FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Resultatet blev en rätt kass app. Hade dom valt att bara bygga ett öppet api hade dom sluppit kostnaderna för att utveckla en iphone app, och slutresultatet hade förmodligen blivit hundratals appar som var mycket bättre. Dessutom hade andra appar kunnat utnyttja datan som normalt inte har råd att betala de hundratusentals kronor som dom tar idag för deras api. Öppen data gynnar skattebetalarna i form av bättre resultat i slutändan. En sak som förvånar mig med detta beslut med geo-data är att riksdagen tagit ett beslut tidigare där dom beslutat att all data på sikt skall bli fri, så länge det inte är hemlig data. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Det är inte alls självklart att det gynnar skattebetalarna att släppa all data fri. Den man kan ta betalt för kan man få in mer pengar på genom dessa avgifter. De som inte kan betala för sig kommer i de flesta fall knappast att generera några större skatteintäkter oavsett. Även jag vill naturligtvis ha all data gratis men det betyder inte att det är den rätta vägen att gå för det ![]()
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2013-03-29 klockan 22:12 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
så du tycker att man skall ta betalt en gång till? vi betalar redan genom skatt. sen köper jag inte riktigt argumentet att dom tjänar pengar på att inte släppa datan fri. jag har faktiskt fått ett detaljerat mail om utgifter för en annan statlig myndighet, och kom snabbt fram till att dom skulle tjäna pengar på att släppa datan fri, och då hade dom ändå väldigt mycket inkomster från företag. alla pengar gick till utveckling och underhåll av föråldrade system. det hade inte behövts om dom bara hade ett API att underhålla. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|