Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Responsive webdesign

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-01, 11:14 #14
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Syke Visa inlägg
Jag håller inte med. Varför skulle inte en desktopanvändare vilja ha en så enkel sökning och navigering som möjligt också? Och hur kan man veta att en mobil användare inte vill ha information om organisationen? Var går gränsen för en mobil användare? En smartphone? En Samsung Galaxy Note? En ipad mini? Google Nexus 7? Vanlig ipad?

Vet man att personen precis ska ut och åka tåg eller om han/hon sitter hemma i soffan med telefonen för att man inte längre orkar plocka fram den bärbara eller gå och sätta sig vid ett skrivbord?

Det är just dessa antaganden som jag tycker är så lustiga och fel. Beteendet ändras hela tiden och man kan inte göra antaganden. Jag behöver bara se till mitt eget surfande på mobiltelefon / ipad, det är ganska ofta jag hamnar på mobilsiter som inte erbjuder samma innehåll som desktopsiten och det är just det saknade innehållet jag söker. Otroligt frustrerande!
Ja men..de har ju gjort antagandet att användningsområdet för mobila användare skiljer sig från desktop användare, sen kan jag hålla med om det du skriver att den analysen ibland är fel i ett specifikt fall.
Hur som , mobilt är inte bara en mindre skärmstorlek , det är ett beteende. Man använder inte mobilen på samma sätt som PC:n.
Om målet är 100% mobilanpassad kan även content ändras, inte bara design och navigering. Man är t.ex inte lika tålmodig att leta runt på en site med en mobil i samma utsträckning som desktop på PC eller tablet.

Listar upp vad jag tycker är relevant om man ska göra ett vägval vid lansering av en mobil upplevelse

Responsiv
+ enklare uppdatering av innehåll/information
+ SEO
- laddtid kan ofta bli sämre eftersom statiskt innehåll som bilder m.m inte kan minimieras
- endast smartphones, ej äldre mobiler

Mobile
+ Typiska "mobila behov", vägbeskrivningar, app nedladdningar m.m
+ Enklare använda mobilspecifika saker som swipe-events
- Svårare uppdatera innehåll
- Kostar mer

I min åsikt är Responsiv bäst om det handlar om relativt enkla informationssidor, tex företags sidor eller bloggar.
Medans mobilsite lämpar sig just för mobila användningsområden eller där det blir för komplext att göra en responsiv variant av sidan,
tänker t.ex på aftonbladet.se som åtminstone inte jag skulle välja att göra responsiv.
En fråga är väl även ur vilket perspektiv man ser det ur, är det ROI eller användarupplevelsen ?
danjel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017