FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Någon som har råkat ut för detta? Sa inte radiotjänsten att de inte kommer jaga smartphoneägare?
"Swedish TV-licence fee collectors have started asking Swedes if they have smartphones, in a drive to round up anyone who may be streaming content online but not paying the annual television fee." Källa: http://www.thelocal.se/46516/20130304/#.UTZFtqXxFAg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tydligen är det så:
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv...tala-tv-avgift Känns ju lite underligt. I praktiken spelar det kanske inte så stor roll om de frågar om en TV eller en chipspåse dock eftersom de flesta faktiskt har en TV ![]()
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jaga är inte samma sak som att fråga om folk har apparat som är avgiftspliktig
![]() Är väl inte mer än rätt att fler som borde betala gör det, leder ju i slutändan till att avgiften slipper höjas ännu mer. Sen vem har inte kollat på svt play på datorn/surfplatta/mobile eller för den delen har tv utan att betala idag, jag vet flera snyltare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det finns inget prejudikat som säger att det som radiotjänsten gör är antigen lagligt eller olagligt. Jag anser inte att en smartphone är avgiftspliktig. Därmed anser jag att de jagar folk.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tror att du har en TV. Jag är övertygad om att närmare 99 av 100 svenskar som äger en smartphone också äger en TV. Att någon enstaka smartphone-ägare inte också har en TV är ett högst marginellt problem skulle jag vilja påstå. Hade man finansierat det via skatten istället, vilket en hel del önskar (sannolikt även ett antal smartphone-ägare), så hade denne fått betala oavsett. Det är idag en ganska saftig summa att betala för en student eller fattig ensamstående mamma att betala. Ifall det inte blir fråga om en skattefinansiering så borde man kanske sänka avgiften för vissa grupper. Idag är det ganska få studenter som betalar avgiften, eller åtminstone så var det så när jag pluggade.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Ja, jag har en dator, men jag tänker inte betala någon avgift för den. Den är avsedd för mina studier, inte för att titta på TV, och så anser jag inte att den är avgiftspliktig. Senast redigerad av Dimme den 2013-03-06 klockan 01:14 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vad skönt det känns att behöva betala för en tjänst man varken använder eller vill ha.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Men att tvinga folk att betala för detta oavsett om dem använder det eller ej är bara helt sinnessjukt. Lås sidan och låt dem som vill se betala, vad är det svåra? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|