FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tror det skulle tillföra en del värde om någon som har koll på riktlinjerna för frontend på detaljnivå och kan hänvisa till en sån sida eller, PDF av något slag. Jag bidrog med en pdf med riklinjer ur ett användbarhetsperspektiv. Men jag jobbar inte med frontend så jag är inte tillräckligt uptodate/insatt i detaljerna för frontend. Jag utevecklar bara backend och brukar överlåta frontend till de som jobbar med det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Personligen har jag ingen PDF att referera till, har professionellt jobbat med både front- och backend i 10+ år (bla. på Opera Software där jag fortfarande har väldigt bra kontakter) så det mesta sitter i ryggmärgen
![]() Här är dock några bra länkar: https://developers.google.com/speed/...es/rules_intro http://isobar-idev.github.com/code-standards/ http://taitems.github.com/Front-End-...nt-Guidelines/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||||||
|
|||||||
|
Citat:
(OBS!!! Såg att när jag har mer än ett mellanslag i rad eller tab ('\t') klipps dessa bort i mitt inlägg så källkoden jag skrivit in blir helt sjuk i inlägget, men den ser bra ut i editläget) Jag såg på githubben att de hade en rekommendation som jag tycker är helt fel. Som jag vill kommentera. Måsvingar ska alltid stå på egen rad när man markerar block, för att det er en tydlig linje för ögat att följa. I den ursprungliga boken om K&R C så skrevs måsvingarna på det dåliga sättet men Kernigan själv ändrade denna standard när han skrev boken om ANSI C. Det var enmycket logisk och begriplig ändring därför att det är hart när omöjligt att följa strukturen i koden om man måste flacka med blicken till slutet på en rad för att hitta en matchande måsvinge. På githubben så had eman motsatt rekommendation och det motsätter jag mig bestämt. Enkelt exempel: Citat:
Mer komplext exempel: Citat:
Citat:
Använd alltid måsvingar för att markera vilka block. Det är ett extremt vanligt problem att man missar att lägga till måsvingarna när man lägger till en rad i koden och då får man inte den funktionalitet man önskat. Samtidigt är det betydligt svårare att snabbt öga igenom en kod och frstå vad den gör om man använder olika "format" för att skriva sin kod, var konsekvent och använd alltid måsvingar. Citat:
Citat:
Senast redigerad av Conny Westh den 2012-12-31 klockan 21:25 |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja ska tänka på allt ni skrev och försöka göra det bättre till nästa gång
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag skriver alltid första måsvingen precis efter ... vad man nu kallar det ... (frågan/bestämmelsen?), och en precis i slutet av blocket på en egen rad.
HTML-kod:
Såhär gör jag: --------------------- if (foo){ bar(); }; eller .wrapper { background:#000; } Tidigare skrev jag såhär (dock bara när jag skrev css): HTML-kod:
.wrapper {background:#000;} Nu skriver jag dock alltid: HTML-kod:
.wrapper { background:#000; } Är man inte gammal och trött, så tror jag mitt sett fungerar lika bra som connys. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
Om du gör så här så ser det betydligt proprare ut:
Kod:
Såhär gör jag: --------------------- if (foo) { bar(); }; eller .wrapper { background:#000; } Det blir tydligare ändå om du har mer komplex kod: Kod:
// Dåligt if (foo1){ bar1a(); if (foo2){ if (foo3){ bar3a(); } else{ bar3b(); } } else{ bar2b(); } } else{ bar3b(); } // Så här blir betydligt bättre... if (foo1) { bar1a(); if (foo2) { if (foo3) { bar3a(); } else { bar3b(); } } else { bar2b(); } } else { bar3b(); } |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Sure, jag kan hålla med om att det ser bättre ut med mer komplex kod. Men annars håller jag mig alltid till mitt gamla vanliga sätt
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag kör med måsen direkt efter och utnyttjar tab för att hålla koll på i vilken div, if sats eller vad det nu är.
Provade att köra som Conny tycker ett tag men blev så himla långt och kändes onödigt när tabbarna ändå strukturerar upp det. Själv tycker jag det blir för ostrukturerat och spretigt med att inte ha den direkt efter. Men är nog en vanesak också. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|