Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Responsive webdesign

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-31, 11:08 #1
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Meningen med en responsive design är inte att "sidan ska fungera i mobiler", det handlar om mer än så.

Responsive design syftar till att ge användarna en så bra upplevelse som möjligt oavsett vilken enhet de surfar in på. Mobiltelefoner, tablets av olika storlekar, vanliga skärmar, tv-apparater eller kylskåp (eller vad nu framtiden kan ha i sitt sköte). Responsive design handlar om att inte göra några antaganden om vad användaren har för behov eller använder för enhet eller i vilken kontext de sitter.

Vi har egentligen aldrig kunnat göra antaganden om upplösning, uppkoppling eller användarbehov tidigare heller, vi har bara kommit undan med det eftersom alla har haft hyfsat lika förutsättningar (dator vid ett skrivbord med en uppkoppling och en skärmupplösning som sakta har ökat i takt med teknikutvecklingen). Dessa antaganden har däremot mosats med intåget av smartphones. Det är dock lika fel att börja göra antaganden att folk sitter vid en desktop eller en smartphone. Därför anser jag att en separat mobilsite är lika fel som att koda en fast layout för 960px bredd. Oavsett vad herr Nielsen säger

Nä, skapa layouter som är flexibla och har brytpunkter där innehållet börjar se konstigt ut, inte där pixelgränser för en viss enhet finns för de ändras hela tiden. Gör inga antaganden om användarna utan se till att alltid servera viktigt, relevant innehåll med så få kb som möjligt, testa efter vilka funktioner som stöds hos besökarens webbläsare istället för att försöka gissa och ha inga förutfattade meningar om användarna så får du en site som håller för det mesta i framtiden.

Det tar definitivt längre tid att utveckla en responsive site, men hur lång tid tar det inte att utveckla separata siter för flera olika enheter? Och har du gjort en ordentlig responsive site behöver du inte skapa nya layouter så fort det kommer en ny enhet med en udda upplösning (hej iPad Mini!).

Några intressanta artiklar:
A Dao of Webdesign (en artikel från 2000(!) som var lite före sin tid..) - http://www.alistapart.com/articles/dao/
Responsive Web Design - http://www.alistapart.com/articles/r...ve-web-design/
http://www.designbyfront.com/workinp...ponsive-design
http://readwrite.com/2011/09/14/how-...lobe-pulled-of

Några intressanta böcker:
Mobile First - http://www.abookapart.com/products/mobile-first
Responsive Web Design - http://www.abookapart.com/products/r...ive-web-design
Adaptive Web Design - http://easy-readers.net/books/adaptive-web-design/

Det var mina $0.02 .. och nu har ni att läsa
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-31, 15:59 #2
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
Det här med att ha en separat mobil site är ju inte alltid fel. Ett exempel är SJ där man vill ha så enkel sökning och navigering som möjligt för mobila enheter. Typfallet för en mobil användare här är ju inte information om organisationen utan just att söka/boka resa eller få information om tidtabeller m.m
danjel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-01, 07:39 #3
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av danjel Visa inlägg
Det här med att ha en separat mobil site är ju inte alltid fel. Ett exempel är SJ där man vill ha så enkel sökning och navigering som möjligt för mobila enheter. Typfallet för en mobil användare här är ju inte information om organisationen utan just att söka/boka resa eller få information om tidtabeller m.m
Jag håller inte med. Varför skulle inte en desktopanvändare vilja ha en så enkel sökning och navigering som möjligt också? Och hur kan man veta att en mobil användare inte vill ha information om organisationen? Var går gränsen för en mobil användare? En smartphone? En Samsung Galaxy Note? En ipad mini? Google Nexus 7? Vanlig ipad?

Vet man att personen precis ska ut och åka tåg eller om han/hon sitter hemma i soffan med telefonen för att man inte längre orkar plocka fram den bärbara eller gå och sätta sig vid ett skrivbord?

Det är just dessa antaganden som jag tycker är så lustiga och fel. Beteendet ändras hela tiden och man kan inte göra antaganden. Jag behöver bara se till mitt eget surfande på mobiltelefon / ipad, det är ganska ofta jag hamnar på mobilsiter som inte erbjuder samma innehåll som desktopsiten och det är just det saknade innehållet jag söker. Otroligt frustrerande!

Då är det väl bättre att försöka göra en så lättnavigerad och innehållseffektiv sida så att den fungerar för alla, oavsett enhet eller kontext.

Varför ska desktopanvändare "straffas" med att ladda ner massa innehåll i onödan. Är det inte viktigt nog för att finnas i en mobiltelefon lär det inte vara viktigt nog för att finnas på en desktopsite heller.

Med det sagt finns det ju så klart undantag. Gallerier, filmsidor, spelsidor och andra "poster"-designer lämpar sig inte alltid för enheter med små skärmar och låg bandbredd men det känns som en helt annan diskussion.
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-01, 11:14 #4
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av Syke Visa inlägg
Jag håller inte med. Varför skulle inte en desktopanvändare vilja ha en så enkel sökning och navigering som möjligt också? Och hur kan man veta att en mobil användare inte vill ha information om organisationen? Var går gränsen för en mobil användare? En smartphone? En Samsung Galaxy Note? En ipad mini? Google Nexus 7? Vanlig ipad?

Vet man att personen precis ska ut och åka tåg eller om han/hon sitter hemma i soffan med telefonen för att man inte längre orkar plocka fram den bärbara eller gå och sätta sig vid ett skrivbord?

Det är just dessa antaganden som jag tycker är så lustiga och fel. Beteendet ändras hela tiden och man kan inte göra antaganden. Jag behöver bara se till mitt eget surfande på mobiltelefon / ipad, det är ganska ofta jag hamnar på mobilsiter som inte erbjuder samma innehåll som desktopsiten och det är just det saknade innehållet jag söker. Otroligt frustrerande!
Ja men..de har ju gjort antagandet att användningsområdet för mobila användare skiljer sig från desktop användare, sen kan jag hålla med om det du skriver att den analysen ibland är fel i ett specifikt fall.
Hur som , mobilt är inte bara en mindre skärmstorlek , det är ett beteende. Man använder inte mobilen på samma sätt som PC:n.
Om målet är 100% mobilanpassad kan även content ändras, inte bara design och navigering. Man är t.ex inte lika tålmodig att leta runt på en site med en mobil i samma utsträckning som desktop på PC eller tablet.

Listar upp vad jag tycker är relevant om man ska göra ett vägval vid lansering av en mobil upplevelse

Responsiv
+ enklare uppdatering av innehåll/information
+ SEO
- laddtid kan ofta bli sämre eftersom statiskt innehåll som bilder m.m inte kan minimieras
- endast smartphones, ej äldre mobiler


Mobile
+ Typiska "mobila behov", vägbeskrivningar, app nedladdningar m.m
+ Enklare använda mobilspecifika saker som swipe-events
- Svårare uppdatera innehåll
- Kostar mer

I min åsikt är Responsiv bäst om det handlar om relativt enkla informationssidor, tex företags sidor eller bloggar.
Medans mobilsite lämpar sig just för mobila användningsområden eller där det blir för komplext att göra en responsiv variant av sidan,
tänker t.ex på aftonbladet.se som åtminstone inte jag skulle välja att göra responsiv.
En fråga är väl även ur vilket perspektiv man ser det ur, är det ROI eller användarupplevelsen ?
danjel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-01, 14:37 #5
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Det är lite synd att många fått för sig att det går snabbare att skapa en optimal mobil-sida med responsive istället för att göra en separat sajt.

I själva verket är det inte sällan tvärtom om man ska göra det bra genom att:
- Begränsa långsamma interaktionssätt (att skriva)
- Begränsa bandbredd och antal request väldigt snävt (mobila enheter har allt som oftast 300-500% straff på både bandbredd och svarstider)
- Tillgodose ett annorlunda användarbehov direkt på första skärmytan. För det mesta mer tidsspecifikt och mer "akut".
- Tvunget stödja interaktions-möjligheterna på huvudsajten på en övervägande majoritet av mobila enheter, OS och webbläsare. Att kunna förenkla här sparar ofta mycket tid. Ibland finns det dessutom inget likvärdigt stöd på dessa enheter varför funktionen helt måste göras om. Det går att styra med javascript och media queries ... om man vill göra det jobbigt för sig.
- Osv osv. Finns många fler exempel.

För all del - responsive web design är bra för alla sidor för enheter som inte utgör en större del av besökarna, är för många för att överblicka eller där man inte kan göra något antagande eller undersökning av användarbeteendet. Men när man faktiskt analyserat eller läst på om faktiskt användande och sett det som en viktig kanal för sajten - då är det för det mesta ett desto mer komplicerat och tidsödande projekt att skapa en optimal upplevelse med responsive.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-01, 15:42 #6
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
För all del - responsive web design är bra för alla sidor för enheter som inte utgör en större del av besökarna, är för många för att överblicka eller där man inte kan göra något antagande eller undersökning av användarbeteendet. Men när man faktiskt analyserat eller läst på om faktiskt användande och sett det som en viktig kanal för sajten - då är det för det mesta ett desto mer komplicerat och tidsödande projekt att skapa en optimal upplevelse med responsive.
Hur vet man vid en analys att användarna bara vill göra de snabbaste och enklaste sakerna via t.ex. en smartphone? Det kan ju lika gärna vara en konsekvens av att det är en sämre upplevelse att besöka siter med mobiler.
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-01, 15:46 #7
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Syke Visa inlägg
Hur vet man vid en analys att användarna bara vill göra de snabbaste och enklaste sakerna via t.ex. en smartphone? Det kan ju lika gärna vara en konsekvens av att det är en sämre upplevelse att besöka siter med mobiler.
Precis på samma sätt som du kan göra liknande analyser av vanliga sajter. Man tittar på vad besökarna klickar på, man gör ab-tester för att se förändringar i beteende osv. Vänder mobil-besökarna i dörren kan det finnas anledning att fundera på vad man skapat för elände för dom. Interagerar de med helt andra delar av webbsajten som inte är lättare att komma åt är det svårt att dra en annan slutsats än att de har ett annat behov?

Du kan likna det med att göra en analys av användarbeteende när man märkt att 25% av ens besökare är tyskar. Är 75% av skärmytan då täckt med saker som tyskarna inte interagerar med så kan det finnas en väldigt stark anledning av optimera upplevelsen.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-01, 16:19 #8
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Precis på samma sätt som du kan göra liknande analyser av vanliga sajter. Man tittar på vad besökarna klickar på, man gör ab-tester för att se förändringar i beteende osv. Vänder mobil-besökarna i dörren kan det finnas anledning att fundera på vad man skapat för elände för dom. Interagerar de med helt andra delar av webbsajten som inte är lättare att komma åt är det svårt att dra en annan slutsats än att de har ett annat behov?

Du kan likna det med att göra en analys av användarbeteende när man märkt att 25% av ens besökare är tyskar. Är 75% av skärmytan då täckt med saker som tyskarna inte interagerar med så kan det finnas en väldigt stark anledning av optimera upplevelsen.
Men då missar du ju de användare som inte går in på siten via mobilen för att den ger en sån dålig upplevelse, no?
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-02, 08:54 #9
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Syke Visa inlägg
Men då missar du ju de användare som inte går in på siten via mobilen för att den ger en sån dålig upplevelse, no?
Ja, om du gör någon form av trafikanalys på din sajt så missar du de där miljarderna som inte besöker din sajt.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-05, 12:53 #10
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av Syke Visa inlägg
Bra argumenterat, där dödade du all diskussion

Hur delar du in användarna i dessa fack? Kikar du på upplösning? Enhet? Browser? OS? Var drar du gränsen för vilka som får hamna på den mobila siten?
.
Rent specifikt kan man ju kolla user-agent mot Wurfl databas eller motsvarande lösning för att identifiera requesten som "mobil".
En lösning som är ganska praktisk är att om man tror att requesten är en mobil dito så visar man en länk till mobilsiten på desktop siten. Denna desktop site kan ju mycket väl vara responsiv i sin helhet men för att ytterligare förbättra mobila användares upplevelse så finns en mobil variant som ett alternativ.

Jag håller annars med dig ut ett "teoretiskt" perspektiv.
I normalfallet skulle jag själv göra egna webbar med ett responsive "mobile first" angreppssätt. Dvs layouten m.m optimerat för låga skärmupplösningar för att få rena, enkla gränssnitt. Och där man eventuellt lägger på max 1 style / funktion för skärmupplösningar större än 500 pixlar eller nåt..

Dock i "praktiken" med projekt med många möjliga funktionella/design krav skulle jag göra en separat mobilsite bl.a för att underhåll tenderar att bli för komplext och för att det är svårt att optimera laddtider för statiska resurser
danjel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017