Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bästa upplägget för Telemarketing?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-28, 16:29 #21
demain demain är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2010
Medlem

Det är svårt att generalisera och säga att "ett TM-samtal tar X minuter". Det beror helt på vad som ska göras under samtalet.

Går samtalet ut på att få en uppgift bekräftad (t.ex. en kontaktperson), vilket kan vara ett uppdrag, bör det inte ta mer än 30 sekunder. I annat fall där en relativt komplicerad produkt ska säljas in kan det ta 20 minuter.

Bäst är väl att se hur många samtal du hinner med på en timme och ta +/- några samtal för att få en ungefärlig uppskattning.
demain är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-28, 16:34 #22
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
En Telesäljare bör kanske ha minst 22,5 samtal i timmen men en bra säljare som jobbar 8 timmar per dag, blir ändå tufft för att nå 180 samtal per dag, Skulle gissa att en bra säljare i realiteten klarar ca 150 samtal per dag över en längre tidperiod. Ringtider mellan 8-12+13-17. Med 180 samtal per dag blir det 3780 samtal på en genomsnittsmånad med 21 dagar. Eller 180*225 dagar per år blir 40 500 samtal per år.

Med 150-160 samtal per dag så blir det 150*21=>3150 per månad eller 150*225 dvs 33750 samtal per år.

Med en genomsnittskostnad på 5000 kr/mån som PatricWeb föreslog skulle det bli 1,32-1,59 kr/samtal.

Om den bästa säljaren klarar en "omvandling" på 1 av 45 samtal, dvs ca 2,2% får man nog vara nöjd.
Är din definition på en "bra säljare" en säljare som ringer många samtal? För mig är en bra säljare en person som gör många avslut, eller i alla fall samlar in mycket information om de potentiella kundernas behov för att kunna göra ett avslut i ett senare skede.
demain är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-30, 16:57 #23
audemars audemars är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2009
audemars audemars är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Tycker 5k är högt räknat med per säljare, om dom inte jobbar mer än heltid.

GSM GW med större antal kort är svindyra om man inte ska ha något från kina, sedan får du räkna med en viss extra fördröjning per uppkopplad samtal.

Sedan osäker på om dom tillåter dig använda ett fastpris mobabb för det, dom kommer se ringmönstret troligtvis och kalla det onormalt.

Mobiloperatörer tjänar pengar på inkommande samtal inte utgående i första hand. Fastpris abb med 99% utgående samtal 24/7 är världens förlust för dom.

Ligger på drygt 11k för 16 simkorts-portar från kina. Okej, ska kolla på det. Tack för svar och synpunkter.
audemars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-02, 01:07 #24
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av demain Visa inlägg
Är din definition på en "bra säljare" en säljare som ringer många samtal? För mig är en bra säljare en person som gör många avslut, eller i alla fall samlar in mycket information om de potentiella kundernas behov för att kunna göra ett avslut i ett senare skede.
Jag vet inga bra telesäljare!!!!

Jag har själv provat på att jobba som telesäljare i ca 3 veckor (var magsjuk 4 dagar annars hade det blivit 4 veckor) och jag fick sluta pga att jag inte klarade kravet på 22,5 samtal per timme som snitt. Jag låg på 16,5 samtal per timme. Samt att jag sålde för dåligt helt enkelt!

Kravet från den arbetsgivare jag jobbade för var att jag måste ringa minst 22,5 samtal per timme. Jag blev tillsagd att jag inte jobbade tillräckligt effektivt när jag inte kom upp i det uppsatta målet om 22,5 samtal per timme.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017