FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hejsan!
Jag har skapat min första portfolio, ni får jätte gärna kommentera vad ni tycker! Jag tar jätte gärna åt mig all kritik ni har så ska jag göra så gott jag kan att förbättra mig själv till nästa gång. Men hoppas den ser ändå bra ut, syftet är ju att jag ska börja så småningom försöka komma ut i marknaden, har ni några tips kring den delen med är ni hjärtligt välkomna med det. Min portfolio hittar ni här: www.nyastockholm.webb.se |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Sidan i sig såg okej ut. Lite småmissar dock. Såsom: kommentarfälten ligger inte i en och samma vertikal linje, utan verkar ha lite olika mellanrum från själva "tidslinjen".
Kanske även aningen för mjuka kontraster på texten i rutorna. Vet inte om du bara är väldigt lat eller hur det kommer sig. Men du har inte någon som helst text på sidan? utöver de i footern vill säga.. Allt är i bilder? Hur tänker du dig att du ska kunna prestera hos sökmotorerna när dom inte ens kan läsa vad som står på sidan? Om du skall framstå som en seriös webbutvecklare bör du nog försöka arbeta endel på dina frontend kunskaper. I det stora hela ser sidan bra ut. Från ett design perspektiv vill säga. Försök du göra om hela sidan, och byt ut ALL text på sidan till "riktig" text. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag vet inte vilken målgrupp sidan vänder sig till om det inte är rent ockulta kunder.
Svart bakgrund är så sabla trist, att man måste rulla ner sidan för att se ganska tomma sidor förbättrar inte intrycket. sen har du texterna uppe till höger som knappt syns, och drar man musen över så försvinner de helt, vansinniga färgkombinationer som gör att det inte går att se vad det står. Loggan uppe i vänstra härnet har för tunna linjer och ordet Stockholm försvinner bakom och texten blir osynlig/oläslig. Gör om hela konceptet och tänk på hur sidan ska kunna användas av en kund, du ska inte vinna någon intern designtävling med den utan sidan ska locka till sig nya kunder. För det syftet är sidan helt feltänkt från början till slut. Jag har inte ens börjat prata om information som jag saknar, jag skulle aldrig söka vidare på sidan. Dessutom händer inte ett skvatt, annat än att texten försvinner, när jag klickar på texterna uppe till höger. Vad är det för idiot som lärt dig att göra såna sidor, sparka den personen i arslet omedelbart! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nu var Conny lite väl elak. Men han faktiskt rätt i det han säger.
Men alla gör vi misstag som vi lär oss av! Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nejdå jag är inte elak, jag ger sakliga och konkreta konstruktiva synpunkter som TS får jobba med att förbättra.
Jag tycker man som webbdesigner måste ha som miniminivå att uppnå åtminstonde en nivå som dessa webbsiter, annars ska man göra något annat: http://www.ica.se/ http://www.skatteverket.se/ http://www.regeringen.se/ http://www.riksdagen.se/ http://www.skf.com http://www.volvo.se http://www.volvocars.com http://www.ssab.com http://www.sandvik.se http://www.ehandel.se/ http://www.wn.se/ finns många fler bra siter.... Men man måste först tänka igenom sin affärsplan: - Vilken målgrupp riktar man sig till? - Vad är det för konkret problem den målruppen har? Man måste verkligen försöka förstå vad kunden har för problem. - Vad skulle en lösning på målgruppens problem kunna vara? Dessa är de tre viktigaste punkter man måste fundera på. Jag kunde inte ens komma förbi punkt ett dvs vilkem målgrupp denna sida riktar sig till, det är ett klassiskt nybörjarmisstag. Man måste veta vilken kund man riktar sig til, annars är det omöjligt att veta hur man ska utforma marknadsföringen mot dem. Sen måste man åtminstonde besitta basala kunskaper i användbarhetsdesign, dvs vad ska användaren/besökaren få ut av ett besök på sidan, exempelvis om en potentiell kund besöker sida så vill de se: - vad den här webbdesignern kan erbjuda för tjänster, - visa upp exempel på de bäst awebbsiter som webbdesignern gjort tidigare, - och slutligen kontaktuppgifterna ska vara lätt åtkomliga. Det var den mest grundläggande oinformationen som ska synas och den bör synas på första sidan, det ska inte finnas någon tröskel för att komma åt informationen, för annars går besökaren vidare, man har inte tid at let ainformation på en dåligt designad sida. Vad ger det för intryck när en webbdesigners sida är så dåligt designad att beställaren inte ens hittar ens den mest grundläggande informationen på sidan? Den kunden tappar man direkt. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-12-27 klockan 07:16 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jaha okej jag är jätte glad att ni la ner tid och svara. Tycker inte conny är elak ska tänka på det du sa till nästa gång
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag sökte på "riktlinjer webbdesign" i Google och hittade denna länk som kan var aen bra start (finns mycket mer....): http://vilomedia.se/dokument/Vikings...jobb05_RAW.pdf
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kalla mig pedant kanske men jag (och kanske en del till hehe) kollar på källkoden på sidorna. Ordning och reda på tabbar och dylikt gör det hela snyggare ;-). Sen hade du något tecken efter </html> taggen... Skall man sälja sina tjänster så kanske kunderna inte kollar på sånt. Men jag tycker det är lite tecken på yrkesstolthet om det är ordning även om funktionen i sig inte påverkas. I övrigt så behövs kanske lite anpassning till explorerfolket också (är en del tyvärr än som kör 8an). Men putsa lite till så ger jag tummen upp
![]() Mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() Orkade inte kolla på resten efter detta, men jag skulle inte anlita denna person att göra en "professionell hemsida" åt mig om man säger så. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag försökte uttrycka det försiktigt :-)
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|