FAQ |
Kalender |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Hur som , mobilt är inte bara en mindre skärmstorlek , det är ett beteende. Man använder inte mobilen på samma sätt som PC:n. Om målet är 100% mobilanpassad kan även content ändras, inte bara design och navigering. Man är t.ex inte lika tålmodig att leta runt på en site med en mobil i samma utsträckning som desktop på PC eller tablet. Listar upp vad jag tycker är relevant om man ska göra ett vägval vid lansering av en mobil upplevelse Responsiv + enklare uppdatering av innehåll/information + SEO - laddtid kan ofta bli sämre eftersom statiskt innehåll som bilder m.m inte kan minimieras - endast smartphones, ej äldre mobiler Mobile + Typiska "mobila behov", vägbeskrivningar, app nedladdningar m.m + Enklare använda mobilspecifika saker som swipe-events - Svårare uppdatera innehåll - Kostar mer I min åsikt är Responsiv bäst om det handlar om relativt enkla informationssidor, tex företags sidor eller bloggar. Medans mobilsite lämpar sig just för mobila användningsområden eller där det blir för komplext att göra en responsiv variant av sidan, tänker t.ex på aftonbladet.se som åtminstone inte jag skulle välja att göra responsiv. En fråga är väl även ur vilket perspektiv man ser det ur, är det ROI eller användarupplevelsen ? |
||
![]() |
![]() |
|
|