FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Behöver svenska domäner som kräver att jag använder svenska ord med svenska bokstäver "ÅÄÖ". Exempel: "Svarta Blåbär" Mina alternativ är: SvartaBlåbär.se (Funkar inte då bokstäverna omvandlas) SvartaBlabar.se (Ser fel ut) Det blir extra problematisk om man vill ha SEO effekt. Några förslag? Senast redigerad av Lindalicious den 2013-10-19 klockan 01:53 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
"Funkar inte då bokstäverna omvandlas".. vad menar du?
Mitt spår skulle vara att köpa bägge och placera sajten på ao-domänen eftersom den kan användas för e-postadresser. Som jag förstått det gör inte google någon större skillnad på a och åä respektive o och ö. Har åtminstone inte haft problem med det själv. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag förstår inte heller riktigt vad du menar. Var omvandlas bokstäverna menar du?
Vad menar du med att det är "svårt att hitta svenska domäner"? Om det är en seriös satsning så gör för allt i världen inte en sådan utan att ha bägge varianterna av ditt valda domännamn, i synnerhet inte med enbart IDN-varianten.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vad jag menar är:
Blåbär.se Blir > xn--blbr-noae.Se När man Besöker Blåbär.Se omvandlas "Blåbär" till "xn--blbr-noae" på adressfältet. Jag tror jag är lite osäker på hur det hela fungerar SEO mässigt för namn med svenska bokstäver. Vart länkar andra websidor till är det "blåbär.se" wller "xn--blbr-noae.se"? Jag antar att "blåbär.se" kommer högre upp i google än "blabar.se". Lite krångligt det här. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
svartablåbär.se är en s.k. IDN domän (http://sv.wikipedia.org/wiki/Interna...ed_Domain_Name). I länkar går det alldeles utmärkt att använda adressen svartablåbär.se.
Som Jimmit skrev så bör du dock ha bägge domänerna (både med och utan åä) eftersom e-post inte fungerar så bra med IDN domäner. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om man vill komma upp för "blåbär" på google så är "blåbär.se" bättre än "blabar.se"... Jag tänker ur SEO perspektiv och hur besökarna skriver in namnet i adressfältet och hur andra länkar till sidan (backlinks). |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|