FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag vet att .COM domän med 1 ord är värd mycket pengar, är det samma med .SE domäner?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Beror gaaanska mycket på vilket ord det gäller..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jo det förstår jag, tänkte mer på ett svar som: "De är värd en förmögenhet"
![]() Man ser ju 1 ords engelska domäner .com som säljs på flippa för tiotusentals dollar... Kanske en bättre fråga vore, är alla 1 ord's SE domäner slutsålda? Om de är svåra att hitta bör de kosta mer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Lika svårt att svara på som "hur långt är ett snöre"? "Resa.se" är värd en smärre förmögenhet, medan "Hyckla.se" fortfarande är ledig och förmodligen tämligen värdelös i spekulationssyfte. Ps. Bara två exempel tagna ur luften, men du förstår nog vad jag försöker komma till.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Din fråga är likadan som att säga "Jag bor i ett blått hus, är det värt mycket?". Självklart går det inte att ge ett vettigt svar på frågan. Det finns lediga enordsdomäner men de är lediga av en anledning.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är lite som en Triss-lott. Så länge du äger den men inte skrapat, så kan du betrakta dig som miljonär med obegränsad möjligheter.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag tror att man borde se spekulation i .se-namn, som för övrigt är en välhandlad ccTLD relativt population när man ser till den tillgängliga säljstatistiken, i ett helt annat ljus än handel med TLD:er.
OPs exempel var premium 1ordsnamn och där är likviditeten helt enkelt av en annan värld när det gäller .com än .se. Personligen var det .com namn som fick mig intresserad av domäner, men som liten fisk är det svårt att göra mycket där. Med .se namn är anskaffningskostnaden oftast mycket lägre och den potentiella vinsten likaså. Nu finns det inte ens 10 miljoner svenskar, men vi är generellt sett villiga att inse värdet av bra domännamn i allmänhet, och .se i synnerhet. Det ligger kanske i svenskens natur att vara mottaglig för att applicera marknadsekonomiskt tänkande på det mesta. Att spekulera i .se gör man långsiktigt, men det går fint att hitta flippmöjligheter dagligen om man letar. Att som stort företag äga sitt/sina nyckelord under .se borde vara en självklarhet hos alla marknadsföringsavdelningar i Sverige, precis som det är i USA. Jag tror att framtiden pekar i den generella riktningen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag skulle även vilja påstå att det beror en del på om du upplever några typeins på din domän. Jag äger (ord).se domäner som inte har några typeins medan vissa snittar på 100 unika i månaden, ingen av dessa domäner har marknadsförts. I min värld är då åtminstone domänerna med typeins värda avsevärt mycket mer än de som inte har någon trafik alls.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|