Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nej till fri geodata

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-03-14, 18:11 #11
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Skolverket skriver klokt om öppen myndighetsdata; http://www.skolverket.se/skolutveckl...sdata-1.166493

Själv tycker jag att datan ska vara gratis för alla som betalar för att framställa den (svenska folket), åtminstonde. Mer för demokratins skulle än för företagens möjligheter, även om det är en nyttig sidoeffekt.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-14, 19:10 #12
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Håller med dig helt och hållet, ville bara klargöra vad som gäller idag Jag tror staten skulle få tillbaka en hel del av de uteblivna avgifterna i skatteintäkter från företagen, samtidigt som svenska folket garanterat skulle ha stor nytta av många av de tjänster som kommer att utvecklas. Trenden går dock mot allt mer öppen data hos myndigheterna nu så jag tror och hoppas ändå att det bara är en tidsfråga innan också mer attraktiv geodata finns att tillgå utan större investeringar.
Oläst 2013-03-15, 17:01 #13
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Bara ett inlägg till!

Till skolor och liknande tycker jag det borde vara gratis. Men till företag som ska utnyttja tjänsterna tycker jag helt klart de ska få ta betalt, dock inte så mycket som nu.

Det finns ju gratis från maxmind tex, sedan är ju frågan hur mycket man behöver.. Allt kostar här i livet, är inte mycket som är gratis, tyvärr..
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-15, 20:41 #14
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Att uppgifter är offentliga innebär inte att man ska kunna hämta ut hela register utan avgift och sedan utnyttja för egen ekonomisk vinning.
Helt riktigt. Den som har hand om handlingen har rätt att ta ut en skälig avgift för framställan av en kopia. Om det sen är registerdata så brukar det medfölja en instruktion om hur den får hanteras (inte säljas vidare etc.).

Jag har köpt en del data genom åren och att betala en avgift för den ser jag inte som ett problem, det är sällan några stora summor. Däremot att köpa av privata företag kan kosta skjortan. 5000:- för en postnummerlista tycker jag är svinaktigt dyrt.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-15, 22:57 #15
squashees avatar
squashee squashee är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2004
Nykomling
squashees avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Till skolor och liknande tycker jag det borde vara gratis. Men till företag som ska utnyttja tjänsterna tycker jag helt klart de ska få ta betalt, dock inte så mycket som nu.
Så företag ska inte få ta del av offentlig data, för de betalar inte skatt? Hur tänkte du nu? Om företagen nu råkar tjäna pengar på offentliga data är det ju inte så att en del av de pengarna återinvesteras genom skattesystemet?

Skattefinansierad data=vår data. Du, jag och våra företag äger den.
squashee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-16, 09:51 #16
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av squashee Visa inlägg
Så företag ska inte få ta del av offentlig data, för de betalar inte skatt? Hur tänkte du nu? Om företagen nu råkar tjäna pengar på offentliga data är det ju inte så att en del av de pengarna återinvesteras genom skattesystemet?

Skattefinansierad data=vår data. Du, jag och våra företag äger den.
Att hämta ut offentliga handlingar är en samhällsservice, ingenting annat. Skulle man ge ut dessa register i sin helhet till företag så innebär det att man låter ett fåtal individer tjäna pengar på alla medborgares bekostnad. Det kan visserligen vara berättigat om det handlar om en viktig samhällsservice men då kan man säkerligen få till specialavtal med berörda myndigheter. Geodata tas fram av myndigheterna för att det behövs i verksamheten, att sedan företag också kan dra nytta av denna är en bieffekt som man naturligtvis har all rätt i världen att ta betalt för.
Oläst 2013-03-16, 10:45 #17
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Att hämta ut offentliga handlingar är en samhällsservice, ingenting annat. Skulle man ge ut dessa register i sin helhet till företag så innebär det att man låter ett fåtal individer tjäna pengar på alla medborgares bekostnad. Det kan visserligen vara berättigat om det handlar om en viktig samhällsservice men då kan man säkerligen få till specialavtal med berörda myndigheter. Geodata tas fram av myndigheterna för att det behövs i verksamheten, att sedan företag också kan dra nytta av denna är en bieffekt som man naturligtvis har all rätt i världen att ta betalt för.
Ser ingen skillnad mellan individ och företag, båda betalar skatt. Sen så vill jag trycka på vad som i många fall faktiskt står att man får göra med informationen. Jag har inget problem med att det står i avtalet att informationen inte får säljas eller spridas vidare och därför anser jag att det inte är någon skillnad mellan individ eller företag. Om företag vill kapitalisera på informationen så ska ett marknadsmässig pris tas ut, det är också helt i linje med att det offentliga inte ska konkurrera med det privata.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-21, 10:36 #18
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Varför inte företag? Man kan räkna på hur många företag som kan startas på att denna data bli tillgänglig. Nu är förvisso centerpartiet ett företagar fientligparti , vi kan bara hoppas att de inte klara 4% spärren vid 2014 års val.

Citat:

Det finns ju gratis från maxmind tex, sedan är ju frågan hur mycket man behöver.. Allt kostar här i livet, är inte mycket som är gratis, tyvärr..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-21, 17:34 #19
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Anledningen att jag inte tycker företag ska få det gratis är för att de tjänar pengar på det. Tjänar man pengar på något så kan man gott betala lite för det oxå.

Skolan eller annat utbildningssyfte är en annan sak. Dels går det till lärdom och dels till bra ändamål.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-22, 00:04 #20
squashees avatar
Nykomling

Nykomling
squashees avatar

Standard Men det gör vi ju redan

Citat:
Anledningen att jag inte tycker företag ska få det gratis är för att de tjänar pengar på det. Tjänar man pengar på något så kan man gott betala lite för det oxå.
Men det gör de redan. Det kallas skatt.
squashee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017