FAQ |
Kalender |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Har en idé som jag tror starkt på. Jag behöver anlita en programmerare som kan skapa scriptet åt mig.
Men hur gör jag för att skydda mig från ett scenario där programmeraren snor hela idén rakt av och utvecklar samma sak till sig själv istället? Det finns ju även tänkbara scenarion där han gör ett medvetet dåligt arbete åt mig för att sedan i efterhand använda sig av idén och skapa ett betydligt bättre system åt sig själv, alternativt att han sprider idén till andra i efterhand eller under pågående arbete. Det självklara svaret är självklart att se till att skaffa ett avtal. Men hur bindande är avtalet och vilka konsekvenser får det för programmeraren om han skulle skita i avtalet och bryta mot de saker vi kommit överens om innan arbetets start? Samt vad för punkter för finnas med i ett avtal för en situation som denna? Tacksam för tips och råd. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
NDA / sekretessavtal. Säkrare än så kan det inte bli så länge du inte vill hålla allting för dig själv. Det man kan göra annars är väl att dela upp projektet och låta flera utvecklare ta hand om var sin mindre del.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Utvecklare tänker precis samma sak om dig. Kommer utvecklaren över huvud taget få betalt eller kommer uppdragsgivaren att blåsa honom? Så oron är dubbelriktad.
Om du har den där åsikten om en utvecklare så ska du inte anlita någon utomstående för det jobbet heller. Ingen utvecklare vill jobba för människor som har den bristen för förtroende för medarbetaren, då får du lära dig programmera och göra jobbet själv. Jag har vid något svagt ögonblick försökt jobba med en person som inte visade något förtroende för mig som utvecklare, denne ville inte ens berätta vad kraven var på systemet!!! Hur fan ska jag som utvecklare kunna utveckla ett system om jag inte får veta vad han förvänatr sig att jag ska göra? Projektet slutade i haveri och vi båda var extremt missnöjda! Fy fan vilket idiot att jobba för säger jag. Det finns två saker att tänka på, den ena är som tartaren redan nämnt ett skriftligt och väl geonomtänkt avtal. Den andra faktorn är att bara göra affärer med människor man litar på. Man ska aldrig göra affärer med människor man har den minsta tvekan om affärsrelationen kommer fungera. Är man räddhågsen av sig och inte litar på någon så kommer man aldrig kunna göra affärer över huvud taget. Men de flesta prövar sig fram och släpper inte "statshemligheter" till första bästa de träffar på utan "testar" folk och låter dem succesivt "avancera" i förtroende-kedjan. Så gör man inom försvarsmakten och så gör man inom alla andra delar av samhället där man hanterar "statshemligheter", man delar bara hemligheter med de man litar till 100% på. Men sen ska du även ha i åtanke att en idé som är så bra som du tror att den är, kan inte "kopieras" hur som helst. Du har sannolikt en unik kunskap om målgrupp, koncept, bakgrund, marknadskanaler, m.m. så vem som helst kan inte kopiera ditt koncept. Skulle så inte vara fallet utan ditt koncept är svinenkelt att kopiera, jag då var det inte mycket bevänt med idén i alla fall, då var den inte alls så unik och bra som du tror. Det är min erfarenhet av idéer och samarbete mellan människor. Och jag säger som många sagt före mig, en idé har inget värde, det är genomförandet som skapar värdet. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-12-02 klockan 01:28 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Conny, du glömmer en viktig sak. En bra idé är betydligt mer värd än utvecklarens arbete. Därför är oron avsevärt mer befogad i den riktningen. Många riktigt bra idéer är dessutom ofta enkla och kan kopieras, i synnerhet när det handlar om webbprojekt där det inte finns några patent inblandade (åtminstone inte i vår del av världen).
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Helt riktigt.
Jag och en "nyfunnen" vän från wn utvecklade nyligen en tjänst till en annan medlem här på wn, som är super enkel, men otroligt genial. Redan efter första dagen efter lanseringen började pengarna rulla in som smör. Vi skulle ha kunnat kopierat idén hur enkelt som helst, och gjort tjänsten ännu bättre. Men vi är trovärdiga killar som man kan lita på, så självklart snodde vi inte idén, utan kom istället fram med nya idéer till tjänsten som vi sedan skall applicera i version 2 till kunden. Men det du säger Conny är också en bra idé. Att ge utvecklaren olika "steg" att utveckla, för att "testa" hen, och på så sätt växer också förtroendet. ON TOPPIC: Du kan skriva ihop ett avtal som säger att utvecklar INTE får utveckla en liknande tjänst efter att du berättat om din idé inom 2 år. Och se då till att få det undertecknat innan du berättar något. Och om utvecklar bryter mot avtalet blir utvecklaren ersättningsgill på x MSEK. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Visst finns det utvecklare som beter sig som as men har även haft kunder som är allt för rädda att berätta om deras idé att det blir otroligt mycket svårare för mig som programmerare att bygga upp strukturen på korrekt sätt utan att veta hur och vad det ska användas till. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej! Tack för era mycket bra svar! Självklart förstår jag att det finns en gräns för hur försiktig man kan vara, utvecklaren kan såklart inte sitta där utan att kunna jobba bara för att man inte vill dela med sig av information.
Däremot så finns det såklart en rädsla för att utvecklaren gillar idén och helt enkelt bestämmer sig för att ta idén och använda den själv. Jag antar att man kommer vänja sig vid att ta denna typ av risk ju fler gånger man hyr en utvecklare. Jag har hyrt utvecklare 2 gånger hittills, det har dock inte varit några stora saker och det hade varit skitsamma om personerna i fråga hade använt sig av lösningarna själv sedan. Det gäller nog att hitta en pålitlig utvecklare först och främst, men hur vet man vilka som är pålitliga och vilka som inte är det från början? Hur som helst, ett avtal känns som en grundläggande del i det hela som mer eller mindre är obligatorisk. Det känns också säkert att i alla fall ha det att luta sig emot om något skulle gå snett. Vill också tillägga att jag inte går runt och är misstänksam mot de utvecklare som finns på till exempel WN, jag är mycket medveten och övertygad om att majoriteten är mycket seriösa och duktiga utvecklare. Det känns dock som det är bäst att ta det säkra före det osäkra, och självklart slippa höra "Smart att skippa avtalet.." i efterhand. Men återigen, tack för era mycket bra svar. Bra att få ta del av era erfarenheter och kunskaper. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Lite vanskligt med NDA känns det som. Vad händer om man som utvecklare skriver på ett NDA om en idé där någon del är lik något som man redan håller på att utveckla åt sig själv eller en annan kund?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Innan man skriver på ett NDA så berättar ju kunden om idén grovt. Dock inget som kan avslöja det unika i tjänsten.
Och känner man att man kanske håller på och utvecklar en tjänst, vare sig det är till sig själv eller till någon annan kund, som kan vara väldigt lik så får man helt enkelt avstå. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Dakota, om du försöker hitta en duktig utvecklare inom de större områden (webb, system, mobil(?)) och håller den till denna. Är projektet för stort kan han/hon i sin tur möjligtvis hyra in andra utvecklare som denne känner till och är pålitlig, vi utvecklare brukar ha ett rätt bredd nätverk. Då kan du känna dig lite tryggare!
![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|