Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nej till fri geodata

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-03-29, 19:31 #21
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Anledningen att jag inte tycker företag ska få det gratis är för att de tjänar pengar på det. Tjänar man pengar på något så kan man gott betala lite för det oxå.

Skolan eller annat utbildningssyfte är en annan sak. Dels går det till lärdom och dels till bra ändamål.
SMHI valde att utveckla en egen iphone app, istället för att bygga ett öppet api.
Resultatet blev en rätt kass app. Hade dom valt att bara bygga ett öppet api hade dom sluppit kostnaderna för att utveckla en iphone app, och slutresultatet hade förmodligen blivit hundratals appar som var mycket bättre. Dessutom hade andra appar kunnat utnyttja datan som normalt inte har råd att betala de hundratusentals kronor som dom tar idag för deras api.

Öppen data gynnar skattebetalarna i form av bättre resultat i slutändan.

En sak som förvånar mig med detta beslut med geo-data är att riksdagen tagit ett beslut tidigare där dom beslutat att all data på sikt skall bli fri, så länge det inte är hemlig data.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-29, 22:09 #22
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
En sak som förvånar mig med detta beslut med geo-data är att riksdagen tagit ett beslut tidigare där dom beslutat att all data på sikt skall bli fri, så länge det inte är hemlig data.
Det gäller väl inte data inom statliga bolag?

Det är inte alls självklart att det gynnar skattebetalarna att släppa all data fri. Den man kan ta betalt för kan man få in mer pengar på genom dessa avgifter. De som inte kan betala för sig kommer i de flesta fall knappast att generera några större skatteintäkter oavsett.

Även jag vill naturligtvis ha all data gratis men det betyder inte att det är den rätta vägen att gå för det

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-03-29 klockan 22:12
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-30, 20:24 #23
MRDJs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det gäller väl inte data inom statliga bolag?

Det är inte alls självklart att det gynnar skattebetalarna att släppa all data fri. Den man kan ta betalt för kan man få in mer pengar på genom dessa avgifter. De som inte kan betala för sig kommer i de flesta fall knappast att generera några större skatteintäkter oavsett.

Även jag vill naturligtvis ha all data gratis men det betyder inte att det är den rätta vägen att gå för det
Jo det skall gälla statliga bolag.

så du tycker att man skall ta betalt en gång till? vi betalar redan genom skatt.
sen köper jag inte riktigt argumentet att dom tjänar pengar på att inte släppa datan fri. jag har faktiskt fått ett detaljerat mail om utgifter för en annan statlig myndighet, och kom snabbt fram till att dom skulle tjäna pengar på att släppa datan fri, och då hade dom ändå väldigt mycket inkomster från företag. alla pengar gick till utveckling och underhåll av föråldrade system. det hade inte behövts om dom bara hade ett API att underhålla.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017