Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Microsoft går open source med .Net

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-11-17, 11:31 #21
SEOutanHatt SEOutanHatt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 36
SEOutanHatt SEOutanHatt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
Njaa.. hård typning är någonting som de går ifrån allt mer och mer om du tittar på ASP.NET MVC t.ex.
Sedan så är det fullt möjligt att multi-tråda PHP via pthreads.

Att de går ifrån hård typning håller jag inte med om. Sitter man och använder ViewBag får man skylla sig själv, i normala fall använder man sig av en Viewmodel och får därmed allt hårt typat. Tillsammans med DisplayTemplates och EditTemplates blir det riktigt trevliga Views att jobba med.

http://www.edandersen.com/2013/05/30...g-and-editing/
SEOutanHatt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-17, 13:18 #22
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Precis som du säger handlar det om ett ramverk. PHP är INTE ett ramverk; att göra någon som helst jämförelse ur den aspekten blir därför helt meningslöst.
Man kan göra jämförelsen i det avseende att en öppen fråga ställs, som i det här fallet , vad är fördelen med .NET eller vice versa. Det är inte heller optimalt att att göra en rak jämförelse PHP + Valfritt Framework vs ASP.NET , eftersom det PHP framework man väljer är en utökning av den inbyggda PHP funktionaliteten helt enkelt.
Min poäng är att man ska vara medveten om att väljer man PHP med ett eller flera Framework så har man ett eller flera beroenden mot källkod som kanske inte kommer underhållas/buggfixas och ytterligare olika tekniker som utvecklarna måste lära sig ..
danjel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-17, 13:57 #23
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Citat:
Ursprungligen postat av SEOutanHatt Visa inlägg
Att de går ifrån hård typning håller jag inte med om. Sitter man och använder ViewBag får man skylla sig själv, i normala fall använder man sig av en Viewmodel och får därmed allt hårt typat. Tillsammans med DisplayTemplates och EditTemplates blir det riktigt trevliga Views att jobba med.
Nu har jag använt .NET sedan första beta versionen och från att alla .NET utvecklare till 100% använt sig av hård typning har det under de senaste 4 åren blivit allt vanligare med att använda sig av svag typning i form av kod i i vanliga samt modell klasser, Silverlight, Linq, etc... Så, jag står fast vid min övertygelse om att allt fler väljer att skriva sin kod på detta sätt då C# nuförtiden stödjer båda. Jag känner faktiskt ingen som skriver kod som nyttjar ViewBag
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-17, 18:22 #24
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av danjel Visa inlägg
Min poäng är att man ska vara medveten om att väljer man PHP med ett eller flera Framework så har man ett eller flera beroenden mot källkod som kanske inte kommer underhållas/buggfixas och ytterligare olika tekniker som utvecklarna måste lära sig ..
Så MS underhåller och vidareutvecklar alla ramverk och de funktioner de släppt med komplett backwards compatibility och kommer fortsätta göra så? När släppte den senaste ASP classic versionen? Vad händer när de droppar support helt? Då måste man också droppa säkerhetsuppdateringar för hela sitt OS eller skriva om hela sin kod?

Än mindre håller jag med när man lägger till att man med öppna ramverk har ett community och källkod tillgänglig som gör att vem som helst och alla kan hålla liv i projekt som finns stort behov av. Nu verkar ju t o m MS ha förstått poängen med open source så jag förstår inte varför jag behöver argumentera för det i detta sammanhang
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-29, 11:29 #25
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Rycker man från .Net-utvecklare deras Visual Studio kan de knappt skriva ett Hello World-program.

Skämt åsido så tror jag Go har större chans att ta andelar från det döende Java. Under nästa år borde Revel vara hyfsat produktionsredo.

Senast redigerad av Adestro den 2014-11-29 klockan 11:33
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-01, 01:45 #26
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking Visa inlägg
Precis PHP är ju väldigt splittrat. Finns många olika sätt att göra saker och en miljon olika ramverk som var och en tycker sig vara bäst.

För .NET finns det alltså bara one way or the high way? Man antingen pallar med det, eller inte.

När du förresten säger komplext, på vilket sätt tänker du då? Jag undrar då jag funderar på att ta en lättare kurs i det bara för att känna till språket bättre.
Nej, det är inte så hårt styrt. Det finns massor av ramverk även för .NEt-plattfornen. Men eftersom .NET Framework tar hand om den triviala grunden så kan ramverken börja addera värde på en högre abstraktionsnivå än för många andra plattformar. Telerik är ett ramverk som är populärt att använda för .NET-utvecklare. Finns många fler...

Men man bör nog ha kört i taket med .NET Framework innan man börjar leta efter andra ramverk.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-01, 20:43 #27
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Rycker man från .Net-utvecklare deras Visual Studio kan de knappt skriva ett Hello World-program.

Skämt åsido så tror jag Go har större chans att ta andelar från det döende Java. Under nästa år borde Revel vara hyfsat produktionsredo.
Med OmniSharp (http://www.omnisharp.net/) så rockar .net på rätt många IDE's idag, tex sublime och emacs
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-01, 23:56 #28
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av danjel Visa inlägg
Det jag egentligen menade är att de "basic" saker man behöver i webbutveckling såsom routing, request, response, templating, caching m.m. finns som default och är abstraherade i asp.net på ett tydligt sätt i klasser i ramverket. Sen kan saker ändå lösas på väldigt många sätt, vilket är en del av komplexiteten. ASP.NET kan väl sägas vara C# eller VB.NET med tillgång till alla klasser i .NET, en hel del inställningar i IIS och windows kan påverka applikationens beteende, samt saker som web.config och Visual Studio inställningar kan påverka..så det är väldigt många "rörliga" delar som jag tycker gör det komplext..och bara det att det finns flera olika versioner som ASP MVC och ASP WebForms som i sig skiljer sig väldigt mycket i sig..
dock nästa version vNext kommer nog bli enklare att jobba med
ASP.NET är gammalt, nu används WPF (Windows Presentation Foundation) och WCF (Windows Communication Foundation). De som kör Windows Phone kör även Silverlight (är inte helt insatt i vad Silverligt egentligen innebär ännu, har kört det alldeles för lite för att göra en bedömning nu).

Jag jobbar med WCF och WPF just nu, har testat Windows Phone helt kort men var inte så förtjust i det. Får nog testa mer först.

Med WPF kör man XAML som formulärdefinitioner. Vilket ska göra formulärjobbet återanvändbart.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-02, 02:30 #29
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg
ASP.NET är gammalt, nu används WPF (Windows Presentation Foundation) och WCF (Windows Communication Foundation).
Hm, nu jämför du ju en plattform för webbutveckling (ASP.NET) och en för desktoputveckling (WPF)? Och även om WPF kommer underhållas många år framöver är det väl ModernUI och WinRT-runtimen som Microsoft kommer pusha hårdast.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-03, 07:44 #30
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg
ASP.NET är gammalt, nu används WPF (Windows Presentation Foundation) och WCF (Windows Communication Foundation). De som kör Windows Phone kör även Silverlight (är inte helt insatt i vad Silverligt egentligen innebär ännu, har kört det alldeles för lite för att göra en bedömning nu).

Jag jobbar med WCF och WPF just nu, har testat Windows Phone helt kort men var inte så förtjust i det. Får nog testa mer först.

Med WPF kör man XAML som formulärdefinitioner. Vilket ska göra formulärjobbet återanvändbart.
Silverlight är nedlagt (till förmån för HTML5), sista versionen är supporterad fram till 2021.
WPF antas vara dött baserat på inaktivitet från MS sida.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017