FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag har under några dagar jobbat på en hemsida som ska fungera som ett webb portfolio åt mig själv. Jag kommer alltså lägga upp lite information, bilder och så vidare på hemsidor jag gjort under åren. Allt för att kunna ha något att visa eventuella kunder. Hittills har jag köpt en domän och gjort en startsida, vill gärna ha feedback på designen. Jag är medveten om att det inte går att klicka sig vidare till några undersidor men detta kommer inom några dagar eller när jag har tid. Hemsidan är just nu på engelska men jag ska eventuellt lägga till en knapp med översättning till svenska (eller ändra till bara svenska) då det är en se-domän. Hoppas ni kan bidra med några åsikter, ris som ros! Länk: www.simplydelicious.se |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Varför ett kryss när man hovrar? Jag skulle hellre kört med ett förstoringsglas.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har också tänkt på om ett kryss verkligen ser bra ut. Tänkte att det skulle vara en återkommande grej på förstasidan, med kryss i menyerna och i punktlistan i content. Får ta mig en rejäl funderare..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej, kör lite extra line-height på all text, kanske 160-180%
Försök även följa ett grid-system, läs mer om det här: http://960.gs Annars ser grafiken bra ut, lycka till =) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Ser bra ut, förutom kryssen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Utöver kryssen så står jag mig lite på att menyvalen är skrivna med små bokstäver. Designen i övrigt är stilren och snygg.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Tycker om designen överlag. Enkel och clean (:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||||
|
||||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag fokuserar mest på granskning av innehållet:
Fär det första så gissar jag att du driver en affärsverksamhet, då ska man var atydlig med vilket företag man är så: - företagsnamnet ska finnas tydligt angivet på första sidan. - Kontaktuppgiftrena ska finnas direkt på första sidan dvs Juridiskt företagsnamn, säte, orgnr men även postadress, telefonnr, mejladress) - Det är otydligt vem webbplatsen representerar - Det är otydligt vilket problem besökaren kan få hjälp med att lösa - Siten är mer inriktad som en personlig presentation av Joakim Florén inte inriktad på att sälja in sig hos besökaren, behöver mycket mer arbete med konceptet, vad ska den utråla för energi till besökaren - Vad är specialiceringen? - Det finns tusentals webbyråer, VARFÖR ska besökaren välja just denna webyrå? - Finns det speciella kunskapoer inom någon specifik kundbranch? Krysset har en speciell betydelse som betyder "stäng" eller "ta bort" i dator/webbsammanhang, det ger inte ett seriöst intryck när det finns på en webbyrås webbsida, en webbyrå borde veta bättre.... En grön bock, punkt, streck eller nåt liknande hade funkat bättre. Den röda färgen på krysset betyder ju "FEL!" byt till grönt som betyder "OK!" eller "Bra!". Även Krysset när man hovrar bilderna visar prov på "konstig" design. Ändra detta till något annat, som föreslagit ett förstoringsglas eller nåpgot sånt. Citat:
- Använd gärna igenkännande frågor så kunden kan knyta an till sin verksamhet - Vilka av kundens problem fokuserar verksamheten på? - Vilka är dina kunder? - Vilka kunder fokuserar du på? - .... Jag är konfunderad på vad den här verksamheten fokuserar på så jag förstår inte riktigt vad som är det UNIKA med detta företag. Jag kan i viss mån se att VÄRDET är att leverera webbdesign, men är det inte UNIKT så har du 3000 andra webbyråer som är minst lika dugliga och som du måste konkurrera med. Vad är det som är UNIKT med just denna webbdesign-byrå som gör att kunden över huvud taget ska ta kontakt? Försök hitta det UNIKA som gör att kunden känner igen sig på 1 sekund och känner att: - "YES - det här företaet är klockrent för mig!" - "Det här företaget kan lösa mitt problem!" - "Det här företaget ska jag t akontakt med!" Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-10 klockan 15:26 |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
I stort sett inga webbyråer är unika så det ska man knappast hänga upp sig på. Samma sak gäller inom de flesta branscher. Om jag ska anlita en snickare så är jag knappast i normalfallet ute efter att hitta en unik snickare
![]() Det ser väl aningen template-aktigt ut men det gör ju åtskilliga "moderna" designer numera ![]() Att bara ha små bokstäver i menyn är ganska vanligt internationellt men ovanligare i Sverige tror jag. Tycker själv det ser lite konstigt ut om man har mer än ett ord i ett menyval. Huruvida företagsnamnet ska framgå tydligt eller inte är mer en smaksak. Finns det inget registrerat namn så ser det bara dumt ut, det framgår ändå tydligt att du är EN designer och inte något större företag. Däremot bör det naturligtvis framgå om F-skatt finns. Att man inte skulle kunna associera ordet "delicious" med design är dessutom helt fel. Läser jag Guy Kawasaki i ett till inlägg de närmaste dagarna så kräks jag snart ![]()
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2013-02-10 klockan 18:02 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det UNIKA värdet är att snickaren har gjort detta förr och att han vet exakt vilka klinkers du ska ha som passar i just ditt fall. Det unika behöver inte vara unikt i hela världen, men det måste vara unikt för just den specifika kunden. Annars blir konsekvensen att kunden har flera likvärdiga alternativ att välja mellan och då blir det endera slumpen eller lägst pris som avgör vem som får jobbet. Därför behöver man som leverantör "profilera sig" så man gör ett intryck på kunden som får kunden att bortse från konkurrenterna, det är detta som blir konsekvensen av att erbjuda ett UNIKT värde. Om man inte ens kan erbjuda ett värde (i det här specifika fallet är värdet Webbdesign) så sitter man med något unikt som ingen vill ha. Erbjuder man ett VÄRDE utan att vara UNIK så kommer man ha 3000 konkurrenter och om kunden har 3000 likvärdiga VÄRDEN att välja mellan så är det i slutaändan LÄGSTA PRIS som avgör vem som får jobbet. "Race to the bottom". Företagsnamnet i detta fall är samma som ägarens namn, och det är inget fel i att använda det, jämför med byggbolaget "Olov Lindgren Aktiebolag" som är ett känt byggföretag som jag sett lite varstans i Stockholm vid renovering av en del hus. Men likförbannat så är det ett företsgnamn och därmed utstrålar det en viss image till betraktaren. Och jo, det ÄR viktigt att visa upp företagets namn när man gör marknadsföring, det är ju själva syftet med marknadsföringen att göra företaget känt för fler, och därmed locka till sig fler kunder som flugorna dras till en sockerbit eller fjärilar och bin dras till vissa blommor. Om inte webbsidan är till för marknadsföring så kunde det ha räckt med att finnas med i någon av de elektroniska telefonkataloger som det finns 20 på dussinet av på internet. PS. Tartaren, du får nog ställa fram en riktigt stor spyhink för GK kommer jag ta upp fler gånger.... :-) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|