kultur.

Ett bra exempel på det är att muslimer som bor i Europa är inte tvingade att gå med ISIS men dom gör det alla fall. Där är det endast deras övertygelse som gör det. Inte att dom måste göra det för överleva eller få tak över huvudet.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-12, 02:12 #44
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Vad är modernitet för dig? För mig kan det nog sammanfattas i ungefär acceptans, respekt och humanism. Bland mina religiösa vänner kan jag då känna att de är lite modernernare än ateisterna. Extrema agnostiker blir i den bilden precis lika omoderna som religiösa fanatiker.
Acceptans, respekt och humanism. Det låter bra. Vad säger de heliga böckerna om detta?
www.quran.com har översättning till engelska från ca 5 stora internationellt erkända muslimer med arabiska som första språk.

Quran 4:11
Allah (thus) directs you as regards your Children's (Inheritance): to the male, a portion equal to that of two females: if only daughters, two or more, their share is two-thirds of the inheritance; if only one, her share is a half. For parents, a sixth share of the inheritance to each, if the deceased left children; if no children, and the parents are the (only) heirs, the mother has a third; if the deceased Left brothers (or sisters) the mother has a sixth. (The distribution in all cases ('s) after the payment of legacies and debts. Ye know not whether your parents or your children are nearest to you in benefit. These are settled portions ordained by Allah; and Allah is All-knowing, Al-wise.

Quran 2:282
O ye who believe! When ye deal with each other, in transactions involving future obligations in a fixed period of time, reduce them to writing Let a scribe write down faithfully as between the parties: let not the scribe refuse to write: as Allah Has taught him, so let him write. Let him who incurs the liability dictate, but let him fear His Lord Allah, and not diminish aught of what he owes. If they party liable is mentally deficient, or weak, or unable Himself to dictate, Let his guardian dictate faithfully, and get two witnesses, out of your own men, and if there are not two men, then a man and two women, such as ye choose, for witnesses, so that if one of them errs, the other can remind her.

Quran 2:228
Women who are divorced shall wait, keeping themselves apart, three (monthly) courses. And it is not lawful for them that they should conceal that which Allah hath created in their wombs if they are believers in Allah and the Last Day. And their husbands would do better to take them back in that case if they desire a reconciliation. And they (women) have rights similar to those (of men) over them in kindness, and men are a degree above them. Allah is Mighty, Wise.

Quran 2:223
Your women are a tilth for you (to cultivate) so go to your tilth as ye will, and send (good deeds) before you for your souls, and fear Allah, and know that ye will (one day) meet Him. Give glad tidings to believers, (O Muhammad).

Quran 4:3
If ye fear that ye shall not be able to deal justly with the orphans, Marry women of your choice, Two or three or four; but if ye fear that ye shall not be able to deal justly (with them), then only one, or (a captive) that your right hands possess, that will be more suitable, to prevent you from doing injustice.

Quran 4:24
And all married women (are forbidden unto you) save those (captives) whom your right hands possess. It is a decree of Allah for you. Lawful unto you are all beyond those mentioned, so that ye seek them with your wealth in honest wedlock, not debauchery. And those of whom ye seek content (by marrying them), give unto them their portions as a duty. And there is no sin for you in what ye do by mutual agreement after the duty (hath been done). Lo! Allah is ever Knower, Wise.

Quran 3:34
Men are the maintainers of women because Allah has made some of them to excel others and because they spend out of their property; the good women are therefore obedient, guarding the unseen as Allah has guarded; and (as to) those on whose part you fear desertion, admonish them, and leave them alone in the sleeping-places and beat them; then if they obey you, do not seek a way against them; surely Allah is High, Great.

Från hadith Bukhari V1 B6 #301
Once Allah's Apostle went out to the Musalla (to offer the prayer) o 'Id-al-Adha or Al-Fitr prayer. Then he passed by the women and said, "O women! Give alms, as I have seen that the majority of the dwellers of Hell-fire were you (women)." They asked, "Why is it so, O Allah's Apostle ?" He replied, "You curse frequently and are ungrateful to your husbands. I have not seen anyone more deficient in intelligence and religion than you. A cautious sensible man could be led astray by some of you." The women asked, "O Allah's Apostle! What is deficient in our intelligence and religion?" He said, "Is not the evidence of two women equal to the witness of one man?" They replied in the affirmative. He said, "This is the deficiency in her intelligence. Isn't it true that a woman can neither pray nor fast during her menses?" The women replied in the affirmative. He said, "This is the deficiency in her religion."

------------------------------------------------------
Från hadith Bukhari V4 B53 #386
Our Prophet, the Messenger of our Lord, has ordered us to fight you till you worship Allah Alone or give Jizya (i.e. tribute); and our Prophet has informed us that our Lord says:-- "Whoever amongst us is killed (i.e. martyred), shall go to Paradise to lead such a luxurious life as he has never seen, and whoever amongst us remain alive, shall become your master." (Al-Mughira, then blamed An-Numan for delaying the attack and) An-Nu' man said to Al-Mughira, "If you had participated in a similar battle, in the company of Allah's Apostle he would not have blamed you for waiting, nor would he have disgraced you. But I accompanied Allah's Apostle in many battles and it was his custom that if he did not fight early by daytime, he would wait till the wind had started blowing and the time for the prayer was due (i.e. after midday)." (OBS OBS OBS, versen är lång, rekommenderas att läsa hela).

Quran 8:12
Remember thy Lord inspired the angels (with the message): "I am with you: give firmness to the Believers: I will instil terror into the hearts of the Unbelievers: smite ye above their necks and smite all their finger-tips off them."

Quran 33:26
And He brought down (the ones) of the population of the Book (Or: Family of the Book, i.e., the Jews and christians) who backed them from their bastions, and hurled horror in their hearts; a group you killed and (another) group you (made) captive

Ja, listan kan göras lång. Bibeln och böcker som gamla testamentet m.fl. är betydligt värre, om någon mår bättre av att höra det.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-12, 02:59 #45
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:

Citat:
The poll suggested that 40% of British Muslims wanted shariah law in the United Kingdom
Hur kan någon vettig människa vilja införa medeltidslagar som dessa? (vore intressant att en gång för alla höra en bra förklaring):

Enligt Sharia Law: (som uppenbarligen miljontals människor vill införa)

• Stöld är straffbart med amputation av höger hand (ovan).
• Att kritisera eller förneka någon del av Koranen är straffbart med döden.
• Att kritisera eller förneka Muhammed är en profet är straffbart med döden.
• Att kritisera eller förneka Allah, månguden Islams bestraffas med döden.
• En muslim som blir en icke-muslim är straffbart med döden.
• En icke-muslim som leder en muslim ifrån islam bestraffas med döden.
• En icke-muslimsk man som gifter sig med en muslimsk kvinna är straffas med döden.
• En man kan gifta sig med ett spädbarn flicka och fullborda äktenskapet när hon är nio år gammal.
• Flickors klitoris ska klippas (per Muhammeds
ord i bok 41, Kitab al-Adab, Hadith 5251).
• En kvinna kan ha 1 man, men en man kan ha upp till fyra fruar, Muhammed kan ha mer
• En man kan ensidigt skilja sig från sin fru, men en kvinna behöver sin mans samtycke till skilsmässa
• En man kan slå sin fru för olydnad...
• Vittnesbörd om fyra manliga vittnen krävs för att bevisa våldtäkt mot en kvinna.
• En kvinna som har blivit våldtagen kan inte vittna i domstol mot hennes våldtäktsman (s).
• En kvinnlig arvtagare ärver hälften av vad en manlig arvinge ärver.
• En kvinna kan inte köra bil, eftersom det leder till fitnah (omvälvning).
• En kvinna kan inte tala ensam med en man som inte är hennes make eller släkting .
• Kött att ätas skall komma från djur som har offrats till Allah - dvs, vara Halal
• Muslimer bör engagera sig i taqiyya och ljuga för icke-muslimer att avancera islam
• Listan kan göras mycket lång...
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-12, 04:39 #46
ereboss avatar
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2011
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar

Reg.datum: Jun 2011
Om det där med sharialagarna stämmer så har mänskligheten problem framöver.....
erebos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-12, 09:58 #47
Administratör

Administratör

Citat:
Ursprungligen postat av erebos Visa inlägg
Om det där med sharialagarna stämmer så har mänskligheten problem framöver.....
Listan är helt anpassad för att öka stigmatiseringen av muslimer. Vissa delar och tolkningar kan ses i en del diktatoriska stater som levt med krig större delen av senaste 70-80 åren men har i stort sett inget stöd i andra områden. Andra punkter som den som precis nämndes om "taqiyya" är så förvanskad att den inte ens påminner om dess betydelse (den allmänt vedertagna betydelsen bland muslimer är att man kan göra avsteg från, eller dölja, sin tro i syfte att rädda sitt liv förutsatt att ingen oskyldig person riskerar sitt liv på grund av det). Andra punkter är långtgående tolkningar som används i några enstaka diktaturer. Nu vill jag absolut inte försvara alla sharia-lagar, men om man ska bilda en uppfattning om dem så bör man ha en bättre källa än den som vill demonisera muslimer.

Själv tycker jag dock ändå att det hyffsat stora stödet för sharia bland unga västerländska muslimer är ett problem. I ett sekulariserat samhälle finns inte utrymme för ett religiöst rättssystem. Men för mig är det absolut värsta sättet att uttrycka det missnöjet att hetsa mot islam och muslimer i allmänhet. Det skapar mer hat, polarisering och radikalisering. Rikta kritiken dit den hör hemma, anses det vara hos 1,8 miljarder människor och dess tro ... då kanske man bör fundera på om man hamnat rätt...
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-12, 11:00 #48
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Hur kan någon vettig människa vilja införa medeltidslagar som dessa? (vore intressant att en gång för alla höra en bra förklaring):

Enligt Sharia Law: (som uppenbarligen miljontals människor vill införa)

• Stöld är straffbart med amputation av höger hand (ovan).
• Att kritisera eller förneka någon del av Koranen är straffbart med döden.
• Att kritisera eller förneka Muhammed är en profet är straffbart med döden.
• Att kritisera eller förneka Allah, månguden Islams bestraffas med döden.
• En muslim som blir en icke-muslim är straffbart med döden.
• En icke-muslim som leder en muslim ifrån islam bestraffas med döden.
• En icke-muslimsk man som gifter sig med en muslimsk kvinna är straffas med döden.
• En man kan gifta sig med ett spädbarn flicka och fullborda äktenskapet när hon är nio år gammal.
• Flickors klitoris ska klippas (per Muhammeds
ord i bok 41, Kitab al-Adab, Hadith 5251).
• En kvinna kan ha 1 man, men en man kan ha upp till fyra fruar, Muhammed kan ha mer
• En man kan ensidigt skilja sig från sin fru, men en kvinna behöver sin mans samtycke till skilsmässa
• En man kan slå sin fru för olydnad...
• Vittnesbörd om fyra manliga vittnen krävs för att bevisa våldtäkt mot en kvinna.
• En kvinna som har blivit våldtagen kan inte vittna i domstol mot hennes våldtäktsman (s).
• En kvinnlig arvtagare ärver hälften av vad en manlig arvinge ärver.
• En kvinna kan inte köra bil, eftersom det leder till fitnah (omvälvning).
• En kvinna kan inte tala ensam med en man som inte är hennes make eller släkting .
• Kött att ätas skall komma från djur som har offrats till Allah - dvs, vara Halal
• Muslimer bör engagera sig i taqiyya och ljuga för icke-muslimer att avancera islam
• Listan kan göras mycket lång...

Är bara körkortet som ej stämmer, taqiyya stämmer inte 100 procent heller. Men resten reflekterar det hela mycket väl. Detta är ju bara ett par få grejer du tar upp.
Problemet med denna religion är att den krockar så pass mycket med dagens samhälle, hur kan man tro att detta är ord från gud då? Går inte. Men nu har vi ju inte ens pratat om alla vetenskapliga fel i quranen.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-12, 11:06 #49
Hjortens avatar
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
Hjortens avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
Men nu har vi ju inte ens pratat om alla vetenskapliga fel i quranen.
Eller bibeln, eller Mormons bok, eller scientologin, etc, etc, etc.
Hjorten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-12, 11:10 #50
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2013
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2013
"Poll utförd av Sunday Telegraph"

Att 40% av muslimerna vill ha sharia lag låter som ett skämt, vad var det för undersökning, var det 500 från ett extremist grupp som fick svara på frågorna och frågorna var troligen trick frågor.

Har inte träffat på ett enda muslim i Sverige eller någon annanstans som säger sig vilja ha sharia lag, har träffat tusentals från olika länder. Det hela låter konstigt.

Jag tror över 90% av muslimerna i Sverige är ganska assimilerade idag.
40% sharia tjena

Det är som att fråga om gayadoption på tiptop
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017