FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Min poäng är att det finns underlag i koranen för de muslimer som begår terrordåd i islams namn. Det bästa för alla hade varit om dessa stycken togs bort helt och hållet. Jag har absolut inte problem med om en bok skriver om fred, godhet osv. men det jag motsätter mig är den ondskan som finns i både bibeln och koranen som accepteras pga. religionsfriheten. Ska det tillåtas så får man vara konsekvent och då vore det fritt fram för alla att önska livet av oliktänkande. Ett sådant samhälle kan vi väl knappast sträva efter? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag gillar verkligen ingen religion eller ideologier typ SD Kolla vad dom sprider för propaganda på www.halmstadmoske.se
Exakt som sverigedemokraternas avpixlat fast tvärtom. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Vad som står i dessa (sago)böcker tycker jag är rätt så irrelevant när betydande delar av dess anhängare beter sig som galna hundar och sedan berättigar beteendet med hänvisning till sin heliga gud. Oj, var jag inte respektfull nu? Kanske inte, men fullkomligt uppriktig. Personligen har jag svårt för BÅDE politiska som religiösa fundamentalister från alla läger, agendor och trosuppfattningar. Dessvärre kryllar det av dessa. Min tro är ateism och om någon inte gillar det eller hånar mig bemöter jag det med försök till humor.
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
|
I de länder där konflikter eskalerar okontrollerat beror det ofta på att stora delar av befolkningen är analfaeter, lågutbildade, fattiga, desperata, samt att regeringen är diktatorisk, dogmatiskt reliigiösa eller korrupt (så de inte gör något åt problemen i samhället). När arbetslösheten blir uppåt 15-25% så blir det oroligt i samhället.
Några lösning är ganska enkla i teorin, men svårt att genomföra i praktiken: - Öka utbildningen så alla får gå i grundskola(mål 100%), gymnasium(mål 100%) och Universitet (mål 30-50%). - Se till att alla har en anständig lägsta försörjningsnivå så ingen tvingas ut i kriminalitet eller tiggeri för att överleva eller få ett anständigt liv. - Och se till att samhället är sekulärt, dvs att kyrka och stat är helt separerade. - Låt ingen religion vara "statsreligion". - Låt verklig vetenskap genomsyra hela samhället. - Håll nere arbetslösheten under 15-20%, och ta krafttag mot långtidsarbetslöshet på individnivå. - Ha ett demokratiskt styresskick. - Fri politisk etablering - Myndigheter är folkets tjänare, inte tvärtom - Transparent maktutövande - Transparenta myndigheter (offentlighetsprincipen) - Yttrandefrihet, åsiktsfrihet, mångfald av accepterade åsikter - Ha en ganska fri företagsamhet, ej skråväsende, eller monopol. - Ett rättssäkert rättssystem - Avskaffa dödsstraffet. (se på Europa) Senast redigerad av Conny Westh den 2015-01-11 klockan 09:18 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
|
Citat:
Vore det okej att skriva en bok som uppmanar folk att döda muslimer? Att man ska leva enligt det som står i boken annars ska man straffas? Om det är så du definierar yttrandefrihet så känns inte yttrandefrihet värt att bevara. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Att skriva en bok i nuläget som uppmanar att döda medlemmar i en religiös gruppering är förmodligen att räkna som uppvigling eller anstiftan till mord. Detta kan en åklagare sätta "tänderna i" direkt efter utgivning utan att stora folkmassor kommer att opponera sig.
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
|
Citat:
Ser man till religioner / lagar idag finns det ju mycket som begränsar folks sexualitet, kvinnors rätt etc. Ska religionsfrihet bara gälla dom religioner man tycker om? Eller ska bara demokrati få gälla om politiken passar en själv? Så om ett land där ett parti får 80% av rösterna och dom vill avrätta alla kristna? Ska dom för göra det då? Eller har landet inte sin demokratiska rätt bestämma själv längre? Nu kommer säkert folk gnälla att det bryter emot FN bla bla. Men valfritt för länder vara med där eller inte. Problemet är att alla har olika åsikter om vad som är rätt eller fel, och det skiljer extremt mycket mellan olika länder och världsdelar. Lite som att i Sverige tycker folk inte det är okej äta katt eller hund. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|