FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Klarna tar ju kreditrisken men de är klyftiga nog att inte bevilja köp till personer som tidigare visat att de inte kan betala. Om en kund hör av sig till dig och säger att hen vill köpa av dig men kanske inte kommer kunna betala, skulle du genomföra köpet?
Jag har jobbat inom ett mindre företag som gick bra men som också lät mig få upp ögonen på kostnader som man kan trimma men här ser jag inte riktigt problemet. Du har fått ett avtal med alla kostnader specifierade, totalkostnaden är ingen överraskning. Då är det upp till dig att bestämma om det är värt det för dig. Att försäljningen skulle öka 25% bara för att du väljer Klarna säger väl sig självt att det inte går ihop. Statistik (som alltid går att vrida och vända) säger säkert att det finns en kundgrupp som gärna handlar om man kan få det via en smidig fakturering, men att personer som tidigare inte var intresserade av dina varor skulle börja handla är ju helt orimligt. Om du har problem med att komma ur ett avtal som du förnyat utan att granska vad det tillfört dig så är jag rädd att det är ditt ansvar som ägare av butiken att hålla koll på. Visst är det surt att missa att säga upp abbonemang eller liknande så man blir bunden ett år till, men det är ju i slutändan ens eget ansvar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tycker rubriken är olycklig på tråden, då det rätt klart och tydligt framgår vilka kostnader det innebär att gå in i en lösning där man säljer sina fakturor.
Vi har kört Klarna sedan starten och skulle inte våga vara utan. Klarna har blivit ett välkänt varumärke för säkra betalningar och många väljer att handla tack vare möjligheten att betala med faktura. Kunderna är dessutom ofta förstående i att betala en fakturaavgift för den tryggheten att inte ligga ute med pengarna innan man får varorna. Det kostar en hel del, det ska jag erkänna, men man sover gott om natten och vet när pengarna kommer in på kontot. Det händer självklart ibland att inte alla får handla via Klarna av olika anledningar och då får man väl som handlare avgöra vad som är bäst. Den enkla vägen för att undvika att bli bedragen är att hänvisa till förskottsbetalning eller kontakt med kundtjänsten hos Klarna. De är för övrigt mycket bra och har hjälpt några av de kunder som blivit nekade köp att kunna genomföra sina köp efter att de hört av sig, det har t.ex. handlat om problem med adresser. Något som jag tycker Klarna gör bra är att identifiera bedragare. Har fått något mail kring när det varit något mystiskt med en beställning och man har bett mig stoppa det hela tills allt blivit utrett. Mycket proffsigt för den som inte har så stor erfarenhet som t.ex. Peter Höjman som skrivit en fantastiskt bra post om hur man avslöjar bedragaren. Idag finns det flera alternativ på marknaden och det är självklart att ingen leverantör passar alla perfekt. Läs alla avtal ordentligt. Det finns ofta inlåsningsklausuler som gör att man inte kan byta leverantör hur som helst under pågående avtalsperiod eller välja att bara köra "högriskfakturorna" genom leverantören. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Som sagt. Har man en större butik med många beställningar förstår jag absolut att Klarna kan vara bra men som liten e-handlare är det en riktigt dålig affär.
Trådtiteln är således inte riktad till större butiksägare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Klarna fungerar väl i standardfallet som en inbyggd factoringtjänst, säljaren för väl pengarna utbetalda inom någon dag, trots att kunden betalar långt senare. Eller?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om du istället gör en "reservation" och aktiverar fakturan senare så kan det hända att de inte tar risken vid utebliven betalning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ang kreditgräns.
Det kan uppstå en lite specifik situation när man handlar på Klarna-konto, eftersom det är möjligt att nå upp i sin "totala kreditgräns på Klarna" och därmed inte ens få ett litet köp godkänt. Detta hände mig när jag beställde lite dyrare datorprylar och därefter inte fick igenom ett relativt litet köp via Klarna. Efter några turer fick jag beskedet att jag passerat min "Klarna-kreditgräns". Klarna räknar alltså ihop den totala risken mellan olika köp och olika kunder. Smart för dem och för säljaren, ibland lite opraktiskt för köparen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tycker Klarna funkar klockrent. Som jag fått det förklarat för mig av Klarna så kollar de på betalningshistorik för sina bef. kunder och även kreditkontroll (görs främst på ej bef kund). En bef kund som skött sina betalningar hos Klarna kan få sitt köp beviljat även om det finns en anmärkning.
I en del fall som mina kunder blivit nekade har jag ringt Klarna och då har de gjort en manuell prövning och för det mesta har detta gått igenom. Automatik är automatik, det funkar inte helt hundra alltid. Men Klarna är enligt mig det fakturabolag lämpat för e-handel som släpper igenom flest köp. Ingen av de andra har den kundmassan så det går att göra riktigt bra beslutsalgoritmer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Kul att höra att Klarna funkat för någon
![]() Jag står ändå fast vid att om man omsätter mindre än 100 tusen/år så är det en dålig affär eftersom 3000 kr startavgift + 3000 kr/år + 3% + 15 kr + moms på allt inte är lönsamt. Har man dock större eller hanterar massa fakturor med lägre belopp så kör på! Deras support har alltid funkat fint ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nja, jag tror att du är ute och cyklar med den här tråden, trots att jag i stort håller med dig i sak.
Klarna är dyra, men det är knappast deras fel om någon "räknar fel", eller inte har alla villkor klara för sig innan man skriver på. Att säljare lovar det ena och det andra får man alltid ta med en nypa salt, om inte annat så är det något man lär sig. Din "varning" är nog välmenad, men det framstår tyvärr som att du klankar på Klarna för att du inte visste vad du gjorde när du valde dem som leverantör. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|