FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Administratör
|
Skolverket skriver klokt om öppen myndighetsdata; http://www.skolverket.se/skolutveckl...sdata-1.166493
Själv tycker jag att datan ska vara gratis för alla som betalar för att framställa den (svenska folket), åtminstonde. Mer för demokratins skulle än för företagens möjligheter, även om det är en nyttig sidoeffekt.
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Håller med dig helt och hållet, ville bara klargöra vad som gäller idag
![]()
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Till skolor och liknande tycker jag det borde vara gratis. Men till företag som ska utnyttja tjänsterna tycker jag helt klart de ska få ta betalt, dock inte så mycket som nu.
Det finns ju gratis från maxmind tex, sedan är ju frågan hur mycket man behöver.. Allt kostar här i livet, är inte mycket som är gratis, tyvärr.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag har köpt en del data genom åren och att betala en avgift för den ser jag inte som ett problem, det är sällan några stora summor. Däremot att köpa av privata företag kan kosta skjortan. 5000:- för en postnummerlista tycker jag är svinaktigt dyrt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Skattefinansierad data=vår data. Du, jag och våra företag äger den. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
Varför inte företag? Man kan räkna på hur många företag som kan startas på att denna data bli tillgänglig. Nu är förvisso centerpartiet ett företagar fientligparti , vi kan bara hoppas att de inte klara 4% spärren vid 2014 års val.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Anledningen att jag inte tycker företag ska få det gratis är för att de tjänar pengar på det. Tjänar man pengar på något så kan man gott betala lite för det oxå.
Skolan eller annat utbildningssyfte är en annan sak. Dels går det till lärdom och dels till bra ändamål. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Nykomling
|
|
|||
![]() |