Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Microsoft går open source med .Net

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-04-04, 10:13 #1
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt Visa inlägg
Tar vi med mer än webben i beaktning är det (äntligen) ett smart sätt att få fler att intressera sig för .NET-plattformen. Som arbetsgivare är det i stort sett omöjligt att få tag på (duktiga) utvecklare på den plattformen.
Är det sant? Konsultuppdragen förefaller vara ungefär 50% .NET och 50% Java. Ibland någon stackare som kör PHP.

Kan det bero på vad du är villig att betala?

En orsak kan också vara att högskolorna generellt inriktar sig på Java och det är svårt att hitta någon utbildning som förespråkar .NET. De mer webbinriktade blandar ofta in PHP (och det är egentligen inget vidare språk enligt min uppfattning).
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-04-04, 15:56 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Är det sant? Konsultuppdragen förefaller vara ungefär 50% .NET och 50% Java. Ibland någon stackare som kör PHP.

En orsak kan också vara att högskolorna generellt inriktar sig på Java och det är svårt att hitta någon utbildning som förespråkar .NET. De mer webbinriktade blandar ofta in PHP (och det är egentligen inget vidare språk enligt min uppfattning).
I startups, där den verkliga utveckligen i branschen sker, så får du leta länge efter .NET Det är snarare bannlyst hos de flesta.
Oläst 2015-04-04, 21:27 #3
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg

Konsulter växer på träd. Att hitta någon att anställa är snudd på mission impossible.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-14, 08:43 #4
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Flitig postare
Jimmits avatar

Förbannat intressant. Suttit och kört .NET i Parallells desktop i några uppdrag ett par år och fullkomligt hatar den miljön. Inte nog med att man avskyr Windows och de ständiga problem som alltid uppstår, allt går väldigt mycket långsammare att utveckla än i Python och PHP. Men om man nu kan köra VS direkt på Macen blir det däremot plötsligt en seriös kandidat att på allvar börja utveckla i.

Vart hittar jag de bästa onlinekurserna i .NET? Pluralsight?
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-14, 09:11 #5
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit Visa inlägg
Förbannat intressant. Suttit och kört .NET i Parallells desktop i några uppdrag ett par år och fullkomligt hatar den miljön. Inte nog med att man avskyr Windows och de ständiga problem som alltid uppstår, allt går väldigt mycket långsammare att utveckla än i Python och PHP. Men om man nu kan köra VS direkt på Macen blir det däremot plötsligt en seriös kandidat att på allvar börja utveckla i.

Vart hittar jag de bästa onlinekurserna i .NET? Pluralsight?
Finns det några planer att göra VS cross-plattform? Jag har bara läst i att de jobbar med cross-plattform IDEs för att göra bra intellisense. Ser ut som att Monodevelop kommer bli den dominanta på andra plattformar, om inte Jetbrains tar tillfället i akt .. de har ju trots allt en del C# erfarenhet med resharper.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-14, 13:50 #6
Jimmits avatar
Flitig postare

Flitig postare
Jimmits avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Finns det några planer att göra VS cross-plattform? Jag har bara läst i att de jobbar med cross-plattform IDEs för att göra bra intellisense. Ser ut som att Monodevelop kommer bli den dominanta på andra plattformar, om inte Jetbrains tar tillfället i akt .. de har ju trots allt en del C# erfarenhet med resharper.
Verkar som jag var för optimistisk. Fattade det först som att VS community skulle bli cross platform.

Som du säger, JetBrains är ett alternativ jag gärna kör. Jobbar väldigt mycket i PHPStorm redan nu, kanske rent av kommer .NETStorm inom rimlig framtid
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-29, 11:29 #7
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Rycker man från .Net-utvecklare deras Visual Studio kan de knappt skriva ett Hello World-program.

Skämt åsido så tror jag Go har större chans att ta andelar från det döende Java. Under nästa år borde Revel vara hyfsat produktionsredo.

Senast redigerad av Adestro den 2014-11-29 klockan 11:33
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-01, 20:43 #8
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
Flitig postare
gooses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Rycker man från .Net-utvecklare deras Visual Studio kan de knappt skriva ett Hello World-program.

Skämt åsido så tror jag Go har större chans att ta andelar från det döende Java. Under nästa år borde Revel vara hyfsat produktionsredo.
Med OmniSharp (http://www.omnisharp.net/) så rockar .net på rätt många IDE's idag, tex sublime och emacs
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-06, 21:41 #9
gooses avatar
Flitig postare

Flitig postare
gooses avatar

Hej Conny,

Du är helt ute och snurrar det låter mer som du blivit hooked på någon tredjepartsprogramvara? Till att börja med tror jag du blandar ihop xaml och wpf.

Vad man kan läsa om vad Microsoft kokar ihop i sin asp.net 5 (vnext) så har det givetvis inget med wpf att göra då de jobbar mer att unifiera mvc, webapi, web pages samt mot plattformsoberoende och selfhosting exe's, molnstöd mm. Här har du en overview: http://www.asp.net/vnext/overview/as...net-5-overview
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-07, 07:11 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
xaml är ett XML-baserat format på fönsterdefinitionerna, tidigare använde man formatet .frm men i WPF använder man .xaml. Så jag blandar inte ihop wpf med xaml.

Om du anser att Microsoft Visual Studio 2013 Professional är en tredjepartsprogramvara får stå för dig.

Microsoft Visual Studio 2015 Professional är i beta1-stadiet och inte släppt som officiell version ännu.

Senast redigerad av Conny Westh den 2015-01-07 klockan 07:22
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017